شناسهٔ خبر: 54947520 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاس: بخش تحت کنترل روس‌ها در جنوب اوکراین آماده فروش غلات به خاورمیانه است

تهران – ایرنا – مقام های مستقر در منطقه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین اعلام کردند که برای فروش غلات به خارج از کشور به ویژه به خاورمیانه توافق شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس،«یوگنی بالیتسکی» یک مقام مستقر در منطقه زاپوریژیا گفت که توافق هایی شامل فروش محموله های به عراق، ایران و عربستان برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه قراردادی برای عرضه ۱۵۰ هزار تن غلات به ایران وجود دارد، یادآور شد که تجار روسی و شرکت های دولتی، غلات را از کشاورزان منطقه خریداری می کنند.

بالیتسکی افزود: یک کشاورز به ازای هر تن غلات حدود ۲۰۰ دلار دریافت می کند که عالی است، زیرا هزینه تولید او تقریبا ۱۲۰ دلار است، حتی با در نظر گرفتن زمان طولانی ذخیره سازی که اجباری است.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به تازگی اعلام کرد: درصورت لغو تحریم‌های غرب، این کشور آماده صادرات میلیون‌ها تن غلات به سراسر جهان است.

وی با بیان اینکه روسیه به صورت روزانه مسیرهای امنی را برای صادرات غلات اوکراین فراهم می‌کند، افزود: اگر غرب نگران شروع قحطی جهانی است، نباید مانع صادرات منابع غذایی شود.

اوکراین، روسیه بزرگترین صادرکننده گندم جهان را به دزدیدن غلات از قلمروهای تحت تصاحب ارتش روسیه متهم می کند، ادعایی که مسکو آن را قبول ندارد.

براساس برآوردهای کارشناسی، جنگ اوکراین، صادرات حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن گندم این کشور را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام ‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما