شناسهٔ خبر: 54973622 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

انحصار در حوزه دندانپزشکی عامل گرانی و بی‌کیفیتی خدمات / رشد کمی و کیفی عرصه با جمعیت متناسب نیست

کارشناس حوزه سلامت گفت: رشد کمیت و کیفیت دندانپزشکی با رشد جمعیت متناسب نبوده و همین امر باعث ایجاد انحصار، گرانی و عدم دسترسی به خدمات مناسب در بخش خدمات دندان شده است.

صاحب‌خبر -

محمد فخر؛ کارشناس حوزه سلامت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره کاهش پذیرش دندانپزشکی و افزایش ۷۰ درصد دستمزد دندانپزشکی گفت: خدمات دندانپزشکی به طو معمول خدمات گران قیمتی است و بیشترین شکایت‌های قصور پزشکی مربوط به دندانپزشکی و خدمات زیبایی است.

او با تاکید بر اینکه خدمات دندان پزشکی در کشور ایران از کیفیت خوبی برخوردار نیست و گران هست افزود: مردم توان پرداخت چنین هزینه‌های را برای درمان ندارند و همین گران بودن باعث می‌شود بیمه‌ها این خدمات را پوشش ندهند.

این کارشناس حوزه سلامت با اشاره به اینکه ریشه گرانی و بی کیفیتی به انحصار در حوزه دندانپزشکی باز می‌گردد که سالیان طولانی است در این حوزه وجود دارد افزود: متاسفانه رشد کمیت و حتی کیفیت دندانپزشکی با رشد جمعیت متناسب نبوده است و همین امر باعث ایجاد انحصار گرانی، عدم دسترسی به خدمات مناسب و بی کیفیتی در بخش خدمات دندان شده است.

فخر توضیح داد: در سال‌های آینده از آنجا که با بحران سالمندی در کشور مواجه می‌شویم به طور قطع نیاز به خدمات دندانپزشکی هم افزایش میابد افزود: در کشور‌های مانند ژاپن و آلمان سرانه دندانپزشکی بیشتری دارند با توجه به تعداد بالای سالمند در این کشور‌ها و این کشور‌ها بهره وری اقتصادی بیشتری هم دارند.

این کارشناس حوزه سلامت یادآور شد: بیشتر خدمات دندانپزشکی در شمال شهر و مرکز استان‌ها انجام می‌شود به همین دلیل کسانی که در شهرستان‌ها زندگی میکنند مجبور هستند برای درمان دندان‌های خود مسافرت کنند و به مرکز شهر یا کلان شهر‌ها برای درمان بیایند که این خود یکی از معضلات اصلی در این بخش به شمار می‌رود. به همین دلیل مردم به آن‌ها دسترسی ندارند و خیلی از مردم هم توان پرداخت ندارند.

این کارشناس حوزه سلامت در پاسخ به این سوال که باتوجه به نیاز شدید به خدمات دندانپزشکی تاخیر در رسیدگی به این خدمات چه عواقبی را برای کشور در پی خواهد داشت گفت: در صورتی که وزارت بهداشت به این موضوع رسیدگی نکند با تقاضای زیاد در حوزه درمان دهان و دندان مواجه میشود که باید به آن‌ها رسیدگی کند این موضوع شاید در حال حاضر تقاضا خودش را نشان ندهد، اما در آن زمان ممکن است توان پاسخگویی به حجم تقاضا وجود نداشته باشد و مشکل ساز شود و در بلند مدت باعث بحران اجتماعی شرایط تورم فعلی هم شود.

نظر شما