شناسهٔ خبر: 55312531 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

در گفت و گوی آفتاب اقتصادی با رئیس اتاق بازرگانی یاسوج مطرح شد؛

جراحی اقتصادی بهترین اقدام دولت سیزدهم

آفتاب اقتصادی: یاسوج/ جبار کیانی پور رئیس اتاق بازرگانی یاسوج معتقد است بهترین تصمیم دولت سیزدهم و رئیس جمهور منتخب جراحی اقتصادی است و جراحی اقتصادی باعث می‌شود پتانسیل‌هایی که در اقتصادمان وجود درد و تا کنون مسکوت ماند است پویا خواهد شد.

صاحب‌خبر -

مردم با دولت سیزدهم همدلی کنند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: در حال حاضر مردم با همدلی با دولت سیزدهم باعث می‌شوند که جراحی اقتصادی راحت‌تر و سریع‌تر به اهداف خود برسد و اولین کسانی که از این جراحی سود خواهند برد مردم ضعیف هستند.

او ادامه داد: جراحی اسمش رویش است، هر جراحی تبعات و درد خود را دارد و بعد از جراحی هم یک سری مراقبت‌ها وجود دارد تا نتیجه حاصله را دید، بنابراین مردم باید کمی صبر کنند و تحمل داشته باشند تا نتیجه این جراحی را ببینند و همگی از دستاورد آن بهره مند شوند.

ارز 4200 تومانی اقتصاد را به سمت نابودی هدایت کرد

جبار کیانی پور گفت: در دولت قبل فکر کردند با ارئه ارز 4200 تومانی می‌توانند دردی از مشکلات اقتصادی مردم دوا کنند اما با کمال تاسف این ارزها به دست نااهلان افتاد و به جای اینکه کمکی به اقتصاد شود، اقتصادمان را به تباهی کشاند. او در ادامه گفت: کسانی که دسترسی به ارز 4200 داشتند بسیاری از محصولات خارجی را با این ارزی که در اختیارشان بود خریداری کردند اما متاسفانه به مردم رحم نکردند و با قیمت ارزی که در بازار خرید و فروش می‌شد به فروشنده فروختند و فروشنده هم طبیعتا با یک سود به مردم فروخت و قشر ضعیف روز به روز ضعیف‌تر شدند. رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: وقتی ارز 4200 به دست نااهلان افتاد همه متوجه شدند که قرار است افراد ضعیف سفره هایشان کوچک و کوچک‌تر شود و متاسفانه قدرت خرید خود را ز دست بدهند.

ارز نیمایی هم کارساز نخواهد بود

کیانی گفت: وقتی ارز 4200 بازار را خراب کرد دیگر ارز نیمایی هم نتوانست خرابکاری قبلی را درست کند و اتفاق مثبتی نیفتاد زیرا بازار ملتهب بود و تزریق هر پولی به بازار جز التهاب بیشتر هیچ کار مفیدی نمی‌توانست انجام دهد.

او گفت: ارز نیمایی یا هر ارز دیگر در این وانفسای اقتصادی نمی‌تواند به مردم هیچ کمکی بکند و فقط بازار را پر التهاب‌تر می‌کند، دولت باید هوشمندی به خرج دهد و بازار را مدیریت کند و به دنبال نتیجه سریع‌تر جراحی اقتصادی باشد وگرنه دیگر اتفاقات پیش آمده جبران ناپذیر خواهد بود.

سیستم مالیاتی کشور سر و سامان داده شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: دولت باید یک تیم تخصصی ترتیب بدهد که هر چه سریع‌تر به کار مالیات‌ها سرکشی کند و کسانی که مالیات به آن‌ها تعلق می‌گیرد و گرفتن مالیات هم به آن‌ها فشاری نمی‌آورد ملزم به پرداخت مالیات شوند تا دیگر کسی نباشد که از زیر مالیات در برود

او ادامه داد: در همه کشورهای پیشرفته ما می‌بینیم مردم بدون هیچ گونه اعتراضی به موقع نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود دولت بتواند به عنوان بخش مهمی از سرمایه‌های دولت روی این پرداختی‌ها حساب کند.

کیانی پور گفت: به دلیل اینکه در کشور ما از روز اول بر روی مالیات نظارتی نبوده و مردم در واقع عادت به پرداخت آن نداشته‌اند حالا به یکباره سختشان است که مالیات بپردازند ولی وقتی ملزم به پرداخت آن شوند و در صورت عدم پرداخت جریمه‌های سنگین برایشان ئر نظر گرفته شود به سرعت نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام می‌کنند و این اتفاق به صورت مرتب و یکپارجه می‌افتد و همین امر باعث می‌شود در راستای سر و سامان دادن به اقتصاد کشور دولت بر روی درآمد حاصل از مالیات‌ها حساب کند تا به این واسطه بتواند بسیاری از مخارج خود را تامین کند.

دولت بر روی کار تولید کننده‌ها فقط نظارت کند

کیانی پور ضمن تاکید بر نظارت دولت بر کار تولید کنندگان گفت: دولت باید وظیفه‌اش و تمرکزش زا به جای حمایت‌های راسی برای تولید کنندگان بر روی نظارت بگذرد

او ادامه داد: دولت باید به تولید کنندگان اعتماد کند و از آن‌ها بخواهد که در یک بازار رقابتی میان خود نشان دهند که می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد ولی نباید هیچ حمایتی از آن‌ها به صورت واضح انجام شود، نظارت کافی است، اگر دولت فقط به نظارت بسنده کند به وضوح خواهیم دید که با رقابتی شدن بازار میان تولید کنندگان اقتصاد دوباره پویا می‌شود و خود تولید کنندگان حواسشان را جمع می‌کنند که ضرر ندهند.

دولت اجازه صادرات به تولید کنندگان دام را بدهد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی یاسوج گفت: امروزه با مازاد تولید در حیطه تولید کنندگان دام هستیم، دولت اگر با نظارت درست اجازه دهد تولید کننده علاوه بر تامین تیازهای داخل جامعه بتواند در عرصه صادرات به کشورهای همسایه هم مفید واقع شود قطعا کمک خواهد کرد که هر چه بهتر اقتصاد ما به مرحله تثبیت برسد.

او ادامه داد: اگر تولید به بخش خصوصی واگذار شود دولت با نظارتش می‌تواند ضمن قوی کردن تولید در عرصه داخلی تولید کنندگان را برای صادرات هم تشویق کند که این مسئله بسیار زیاد در احیای اقتصاد کشور تاثیر خواهد گذاشت

دولت در دادن یارانه بازنگری کند

کیانی پور ضمن اشاره به اینکه بسیاری از کسانی که متقاضی دریافت یارانه هستند نیاز واقعی ندارند و برعکس گفت: متاسفانه با اطلاعات غلطی که به دولت داده شد که حالا دولت سیزدهم در صدد جبران آن برآمده بسیاری از کسانی که واقعا نیازمند دریافت یارانه بودند، یارانه هایشان قطع شد و در کمال ناباوری کسانی که سرمایه دار بودند و یارانه هیچ دردی از آن‌ها دوا نمی‌کرد کماکان در حال دریافت یارانه هستند، بنابراین با این بازنگری باید دید دولت چقدر در شناسایی کسانی که واقعا نیازمند دریافت یارانه هستند موفق عمل خواهد کرد.

نقدینگی تورم را مثبت کرد

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: در همه جای دنیا یک قانون واحد وجود دارد وقتی نقدینگی در یک کشور زیاد شود طبیعتا رشد تورم مثبت خواهد شد و کشور ما هم طبیعتا از این قانون پیروی می‌کند، در کشور ما هم وقتی نقدینگی زیاد شد و از آن بدتر اسکناس‌های بدون پشتوانه چاپ شد ما دچار تورم شدیم که متاسفانه روز به روز هم رشد تورم بیشتر شد تا اینکه در دولت سیزدهم توانستند با درایت این تورم را تا حدی کنترل کرد.

او ادامه داد: البته نباید که فکر کنیم که الان کاملا توانستیم جلوی تورم را بگیریم زیرا جلوگیری از تورم به یک کار مستمر نیاز دارد و دولت باید سیاست‌های طولانی مدت طراحی کند زیرا مقطعی مانند مسکن است که دوباره ممکن است درد عود کند پس باید آهسته و پیوسته جلو رفت تا در نهایت موفقیت پایدار را به دست آورد. 

نظر شما