شناسهٔ خبر: 54984469 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بمناسبت سالروز ثبت جهانی یزد:

نمایشگاه صنایع دستی و ۲ کارگاه کاربافی در اردکان افتتاح شد

یزد _ ایرنا _ نمایشگاه صنایع دستی اردکان عصر پنجشنبه به مناسبت بزرگداشت سالروز ثبت جهانی یزد با حضور جمعی از مسوولان در حسینیه بین الحرمین شریف این شهرستان گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش ایرنا، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان یزد در این مراسم گفت: این نمایشگاه با حضور ۳۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی در رشته های مختلف برپا شده است. 

محمدرضا دهقان اظهار کرد: در این نمایشگاه صنایع دستی هنرمندان رشته های زیلوبافی، کاربافی،  صنایع چوب، حوله بافی، ترمه، شمع سازی، زیورالات دست ساز، عروسک های بافتنی و غیره به نمایشگاه درآمده است. 

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را حمایت از صنایع دستی و مشاغل خانگی بیان کرد و گفت: این نمایشگاه از ساعت ١٨ تا ٢٢ برای بازدید عموم دایر است. 

این نمایشگاه با مشارکت شهرداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان برگزار شده است. 

افتتاح ۲ کارگاه کاربافی در شهرستان اردکان

در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان شهرستان اردکان ۲ کارگاه کاربافی روز پنجشنبه  افتتاح شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان در این مراسم گفت: این کارگاه‌ها باهدف توسعه و ترویج هنرهای سنتی، آشنایی و جذب علاقه‌مندان به رشته‌های صنایع‌دستی و ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال و کارآفرینی جوانان در رشته‌های کاربافی ایجادشده است.
سالار حسینی افزود: با راه‌اندازی این دو کارگاه که با هشت دستگاه و اعتباری بالغ‌ بر سه میلیارد ریال تجهیز شده، زمینه اشتغال مستقیم هشت نفر و غیرمستقیم 25 نفر فراهم‌شده است.
وی با بیان اینکه کاربافی از زیرشاخه‌های نساجی و از صنایع‌دستی قدیمی اردکان است، تصریح کرد: این دستباف سنتی به‌عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و غیره  کاربرد دارد و بهترین الیاف برای بافت آن پنبه است .

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان خاطرنشان  کرد: در بحث صنایع‌دستی به‌روز کردن و پیوند این حوزه با زندگی  مردم اهمیت زیادی دارد و محصولات صنایع‌دستی اگر از حالت یک هنر تزیینی و موزه پسند خارج‌ و جنبه کاربردی آن با نگاه به نیازمندهای جامعه مدرن مورد توجه قرار گیرد، بدون شک دارای صرفه اقتصادی بوده و قطعاً فعالان این حوزه با رغبت بیشتری به فعالیت می‌پردازند.

کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید. 

شهرستان ۱۰۵ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، خرانق،  احمدآباد و اردکان است.

نظر شما