شناسهٔ خبر: 5511392 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

وضعيت 16 باشگاه ليگ برتري در آغاز فصل نقل و انتقالات

نقل و انتقالات براي ليگ پانزدهم از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد و شاهد هياهوي برخي باشگاه‌ها و بازيکنان خواهيم بود تا در اين بازار بتوانند خريد بهتري داشته باشند يا قرارداد بهتري امضا کنند.

صاحب‌خبر -

نقل و انتقالات براي ليگ پانزدهم از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد و شاهد هياهوي برخي باشگاه‌ها و بازيکنان خواهيم بود تا در اين بازار بتوانند خريد بهتري داشته باشند يا قرارداد بهتري امضا کنند.

بيشترين هياهو معمولا در نقل و انتقالات مربوط به تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس است و رسانه‌ها اخبار جابه‌جايي بازيکنان اين دو تيم را به دقت و وسواس دنبال مي‌کنند ولي تجربه ثابت کرده که حداقل در يکي دو فصل اخير دو باشگاه سرخابي و پرطرفدار خيلي نمي‌توانند در فصل نقل و انتقالات موفق عمل کنند دليلش هم واضح است و آنها معمولا در فصل نقل و انتقالات بلاتکليف‌ترين دوران خود را مي‌گذرانند.

برخي از مربيان معتقدند براي موفقيت در ليگ آينده بايد در نقل و انتقالات موفق عمل کنند و بازيکنان تاثيرگذار و کارآمد را جذب کنند و برخي هم به دنبال بمب خبري و جذب ستاره‌ها هستند ولي با شرايطي که دو باشگاه استقلال و پرسپوليس دارند بعيد است که سرخابي‌ها حرف زيادي در بازار نقل و انتقالات داشته باشند و بتوانند بمبي را منفجر کنند.

با بررسي وضعيت باشگاه‌ها مشخص مي‌شود که 4 باشگاه سپاهان، نفت، تراکتورسازي و ذوب آهن مي‌توانند مدعيان اصلي ليگ پانزدهم باشند و سرخابي‌ها بعيد است که در ليگ بعدي هم حرفي براي گفتن داشته باشند.

در آستانه آغاز فصل نقل و انتقالات، وضعيت باشگاه‌ها را از نظر مديريتي و فني را مورد بررسي قرار داده‌ايم:

1- سپاهان؛ مدافع قهرماني

باشگاهي که شعارش اين است که « ما سپاهانيم حالا حالا قهرمانيم» بدون اغراق فصل آينده هم يکي از مدعيان قهرماني خواهد بود. اگر باشگاهي مثل سپاهان که شرايط مالي‌اش مناسب است، تکليف هيات مديره و مديرعاملش مشخص و وضعيت کادرفني‌اش هم معلوم است چرا نبايد جز مدعيان قهرماني فصل آينده باشد. زردپوشان اصفهاني فصل گذشته هم در دقايق پاياني قهرمان شدند. اين باشگاه مي‌تواند فصل آينده هم شرايط آرماني داشته باشد. حسين فرکي هم قطعا تغييراتي در تيم ايجاد خواهد کرد اما اين تيم شايد کمترين خروجي را داشته باشد و چند ستاره مثل اميد ابراهيمي را هم جذب کند.

2- تراکتورسازي؛ بمب‌هاي خبري در تبريز

تراکتورسازي هم در ليگ چهاردهم يکي از مدعيان قهرماني بود و آنها در 25 دقيقه پاياني قهرماني را در تبريز از دست دادند. اين اتفاق حاشيه‌هاي زيادي براي اين باشگاه و حتي فوتبال ايران داشت. با اين حال سرخپوشان تبريزي فصل آينده هم مي‌توانند يکي از مدعيان قهرماني باشند. عباسي مديرعامل باشگاه روز گذشته در يک مصاحبه طولاني و آتشين انتقادهاي زيادي را مطرح کرد به اين ترتيب به نظر مي‌رسد او فصل آينده بازهم مدير باشگاه باشد و اوليويرا را به عنوان سرمربي تيم حفظ کند. اين باشگاه هم شرايطش مساعد به نظر مي‌رسد. هواداران تراکتورسازي از نايب قهرماني خيلي ناراحتند و مي‌خواهند در ليگ پانزدهم قهرمان شوند. با اين حال شايد خروجي تراکتورسازي هم کم نباشد و مثلا بعيد است که آندرانيک تيموريان در اين تيم بماند ولي قطعا تراکتورساز بمب‌هاي خبري زيادي را منفجر خواهد کرد و ستاره‌هاي سرباز به اين تيم خواهند رفت.

3- نفت تهران؛ جدايي منصوريان ؟

نفت هم يکي از باثبات‌ترين و بي‌حاشيه‌ترين تيم‌هاست. تيمي که به جمع 8 تيم برتر آسيا صعود کرده قطعا فصل آينده هم يکي از مدعيان قهرماني ليگ خواهد بود و به همين دليل در فصل نقل و انتقالات بعيد است خروجي زيادي داشته باشد و بيشتر به دنبال جذب بازيکنان مورد نظرش خواهد بود تا تيم کامل‌تري شود. تنها اتفاق اين باشگاه مي‌تواند جدايي عليرضا منصوريان باشد. منصوريان اگر از تيم نفت دل بکند فقط يک دليل دارد و آن هم حضور در استقلال است وگرنه بعيد است او به تيم ديگري برد. با اين حال نفت در سه سال اخير نشان داده که شرايط مناسبي دارد و هر مربي که به اين باشگاه رفته خوب نتيجه گرفته است از منصور ابراهيم‌زاده و فرکي تا يحيي‌ گل‌محمدي و منصوريان.

4-ذوب آهن اصفهان؛ مدعي قهرماني با ستاره‌هاي جوان

باشگاه ذوب آهن اصفهان هم فصل نقل و انتقالات را بدون حاشيه پشت سرخواهد گذاشت و مديرعامل و سرمربي اين باشگاه مشخص هستند و سعيد آذري و يحيي گل‌محمدي مي‌خواهند فصل آينده در آسيا هم حضوري موفق داشته باشند بنابراين ذوب آهن مي‌تواند. تيمي در قواره قهرماني باشد هرچند اين تيم هم اکنون هم تيمي کامل به نظر مي‌رسد که نيازي به بازيکن ندارد اما اگر بخواهد در فصل آينده در ليگ قهرمانان آسيا حضوري مقتدرانه داشته باشد بايد چند بازيکن تاثيرگذار جذب کند و سعيد آذري مديرعامل باشگاه نشان داده که اين کار را خوب بلد است او در نيم فصل دوم کاوه رضايي را از سايپا گرفت که بدون اغراق يکي از بهترين خريد‌هاي نيم فصل ليگ چهاردهم بود اما گل‌محمدي بعيد است به دنبال ستاره‌هاي حاشيه‌دار برود او بيشتر دنبال بازيکنان تاثيرگذار است.

5-فولاد خوزستان؛ سونامي مديريتي

فولاد خوزستان سرمربي‌اش مشخص است اما وضعيت مديريتي اين باشگاه نامشخص است. هيات مديره و مديران باشگاه استعفا کرده‌اند. با اين شرايط مشخص نيست که اين باشگاه فصل آينده وضعيتش چگونه خواهد بود؟ آيا دراگان اسکوچيچ سرمربي اين تيم مي‌ماند يا نه، اين تيم فصل گذشته نيز دچار سونامي بازيکنان سرباز شد اما چون مديرانش حضور داشتند و سرمربي مثل اسکوچيچ داشت توانست در جمع 5 تيم برتر ليگ قرار بگيرد هرچند نتوانست از عنوان قهرماني‌اش دفاع کند ولي فصل آينده وضعيتش نامعلوم خواهد بود.

6-استقلال؛ در انتظار انتخاب سرمربي

باشگاه استقلال قرار بود در ليگ پانزدهم خصوصي شود و دولت آن را به بخش خصوصي بدهد اما اين باشگاه هنوز وضعيت نامشخصي دارد و در سريال مزايده‌هاي اين باشگاه دو ماه تنفس اعلام شده هرچند اين باشگاه در 4 مزايده قبلي هم فقط يک خريدار واقعي داشت که آن هم اهليتش تاييد نشد!

با اين حال هيات مديره باشگاه چند گزينه داخلي و خارجي براي سرمربيگري معرفي کرده‌اند و شايعه جدايي بهرام افشارزاده هم منتشر شده ولي هنوز هيچ چيز مشخص نيست. از سويي ديگر باشگاه حتي اگر با يک سرمربي جديدي هم به توافق برسد مشخص نيست که بتواند فهرست بازيکنان مورد نظر سرمربي را جذب کند و اگر وضعيت همين گونه باشد شايد چند ملي‌پوش از استقلال جدا شوند مگر اينکه واقعا مديران باشگاه بتوانند هزينه نقل و انتقالات را تامين کنند و مانع جدايي ستاره‌ها شوند. در حال حاضر جدايي قلعه‌نويي قطعي به نظر مي‌رسد و بايد ديد دونادوني ايتاليايي روي نيمکت آبي‌پوشان مي نشيند يا فيروز کريمي، پرويز مظلومي، نامجو مطلق يا دراگان اسکوچيچ!؟ مهم‌ترين خبر نقل و انتقال فصل استقلال انتخاب سرمربي خواهد بود.

7-سايپا؛ تغيير سياست براي قهرماني؟!

باشگاه سايپا به گفته مديرعاملش قرار است در ليگ پانزدهم به عنوان يک مدعي وارد رقابت‌ها شود اما اين باشگاه بعد از پايان ليگ، حواشي جالبي داشت و مديرعامل باشگاه ابتدا از مذاکره با دو مربي مطرح خبر داد و سپس آن را تکذيب کرد! هنوز هم به طور رسمي ماندن و رفتن جلالي مشخص نيست. ولي اگر واقعا يک مربي ديگر به جز جلالي هدايت آن را برعهده بگيرد معنايش آن است که سياست‌هاي باشگاه در فصل آينده تغيير کرده و آنها به دنبال جذب بازيکنان نامدار و مطرح هستند تا قهرمان شوند و ديگر به دنبال بازيکن سازي نخواهند بود.

 

8- پرسپوليس؛ بلاتکليف مطلق!

پرسپوليس هم مثل رقيبش بلاتکليف است و شرايط سرخپوشان حتي از استقلال بدتر به نظر مي‌رسد. محمدحسين نژاد فلاح قائم مقام باشگاه ظاهرا بايد از سمتش کنار برود. برانکو هم اگرچه براي فصل آينده قرارداد دارد اما با وضعيتي که باشگاه دارد از آينده‌اش مطمئن نيست که گفته اگر بخواهند تيم را براي قهرماني مي‌بندم!

به اين ترتيب پرسپوليس هم در وضعيت قرمز به سر مي‌برد و فصل مهم نقل و انتقالات را شايد خيلي راحت از دست بدهد و همچنان درگير و دار مشکلات مديريتي باشد. به اين ترتيب بعيد است که پرسپوليس بتواند در فصل آينده هم چهره يک مدعي را داشته باشد مگر اينکه واقعا تغييراتي شگرف و معجزه آسايي در اين باشگاه رخ بدهد وگرنه اين باشگاه در فصل نقل و انتقالات با شرايطي که اکنون دارد بعيد است بتواند حتي ترقه هم بترکاند چه برسد به جذب ستاره‌ و انفجار بمب خبري حتي برخي از بازيکنان مثل مهدي طارمي و محمد نوري هم خواهان جدايي از اين باشگاه‌ هستند و پيشنهادهايي از تيم‌هاي عربي دارند.

9-صباي قم؛ بدون مالک

باشگاه صبا هنوز وضعيتش مشخص نيست. رئيس هيات مديره باشگاه اعلام کرده تا پايان خرداد اين باشگاه در مزايده واگذار خواهد شد! به اين ترتيب يکي از باشگاه‌هاي که فصل آينده براي حضور در ميانه ميدان تلاش خواهد کرد همين تيم خواهد بود مگر اينکه مديراني به باشگاه بيايند و بخواهند که اين تيم را متحول کنند هرچند صبا سال‌هاست که ديگر تيمي در قواره يک قهرمان نيست. اين تيم در حال حاضر نه مالک دارد نه وضعيت کادرفني‌اش مشخص است.

10-پديده؛ در هاله‌ ابهام

اين تيم در ابتداي فصل گذشته قرار بود يکي از مدعيان قهرماني باشد اما در روزهاي آخر براي بقا جنگيد و در ليگ برتر ماندگار شد. وضعيت اين باشگاه نيز براي فصل آينده در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. مشکلات فصل گذشته هنوز حل نشده و همچنان باقي است با اين وضعيت بعيد است اين تيم هم حرف زيادي در بازار نقل و انتقالات داشته باشد و شايد پديده بايد منتظر بماند تا بازيکنان مازاد ديگر تيم‌ها را جذب کند.

11- گسترش فولاد تبريز؛ خريد قلعه‌نويي؟

گسترش با توجه به اينکه يک باشگاه خصوصي و با امکانات است فصل آينده مي‌تواند حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشد بخصوص اينکه شايعه سرمربيگري اميرقلعه‌نويي در اين تيم هم منتشر شده اين باشگاه هم مي‌تواند بازيکنان مورد نظر سرمربي آينده‌آش را جذب کند و مشکلي وجود ندارد و خيالش حداقل در نقل و انتقالات راحت خواهد بود و بزرگترين انتقالش شايد جذب قلعه‌نويي باشد.

12- راه آهن؛ بازگشت دايي و دوستان؟

باشگاه راه آهن هم يکي ديگر از باشگاه‌هاي بلاتکليف ليگ است باشگاهي که مالکيتش مشخص نيست و به همين دليل بعيد است که اين باشگاه بتواند در نقل و انتقالات بتواند بمب خبري منفجر کندمگر اينکه علي دايي و دوستانش واقعا اين باشگاه را بخرند در آنصورت وضعيت راه آهن 180 درجه با شرايط کنوني‌اش متفاوت خواهد بود وگرنه اکنون حتي مزايده اين باشگاه هم لغو شده است.

13- ملوان؛ خريد پورغلامي و بازيکنان جوان؟

باشگاه خصوصي که سرمربي اش مشخص نيست ولي گفته مي‌شود فرهاد پورغلامي هدايت اين تيم را براي فصل اينده برعهده خواهد گرفت. شايد برخي از نام‌هاي مطرح مثل فرزاد حاتمي از ملوان جدا شوند و اين تيم بازيکنان جوان و جديدي را در نقل و انتقالات جذب کند بازيکناني آينده‌دار که شايد بتوانند هم به ملوان کمک کنند و هم نسل جديدي از فوتباليست‌هاي بندرانزلي را دوباره ببينيم. در هر صورت بعيد است که اين باشگاه بتواند بازيکنان نامدار و مطرحي را جذب کند.

14- فولاد نوين اهواز؛ تغيير نام و امتياز؟

تيمي که اين فصل به ليگ برتر صعود کرده اما بعيد است که فصل آينده هم با همين نام در مسابقات شرکت کند و شايد امتياز تيم واگذار شود به همين دليل نمي‌توان زياد در مورد آينده اين باشگاه صحبت کرد و پيش بيني درستي انجام داد.

15- سياه جامگان؛ تيمي با جوانان آينده‌دار

فوتبال خراسان بعد از مدت‌ها دو سهميه در ليگ برتر دارد و سياه جامگان برعکس پديده وضعيتش مشخص است و رضا مهاجري سرمربي آن خواهد بود و اين مربي قطعا بازيکناني را به تيمش مي آورد که بتواند در ليگ برتر از اعتبار خودش و تيم دفاع کنند. با اين حال بعيد است که اين باشگاه بخواهد به دنبال ستاره‌هاي گران قيمت ليگ باشد.

16- استقلال خوزستان؛ بقا در پلي آف

اين باشگاه در پلي آف در ليگ برتر ماند با اين حال بعيد است که عبدالله ويسي در اين تيم ماندگار شود و شايد تغييرات گسترده‌اي در کادرفني و بازيکنان اين تيم براي ليگ پانزدهم شاهد باشيم.شايد هم اين طور نباشد و ويسي ماندگار شود.

نظر شما