شناسهٔ خبر: 5527447 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یک کارشناس مسائل نظامی تشریح کرد

5 سناریوی احتمالی فرا روی نبرد «عرسال» لبنان

یک کارشناس مسائل نظامی آینده تحولات امنیتی منطقه مرزی «عرسال» لبنان را در گرو پنج سناریوی احتمالی تشریح کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «البناء» به نقل از یک کارشناس مسائل نظامی اعلام کرد که پنج سناریو فرا روی نبرد «عرسال» بین طرف لبنانی و افراد مسلح قرار دارد.

البناء نوشت: نخست اینکه حزب‌الله و ارتش سوریه به محاصره افراد مسلح در ارتفاعات منطقه مرزی عرسال و تنگ کردن عرصه بر آنها اکتفا کنند که چنین گزینه‌ای بعید به نظر می‌رسد.

دوم اینکه حزب الله با افراد مسلح جبهه النصره به توافقی برسد تا گذرگاهی برای عقب نشینی و انتقال افراد مسلح به مکان دیگری باز کند و در مقابل گروگان‌ها را تحویل بگیرد. چنین وضعیتی قبلا در قصیر و حمص قدیم در سوریه تکرار شده بود.

در سناریوی سوم، حزب الله افراد مسلح را از دو طرف مورد حمله قرار دهد؛ از طرف شرق از سمت منطقه «الفخته» آخرین نقطه حد فاصل ارتفاعات عرسال و ارتفاعات سوریه و از طرف جنوب از سمت دره‌های الخوخ و الدیب. در همان حال ارتش لبنان را به ورود به نبرد و تقویت مواضع نظامی در طرف غربی ارتفاعات عرسال قانع سازد تا مانع عقب نشینی افراد مسلح از ارتفاعات به سمت شهرک عرسال شود. در آن صورت عناصر النصره به علت حضور افراد مسلح داعش در سمت شمالی، قادر به انتقال به آن منطقه نخواهند بود.

چهارمین گزینه محتمل این است که حزب الله از سمت شهرک‌‌های لبنانی و به صورت مشخص از ارتفاعات شهرک «البزالیه» یا شهرک «النبی عثمان» به سمت مواضع افراد مسلح پیشروی کرده و ارتفاعات عرسال را از سمت غرب در جلوتر از مواضع ارتش لبنان تحت کنترل خود درآورد و بدین وسیله با برپایی کمربند حائل از عقب نشینی افراد مسلح به شهرک عرسال جلوگیری می‌کند. بعد از این مرحله، از دو طرف جنوب و جنوب غرب به سمت ارتفاعات عرسال پیشروی خواهد کرد.

پنجمین سناریوی احتمالی در یورش افراد مسلح به شهرک عرسال طی چند روز آینده خلاصه می‌شود.

افراد مسلح وابسته به داعش و جبهه النصره تابسان سال گذشته از خاک سوریه وارد لبنان شده و پس از حمله به مراکز نظامی ارتش و نیروهای امنیتی، ده‌ها تن از سربازان ارتش و نیروهای ژاندارمری را به گروگان گرفتند.

افراد مسلح خواسته‌هایی از جمله آزادی تروریست‌های وابسته به خود از زندان‌های لبنان، دریافت اموال از دولت لبنان و خروج حزب الله از سوریه را شرط آزادی گروگان‌های لبنانی اعلام کرده‌اند.

درگیری‌ها در عرسال زمانی آغاز شد که ارتش لبنان یکی از تروریست‌های جبهه النصره_شاخه القاعده در سوریه_ را دستگیر کرد و تروریست‌های القاعده‌ای نیز اقدام به حمله یک مرکز امنیتی در شهر عرسال در نزدیک مرز سوریه با لبنان کردند که در این حمله چهار نفر از جمله دو غیر نظامی کشته شدند و تروریست‌ها 20 نفر از نیروهای امنیتی را ربودند.

انتهای پیام/ص

نظر شما