شناسهٔ خبر: 54964666 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست خبری نمایش «مانش» عنوان شد

از عصرانه لاکچری تا هزینه‌های بالای ساخت یک تئاتر

ندا آل سید طیب

کیومرث مرادی در آستانه اجرای نمایش تازه‌اش با ابراز تاسف از هزینه‌های بالای ساخت یک تئاتر می‌گوید: روزگاری نان و پنیر و گوجه و خیار، ارزان‌ترین عصرانه در پشت صحنه تئاتر بود اما حالا همین عصرانه، لاکچری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این کارگردان تئاتر که از روز جمعه ۱۷ تیر ماه نمایش «مانش» را در سالن شهرزاد اجرا می‌کند، در نشستی خبری با همراهی بعضی از اعضای گروه اجرای این نمایش، به توضیح کلیاتی درباره این اثر نمایشی پرداخت.

در این نشست که روز چهارشنبه ۱۵ تیر ماه در کافه سالن شهرزاد برگزار شد، کیومرث مرادی همراه با نازنین کریمی و مهدی حسینی‌نیا، بازیگران نمایش، فرشاد فزونی آهنگساز آن و محمد قدس، مجری طرح نمایش به ارایه توضیحاتی درباره این اثر نمایشی پرداختند.

مرادی که نمایش خود را بر اساس متنی از پیام لاریان و با موضوع مهاجرت روی صحنه می‌برد، گفت: نمایش ما داستان مهاجرانی است در شهر کاله فرانسه که در سال ۲۰۱۶ ، پلیس به صورت مستقیم با آنان درگیر شد و حمله پلیس به آنان سبب از میان رفتن‌شان شد.

او مهاجرت را یکی از مهم‌ترین مسائل جهان امروز دانست و ادامه داد: تئاتر را بر اساس باورهای زیستی خودم کار می‌کنم و به عنوان یک معلم می‌کوشم حال نسل بعد از خودم را خوب کنم. در این نمایش قصه‌هایی را می‌گوییم که جهانی است. داستان سه آدم از سه ملیت گوناگون آفریقایی، اندونزیایی و افغانستانی داریم که ناچار به مهاجرت هستند.

مرادی در پاسخ به این پرسش که چرا در نمایشش نقشی با ملیت ایرانی در نظر نگرفته است، توضیح داد: در ماجرای واقعی کاله، مهاجران ایرانی نبودند و به همین دلیل ما هم به اصل موضوع وفادار بودیم.

او با ابراز تاسف از اینکه در جهان امروز مشکلات متعددی برای همه ملیت‌ها وجود دارد، اضافه کرد: با دیدن نمایش ما قصه تلخ آدم‌هایی از افغانستان، آفریقا و اندونزی را می‌بینیم.

مرادی که چند سالی در خارج از کشور زندگی کرده است، ادامه داد: برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتم که البته فقط هم برای درس خواندن نبود. از نزدیک با مهاجران زندگی کرده‌ام و در کمپ پناهندگان قصه‌های زیادی از آنان را شنیده‌ام. شاید نمایش ما داستان تلخ امروز همه جهان باشد.

او با اشاره به تحولات جامعه ایران از دهه ۶۰ تا کنون یادآوری کرد: معتقدم باید در جهان خود زندگی کنیم. متاسفانه امروزه با جهانی روبرویم که سیاستمداران آن عملکرد خوبی ندارند. فرقی نمی‌کند کجای جهان زندگی کنید. جهان امروز، انسان را دچار سرگردانی کرده است. به همین دلیل امروزه بخشی از جهان ناآرام است و گویی مردمان همه کشورها دنبال راهی برای آرامش هستند. هر چند سفر آنان نیز مانند منطق‌الطیر عطار، قصه‌های متعددی دارد. برخی از آنها در این سفر کشته یا تباه می‌شوند و بعضی دیگر بعد از رسیدن به مقصد، خوشحال نیستند.

مرادی مهاجرت را یکی از مسائل مهم جهان امروز دانست و تاکید کرد: نمایش ما شبیه تئاترهایی که امروز مد شده نیست. کار ما اصلا تجاری نیست و می‌کوشد با نگاهی مستقل، قصه‌ای مستقل را با مخاطب خود در میان بگذارد.

او با بیان اینکه "پیش از این هم نمایش‌های «شهر بدون آسمان» و «نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه» را درباره مهاجرت و در کشورهای گوناگون اجرا کرده است"، ادامه داد: همچنان این موضوع را عنصر بسیار مهمی در زندگی امروز می‌دانم. اینکه چرا انسان در جایی که هست خوشحال نیست و همه ما گویی دچار سرگردانی هستیم و در جستجوی خوشبختی به جاهای ناشناخته سفر می‌کنیم.

مرادی در ادامه سخنانش توضیح داد: نمایش «مانش» نوشته پیام لاریان است اما آن را برای اجرا بازنویسی کرده‌ایم و این نمایش زیر نظر موسسه فرهنگی هنری دی که رویکرد متفاوتی در تولید تئاتر و سینما دارد، اجرا می‌شود.

این کارگردان درباره اینکه ظاهرا این نمایش نگاهی سانتی مانتال به مهاجرت دارد، توضیح داد: امروزه هیچ انسانی در جهان نمی‌تواند نگاهی سانتی مانتال به مهاجرت داشته باشد چون بسیاری از این مهاجرتها از سر ناچاری است نه برای برخوردار شدن از یک زندگی بهتر.

مرادی که پیش از این قصد داشت نمایش «آژدهاک» نوشته بهرام بیضایی را اجرا کند، درباره سرنوشت اجرای آن نمایش، گفت:  سال ۹۹ این نمایش را در جشنواره تئاتر فجر اجرا کردیم که با استقبال هم مواجه شد اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم اجرای عمومی آن را روی صحنه بیاوریم. در این مدت چندین بار برای اجرای آن با مدیر قبلی تئاتر شهر صحبت کردیم اما بی‌نتیجه بود.

این کارگردان با ابراز تاسف از روند گرفتن سالن اجرا در مجموعه تئاتر شهر یادآوری کرد: هنوز با این وضعیت روبرو هستیم که برای اجرا در تئاتر شهر از دو سال قبل باید فرم درخواست اجرا پر کنیم و گاهی با چندین بار مراجعه به این مجموعه احساس می‌کنیم تحقیر شده‌ایم.

کیومرث مرادی که چند سالی در تئاتر شهر نمایشی اجرا نکرده است، اضافه کرد: استادم حمید سمندریان همیشه می‌گفت که در ایران تئاتر الگو نداریم، یعنی تئاتری که دولت برای آن هزینه کند نه اینکه بخش خصوصی با فشار زیاد آن را روی صحنه بیاورد.

مرادی ابراز تاسف کرد: نباید یک مدیر در آغاز کار خود اعلام کند که اجرا در مجموعه تئاتر شهر که مجموعه‌ای دولتی است، کمک هزینه‌ای نخواهد گرفت و آن گروه باید اجاره هم بپردازد. در این میان وظیفه اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان سیاستگذار تئاتر در حمایت از فرهنگ کشور چه می‌شود؟  متاسفانه نگاه روزمره‌ای حاکم است و همچنان اجرا در مجموعه‌ای مانند تئاتر شهر نیازمند طی کردن یک روند بروکراتیک است.

در این نشست مهدی حسینی نیا یکی از بازیگران نمایش نیز، گفت: سال ۹۸ آخرین کار تئاترم را انجام دادم که با وضعیت کرونا روبرو شدیم. برای بازگشت به تئاتر بسیار دلتنگ بودم و امیدوارم با این کار بازگشت خوبی داشته باشم.

نازنین کریمی دیگر بازیگر نمایش نیز در توضیحی گفت: تئاتر همیشه برای ما جذاب بوده است. در این نمایش لحظات لذت بخشی را طی می‌کنیم و امیدواریم این لحظات را با شما هم تقسیم کنیم.

فرشاد فزونی آهنگساز این نمایش نیز ضمن ابراز خرسندی از همکاری با کیومرث مرادی در چند اثر نمایشی، از وضعیت تئاتر در شرایط فعلی ابراز تاسف کرد.

او گفت: زمانی در راهروهای تئاتر شهر می‌پرسیدیم تئاتر فلانی چگونه است. مدتی بعد این پرسش متداول شد که تئاتر فلانی چند تماشاگر دارد اما امروزه عنوان می‌شود تئاتر فلانی چند میلیارد فروخته است. مشکلی با فروش میلیاردی نمایشی‌ها ندارم ولی این وضعیت تاسف انگیز است که این موضوع به اصل مطلب تبدیل شده است.، کشوری که فرهنگ برایش مهم باشد، اجازه نمی‌دهد تئاتر دنبال مخاطب بدود. این به معنای کم توجهی به مخاطب نیست اما به آن معناست که باید به مخاطب اجازه تفکر بدهیم و به تئاتر نگاهی فرهنگی داشته باشیم.

محمد قدس که در این نمایش به عنوان مجری طرح با مرادی همکاری می‌کند نیز در توضیحاتی درباره قیمت بلیت این نمایش و اینکه گفته شده این کار تجاری نیست، گفت: همراهی موسسه فرهنگی هنری دی سبب شد بتوانیم قیمتی معقول برای بلیت این نمایش در نظر بگیریم. اگر می‌خواستیم با توجه به کل هزینه‌ها قیمت گذاری کنیم، قیمت بلیت بسیار بالاتر می‌شد. با این همه در خود سالن ردیف‌هایی داریم که قیمت بلیت‌شان کمتر است. ضمن اینکه حتما ردیف دانشجویی با تخفیف ویژه هم در نظر می‌گیریم.

به گزارش ایسنا، نمایش «مانش» بر اساس نمایشنامه «اهالی کاله» نوشته پیام لاریان با بازنویسی و کارگردانی کیومرث مرادی از روز جمعه ۱۷ تیر ماه در سالن شهرزاد روی صحنه می‌رود. سام درخشانی دیگر بازیگر آن است که به دلیل حضور در یک پروژه تصویری امکان حضور در این نشست را پیدا نکرد.

انتهای پیام

نظر شما