شناسهٔ خبر: 55306408 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اروپا همچنان به دنبال کاهش وابستگی به گاز روسیه

رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا گفت: اروپا باید در اسرع وقت وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از بروکسل، وزیر انرژی جمهوری چک که کشورش ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، روز سه شنبه اعلام کرد کاهش قابل توجه جدید تحویل گاز اعلام شده از سوی شرکت گازپروم روسیه گواه دیگری است برای این که اروپا باید «هرچه سریعتر» وابستگی خود را به روسیه کاهش دهد.

جوزف سیکلا، وزیر انرژی جمهوری چک پیش از نشستی با همتایانش در اتحادیه اروپا با موضوع توافق درخصوص طرح کاهش مصرف گاز اتحادیه اروپا که قرار است امروز در بروکسل برگزار شود، گفت: «اتحاد و همبستگی بهترین سلاحی است که ما در برابر پوتین (رئیس جمهور روسیه) داریم و من مطمئن هستم که این چیزی است که امروز نشان خواهیم داد.»

شرکت گازپروم روسیه روز دوشنبه اعلام کرد به علت نیاز به تعمیر و نگهداری یک توربین، از روز چهارشنبه تحویل گاز روسیه به اروپا را از طریق خط لوله گاز نورد استریم به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد و به روزانه ۳۳ میلیون مترمکعب می‌رساند، که معادل حدود ۲۰ درصد از ظرفیت این خط لوله گاز است.

کمیسیون اروپا هفته گذشته پیشنهاد داده بود که از ماه اوت تقاضای گاز اروپا را تا ۱۵ درصد کاهش دهد تا بتوان بر کاهش تحویل روسیه غلبه کرد و زمستان را بدون فاجعه بزرگ پشت سر گذاشت. روسیه تا سال گذشته حدود ۴۰ درصد از واردات گاز اتحادیه اروپا را تامین می‌کرد.

براساس طرح بروکسل که قرار است روز سه شنبه توسط کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گیرد، همه کشور‌های عضو باید همه تلاش خود را به کار بندند تا بین اوت ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳، مصرف گاز خود را دست کم ۱۵ درصد در مقایسه با میانگین پنج سال گذشته در همین دوره زمانی کاهش دهند.

در صورت «خطر کمبود شدید»، یک ساز و کار هشدار، کاهش ۱۵ درصدی را برای بیست و هفت کشور عضو «الزام‌آور» می سازد.

هدف از این اقدام، تجمیع تلاش‌ها در شرایط اضطراری است به ویژه برای کمک به آلمان که به گاز روسیه بسیار وابسته است. یک شوک بزرگ به اقتصاد نخست اروپا، ناگزیر پیامد‌هایی بر همه ۲۷ کشور عضو این اتحادیه خواهد داشت. از این رو نیاز به همبستگی است.

اما این طرح تحت حمایت برلین، با انتقاد شدید چندین کشور از جمله لهستان و اسپانیا و همچنین ایتالیا، یونان و پرتغال مواجه شده است.

براساس نسخه‌ای از متن این طرح که خبرگزاری فرانسه به آن دست یافته است، دیپلمات‌های ۲۷ کشور عضو روی پیشنهاد کمیسیون اروپا کار کردند و به امید آنکه کشور‌های عضو در نشست روز سه شنبه در مورد آن به توافق دست یابند، آن را به طور اساسی اصلاح کردند.

این پیشنهاد در واقع بیان می‌کند که شورای اتحادیه اروپا نماینده بیست و هفت کشور است و نه کمیسیون اروپا که در مورد اجرای احتمالی اهداف الزام آور تصمیم می‌گیرد.

این هدف کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز نیز به لطف مجموعه‌ای از معافیت ها، با در نظر گرفتن سطح ذخیره سازی به دست آمده و امکان صادرات گاز صرفه جویی شده به سایر کشورها، با وضعیت خاص هر کشور مطابقت داده می‌شود. با این حال، برخی از دیپلمات‌ها ابراز نگرانی کرده اند که این معافیت‌ها تلاش اروپا را کاهش دهد.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه هنگام ورود به این نشست گفت: «کشور‌های عضو مسائل مختلفی دارند، اما در نهایت من انتظار دارم که یک توافق سیاسی داشته باشیم».

نظر شما