شناسهٔ خبر: 55254718 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه واکسن آبله میمون

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام کرد که تقاضا برای واکسن آبله میمون از میزان عرضه آن فراتر رفته است.

صاحب‌خبر -

آمریکا نزدیک به هفت میلیون دوز واکسن آبله میمون سفارش داده است؛ اما بیشتر آن‌ها ماه ها است که نرسیده اند.

دکتر روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) در یک کنفرانس خبری گفت: همزمان با این که شیوع آبله میمون در آمریکا گسترش می‌یابد، تقاضا برای واکسن از عرضه بیشتر شده است.

او گفت: ما هنوز تمامی واکسن‌هایی را که در این لحظه می‌خواهیم، نداریم.

به نوشته نیویورک تایمز، این که چه زمانی شاهد کاهش فاصله زمان عرضه خواهیم بود، مشخص نیست. دولت فدرال آمریکا ۱۳۱ هزار دوز واکسن را در اختیار ایالت‌ها و سایر حوزه‌های قضایی قرار داده است؛ اما دامنه شیوع این بیماری همچنان نامشخص است.

دکتر والنسکی در این باره گفت: نزدیک به ۱۵۰۰ مورد در آمریکا شناسایی شده اند که عمدتا در میان مردانی بوده اند که با مردان دیگر، رابطه جنسی داشته اند. رقمی که به نوشته این نشریه آمریکایی احتمالا در هفته‌های آتی افزایش خواهد یافت.

آن ریموین، همه گیر شناس و متخصص آبله میمون در «دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس» در سخنانی گفت: پنجره فرصت‌ها برای کنترل [این بیماری] به سرعت در حال بسته شدن است. احتمالا موارد بسیار بیشتری از آنچه ما از آن آگاه هستیم، وجود دارند.

وزارت بهداشت آمریکا به تازگی ۲.۵ میلیون دوز اضافی واکسن آبله میمون موسوم به «Jynneos» را سفارش داد؛ اما ظاهرا این واکسن‌ها تا سال آتی میلادی نیز به دست این کشور نخواهند رسید. طبق گفته مقامات آمریکایی، ۲.۵ میلیون واکسنی که قبلا سفارش داده شده بود، باید اواخر سال جاری برسند.

در خصوص پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه، گرگ گونسالوز (Gregg Gonsalves)، همه گیرشناس در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه ییل آمریکا گفت: این، مانند آن است که امروز که آتش سوزی در حال رخ دادن است، بگوییم ما تانکری از آب داریم هفته آینده می‌رسد.

دکتر گونسالوز گفت: ما الان در شرایطی هستیم که با عرضه محدود واکسن و برخی مشکلات در آزمایش، کنترل آن بسیار دشوار خواهد بود.

گفتنی است روز گذشته سازمان جهانی بهداشت شیوع و گسترش سریع بیماری آبله میمون را یک وضعیت اضطراری جهانی خواند.

منبع: نیویورک تایمز

نظر شما