شناسهٔ خبر: 54952076 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

800 هزار نفر مشمول رتبه‌بندی معلمان می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان از بازه زمانی 31 شهریور سال 1400 گفت: حدود ۸۰۰ هزار نفر مشمول این طرح می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یوسف نوری اظهارداشت: آموزش و پرورش در تبصره 3 ماده 4 آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، مکلف شده است شیوه‌نامه‌ای برای فرآیند اجرای آیین‌نامه و قانون رتبه‌بندی معلمان با همکاری سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تدوین کند که این را سریع انجام می‌دهیم.
نوری ادامه داد: در رتبه‌بندی، معلمان مدارس استثنایی، ابتدایی و مناطق محروم هر سال، سه ماه ارفاق می‌گیرند یعنی هر دوره برای آنها از پنج به چهار سال کوتاه خواهد شد اما برای نخبگان یک بار و بار اول به ازای سه سال ارتقای رتبه بعدی را خواهند داشت.
وی افزود: گفته بودند فرهنگیان پس از دو سال مشمول رتبه‌بندی می‌شوند اما این‌گونه نیست و فرهنگیان رسمی و پیمانی مشمول رتبه‌بندی خواهند بود. مدت‌ها در ارتباط با رتبه‌بندی گام‌هایی برداشته شد اما منجر به رتبه‌بندی نشد و هر بار رتبه‌بندی به میدان می‌آمد، بخشی به نام رتبه‌بندی اجرا می‌شد که در واقع افزایش حقوق و مزایا بود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: رتبه‌بندی به این معنی که در ماده یک قانون رتبه‌بندی آمده است، اجرا نشد تا آنکه در دولت جدید رئیس‌جمهور در شعارهای انتخاباتی در جمع فرهنگیان با صراحت اعلام کرد که در تصویب رتبه‌بندی معلمان تسریع خواهد شد و این اتفاق افتاد؛ حتی دولت بودجه پایداری برای آن معادل 25 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرد که اکنون به 38 هزار میلیارد تومان در جدول تبصره 9 ارتقا پیدا کرده است.
نوری اظهارداشت: جمعیت ذی‌نفع رتبه‌بندی
800 هزار نفر هستند و طبق قانون برخی افراد مستثنی بوده و مشمول نمی‌شوند. رتبه‌بندی شروع شده تا به کیفیت نظام تعلیم و تربیت برسیم و اگر این هدف تأمین شود قطعاً رتبه‌بندی به سمت آن هدف نهایی خودش پیش خواهد رفت.
چه افرادی مشمول رتبه‌بندی
نمی‌شوند؟
وی افزود: در حال حاضر بین آیین‌نامه‌ای که ما پیشنهاد کرده بودیم و آیین‌نامه موجود اختلاف ماهوی وجود ندارد و آیین‌نامه خوبی است که برخی از جزئیات را مشخص کرده است مثل اینکه چه کسانی شامل نمی‌شوند از جمله افرادی که در مرخصی بدون حقوق هستند یا مأمور به تحصیل و مأمور به سایر دستگاه‌ها هستند یا افرادی که مازاد هستند یعنی در مدرسه برایشان کاری نیست و تمایل هم ندارند به جایی بروند که ما نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش گفت: به دلیل اینکه تعداد دانش‌آموزان زیاد شده و تعداد بازنشستگی هم بیشتر شده، تمام معلمان را می‌توانیم سازماندهی کنیم و اگر هر معلمی جایی مازاد باشد به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کند، در همان شهر سازماندهی می‌شود. نوری بیان داشت: قانون رتبه‌بندی برای معلمان شاغل است و افرادی که قبل از 31 شهریور 1400 بازنشسته شدند مشمول نمی‌شوند. در آیین‌نامه مشخص شده است افرادی به دلیل کمبود نیروی انسانی وارد ادارات آموزش و پرورش شدند اما چون معلم هستند و در ادارات کار می‌کنند، رتبه‌بندی شامل آنها می‌شود اما تعدادی از آنها به عنوان کارمند اداری استخدام شدند که شامل نمی‌شوند؛ البته اگر واجد صلاحیت معلمی باشند و در مدرسه کار معلمی انجام دهند، رتبه‌بندی شامل آنها می‌شود اما دوباره نمی‌توانند به اداره برگردند.
تکلیف معلمانی که نتوانند رتبه‌ای کسب کنند چیست؟
وی در پاسخ به این پرسش «تکلیف معلمانی که هیچ‌کدام از رتبه‌ها را کسب نکنند چه می‌شود؟»، گفت: قانونگذار در ماده 4 پیش‌بینی کرده است اگر فردی کف امتیاز که 470 است را کسب نکند و در ماده 5 اعلام شده، اگر احراز رتبه نکند از تاریخ اجرای رتبه‌بندی از مزایای رتبه اول یعنی آموزشیار معلم به مدت یک سال برخوردار می‌شود و مهلتی داده می‌شود تا رتبه خود را کسب کند. تبدیل وضعیت افراد جدیدالاستخدام منوط به این است که بعد از دو دوره ارزیابی، رتبه مربی را کسب کنند ولی در جریان رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.
شیوه ثبت شکایات
وزیر آموزش و پرورش درباره پاسخگویی به شکایات گفت: افراد معترض به رتبه‌بندی می‌توانند به هیئت‌های ممیزی بالاتر شکایت خود را ارائه دهند و اگر افرادی تخلف کرده باشند چه ارزشیابی‌شوندگان برای کسب رتبه و چه ارزشیابی‌کنندگان، طبق آیین‌نامه تکالیف تعیین شده است که چه محرومیت‌هایی خواهند داشت.
معوقات هم پرداخت می‌شود
همچنین به گزارش ایسنا، وزیر آموزش‌وپرورش درباره زمان اجرا و نحوه پرداخت معوقات ناشی از اجرای این قانون گفت: طبق قانون، رتبه‌بندی باید از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شود که
۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای آن در سال جاری درنظر گرفته شده است. طبق وعده رئیس‌سازمان برنامه‌وبودجه پس از صدور احکام، پرداخت‌ معوقات بر اساس مقتضیات دولت صورت خواهد گرفت.
میزان ضرایب در رتبه‌بندی
گفتنی است، طبق ماده 15 میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است؛ با تعیین رتبه مشمول توسط هیئت ممیزه ذی‌ربط، فوق‌العاده رتبه‌بندی به ترتیب برای رتبه‌های پنج‌گانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب 45 درصد، 55 درصد، 65 درصد، 75 درصد و 90 درصد مجموع امتیازات حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل در حکم کارگزینی مشمولین، به‌صورت جداگانه درج و ماهیانه پرداخت
می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما