شناسهٔ خبر: 54951424 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس ‌ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

وزارت صمت از سال ۹۹ به بعد آمار قاچاق را نداده است

رئیس ‌ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: از سال ۹۹ به بعد آمار قاچاق را نداریم و ستاد معطل ارائه آن از سوی وزارت صمت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علی مؤیدی خرم‌آبادی دیروز در نشست مشترک دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت بر امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از سال ۹۹ به بعد آمار قاچاق را نداریم و این در حالی است که وزارت صمت باید این آمار را در اختیار ما قرار دهد اما ستاد معطل ارائه آن از سوی این وزارتخانه است.
او افزود: بخشی از پدیده قاچاق حاصل قوانین کهنه و غیرکارآمد است. البته امروز با استقرار دولت سیزدهم، شخص آقای رئیسی مباحث مبارزه با قاچاق را پیگیری می‌کند و به طور اساسی و بنیادی می‌خواهد که این مسئله حل شود.
رئیس‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در همین راستا نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده اما این به معنای صفر شدن قاچاق نیست و در هیچ جای دنیا هم صفر نشده. نکته حائز اهمیت آن است که در هیچ جای دنیا قاچاق به مانند کشور ما، بخش‌های مختلف اقتصادی را درگیر نکرده است.
مؤیدی خرم‌آبادی افزود: برای مبارزه با کالاهای قاچاق و همچنین رصد زنجیره تولید و تجارت باید سامانه‌ها تکمیل شود اما متأسفانه مشکلات مربوط بین گمرک و وزارت صمت هنوز حل نشده است.
رئیس‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به ادامه عرضه کالاهای قاچاق لوازم خانگی در بازار تصریح کرد: اگر تولید باکیفیت باشد کالاهای بنجل در سطح عرضه جایی نخواهند داشت و خوشبختانه وزارت صمت نیز به این سمت در حال حرکت است.
مویدی خرم‌آبادی تاکید کرد: اگر کالاهایی که در بازار عرضه می‌شود دارای شناسه کالا کد رهگیری و قبض انبار باشد بسیاری از هزینه‌های تکراری در بحث مبارزه با قاچاق را نخواهیم داشت.
با این‌حال محمد مهدی برادران؛ معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اینکه آمار قاچاق تمام کالاها را اعلام نکرد اما گفت:‌ حجم کالای قاچاق لوازم‌خانگی یک میلیارد و 700 میلیون دلار و حجم کالای غیرقاچاق در این بخش
چهار میلیارد و 300 میلیون دلار است.
وی با اشاره به قاچاق اسباب‌بازی و قطعه خودرو اظهار داشت: حجم قاچاق در اسباب بازی سالانه ۵۰۰ میلیون دلار و در بخش لوازم و قطعات یدکی خودرو بیش از
دو میلیارد دلار است.

برچسب‌ها:

نظر شما