شناسهٔ خبر: 55152413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

۲۷ تیر ماه؛

عید سعید غدیر خم مبارک باد

در روز هجدهم ماه ذی‌الحجه حضرت محمد (ص) به دستور خدا امام علی (ع) را به مقام خلافت و امامت و به عنوان پیشوای مسلمانان منصوب کرد. این رویداد که به واقعه‌ی غدیر معروف است، در سفر حجة‌الوداع و در سرزمین غدیر خم روی داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا گیلان، پیامبر اکرم (ص) در سال دهم هجری قمری همراه با هزاران نفر به سفر حج رفته بودند که در مسیر برگشت از مکه به مدینه در روز هجدهم ماه ذی الحجه به منطقه غدیر خم رسیدند. غدیر خم نام رود و ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است. در این مکان آیات سوره‌ی مائده موسوم به آیه‌ی تبلیغ، توسط جبرئیل بر پیامبر نازل شد. حضرت محمد (ص) از جانب خداوند مأمور شد تا آنچه بر او نازل می‌شود را ابلاغ کند و حضرت علی (ع) را به عنوان ولی و وصی بعد از خود به مردم معرفی کند.

لذا حضرت محمد (ص) در غدیر خم پس از خواندن نماز ظهر، خطبه‌ای برای حجاج خواند که به خطبه‌ی غدیر مشهور شد و در آخر، دست امام علی (ع) را بلند کرد تا همگان او را ببینند و علی ابن ابی طالب را به مقام خلافت و امامت و به عنوان پیشوای مسلمانان منصوب کرد و به عنوان جانشین بعد از خود به امامت تمامی مسلمانان برگزید و فرمود: «مَن کُنتُ مولاه فَهذا علیّ مولاه / هر کس که من مولای اویم، پس علی مولای اوست». هزاران نفر در این ماجرای بزرگ حضور داشتند و با امام علی (ع) بیعت کرده و ولایت‌مداری امام علی (ع) را تصدیق کردند.

سالروز این واقعه در میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد. در روایات شیعه از این عید با نام‌های بزرگ‌ترین عید الهی، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد نیز یاد شده است.

اهمیت و گرامیداشت این روز به دلیل انتصاب حضرت علی بن ابی طالب (ع) به عنوان وصی و جانشین حضرت محمد (ص) است. زیرا امامت را به وجود آورد و ادامه‌ی راه رسالت بود. واقعه‌ی غدیر خم، نقش سرنوشت‌سازی در تعیین مسیر آینده‌ی اسلام داشت. در این واقعه، پیامبر اکرم (ص) مهم‌ترین مأموریت دوران پیامبری خود را به انجام رساند؛ مأموریتی که انجام آن، به منزله‌ی رساندن پیام رسالت حضرت محمد (ص) بود و کوتاهی در مورد آن باعث از بین رفتن زحمات چندین ساله‌ی ایشان می‌شد. به همین علت این عید مهم‌ترین عید مذهبی شیعیان است و همانند عید فطر، عید قربان و دیگر اعیاد مسلمانان در مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی جشن گرفته می‌شود.

عید سعید غدیر خم مبارک باد.

عید سعید غدیر خم مبارک باد

نظر شما