عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: متاسفانه در این دوره که بنده برای اولین بار نماینده هستم دارم این را میبینیم که رئیس مجلس مکرر و متعدد آییننامه را زیرپا میگذارد و نقض میکند و عملا براساس همان آییننامه برخورد جدی نمیشود با رئیس مجلس کرد؛ چون در مقابل نقض آییننامه فقط یک راه وجود دارد و آن هم استیضاح رئیس مجلس و برکناری اوست که این راه، راه نهاییست و معمولا نمایندگان به ملاحظات مختلف پای استیضاح رئیس مجلس نمیآیند. در نتیجه با رئیس مجلس هیچ برخوردی نمیشود کرد، باید موقعی که به رئیس رأی میدهی مراقب باشی که به چه کسی رأِی میدهی.
به گزارش ایلنا، علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان، گفت: خب هیات تطبیق مصوبات نظر خود را در این رابطه اعلام کرد و این نظر به دولت ارسال شد، سپس دولت جوابیه خود را نسبت به این موضوع به مجلس ارسال کرد و این جوابیه مجدد به هیات تطبیق ارجاع شد و این هیات بار دیگر بر نظر اول خود تاکید و این نظر را برای رئیس مجلس ارسال کرد. اما رئیس مجلس نظر تطبیق را ابلاغ نمیکند و خب حالا ظاهرا با دولت قول و قرارهایی دارند.
وی ادامه داد: دولت توجیهات و مباحثی را مطرح کرده و الان رئیس مجلس باید تصمیم بگیرد که نظر تطبیق را ابلاغ کند یا نکند، چون تشخیص اینکه این مساله خلاف قانون است یا نیست براساس آییننامه برعهده رئیس مجلس است و دیگران مشاور رئیس هستند و شخص رئیس باید این تشخیص را بدهد که این موضوع خلاف قانون هست یا خیر که خب فکر میکنم روی این مساله مردد است، چون ابلاغ نکرد.
نماینده سبزوار در مجلس همچنین در رابطه با «همراهی رئیس مجلس با دولت و اینکه آیا این همراهی به جایگاه حقیقی و حقوقی ایشان و مجلس خدشهای وارد میکند یا خیر؟ با توجه به اینکه در بحث وزارت صمت هم به نوعی با پادرمیانی آییننامه را کنار گذاشتند تا با دولت همراهی داشته باشند»، عنوان کرد: ببینید الان ۵-۶ استیضاح در مجلس مطرح است که هیچکدام اعلام وصول نمیشود، در دولت آقای روحانی هم طی ۱۵ ماهی که این مجلس با آن دولت کار کرد همینطور ۵-۶ استیضاح مطرح شد و هیچکدام اعلام وصول نشد. ظاهرا مشی آقای رئیس این است که با دولتها همکاری کرده و تعامل مثبت داشته باشد.
وی تصریح کرد: البته این نباید مغایر با انجام وظیفه مجلس باشد، اگر مجلس در انجام وظیفه خود کوتاهی کند یا دولتها احساس کنند که مجلس قادر به انجام وظایفش و استفاده از حق سوال و استیضاح نیست؛ به نظر من ممکن است یک فضای بیقانونی در کشور شکل گیرد و احتمال دارد به این سمت برویم که دولتها براساس تفسیرهای خودشان قانون را اجرا کنند و به نظر قانونگذار توجهی نداشته باشند.
عنابستانی در ادامه بیان کرد: همینطور که در دولت قبل اینگونه بود و اینگونه شد، من متقاضی و پیگیر استیضاح وزیر نفت دولت قبل بودم و نزدیک به ۵۰ امضاء هم جمعآوری شد، جلسات مکرری با وزیر نفت و رئیس مجلس و دیگران گذاشتیم، اما آقای رئیس حاضر به اعلام وصول آن استیضاح نشد. امروز میفهمیم که چقدر بد کاری کردیم که در آن مقطع آن وزیر را استیضاح نکردیم، رسیدن تولید نفت و فروش نفت ما به ۲۰۰ هزار بشکه و متوقف کردن کامل جریان توسعه فرآوریهای نفتی جنایتی بود که امروز داریم میفهمیم که چقدر برای کشور سخت بود. باید همان روز استیضاح میکردیم، اما تعاملاتی که از سوی رئیس مجلس وجود دارد، اینگونه کارها را پیش میبرد.
وی افزود: متاسفانه در این دوره که بنده برای اولین بار نماینده هستم دارم این را میبینیم که رئیس مجلس مکرر و متعدد آییننامه را زیرپا میگذارد و نقض میکند و عملا براساس همان آییننامه برخورد جدی نمیشود با رئیس مجلس کرد؛ چون در مقابل نقض آییننامه فقط یک راه وجود دارد و آن هم استیضاح رئیس مجلس و برکناری اوست که این راه، راه نهاییست و معمولا نمایندگان به ملاحظات مختلف پای استیضاح رئیس مجلس نمیآیند. در نتیجه با رئیس مجلس هیچ برخوردی نمیشود کرد، باید موقعی که به رئیس رأی میدهی مراقب باشی که به چه کسی رأِی میدهی.
عضو کمیسیون اجتماعی در واکنش به این مساله که «این دولت برای نقد دولت گذشته از تورم ۴۰-۵۰ درصدی صحبت میکند، اما در افزایش حقوق ۱۰ درصد را اعمال میکند.» خاطرنشان کرد: من در این موضوع با دولت موافق هستم، اولا دولت حقوقها را ۱۰ درصد افزایش نداد، به طور متوسط میتوان گفت که ۳۰ درصد افزایش داد، چون کف حقوق را دولت خیلی بالا آورد و رساند به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و از این کف ۱۰ درصد را اعمال کرد.
وی اضافه کرد: اما باید کاسه خرج ما با دخل ما باید باهم برابر باشد، اشتباه مهلکی که دولت گذشته در تمام ۸ سال خود مرتکب شد این بود که خرجشان بیشتر از دخلش بود و بعد مجبور میشد به روشهایی متوسل شود که پول غیرواقعی ایجاد کرده و خلق پول کند، خلق پول یعنی تورم، وقتی تورم ۵۰ درصدی میشود یا حتی ۷۰ درصد، مروبط به این است که ما بیش از دخل، خرج میکنیم این خرج کردن بیشتر از دخل باعث میشود که پول بدون پشتوانه چاپ کنیم و پدر کشور و اقتصاد کشور را دربیاوریم.
عنابستانی افزود: ما باید این دخل و خرج را باهم متناسب و تنظیم کنیم، یکی از راههایش همین است، جایی که ۸۲ تا ۸۵ درصد کل هزینه کشور را داریم به هزینه جاری و حقوق میدهیم یک راه کنترل از طریق افزایش حقوق است. وقتی دولت تصمیم گرفت کنترل کند برنامهاش این شد که کنترل را از بحث حقوق شروع کند در نتیجه برنامه دولت این شد که آن سطح حقوقی که دریافتی بالا دارد را افزایش ندهد یا افزایش کمی داشته باشد و آن رده حقوقی که دریافتی پایین داشته را بیشتر افزایش دهد.
وی افزود: ایده دولت ایده درستی بود، اما راههای دیگری هم دارد مثل اینکه ما نظام صادرات را در کشور راه بیندازیم و دخل مان را بیشتر کنیم، این راه را باید جلو ببریم.
نماینده مردم سبزوار گفت: من مکرر عرض کردهام که اگر ما نظام گمرکیمان را اصلاح کنیم و اقتصاد مبتنی بر صادرات راه بیندازیم، باعث افزایش درآمد کشور خواهد شد، خب دخلمان را بیشتر کنیم و پول هم به مردم بدهیم، تورم هم نخواهد شد. اما وقتی هنوز نتوانستیم دخلمان را بیشتر کنیم این راه که خرج را کنترل کنیم بهتر است.
نظر شما