شناسهٔ خبر: 54945454 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک بام و دوهوای امریکایی ها در ماجرای قتل خبرنگار الجزیره

تهران-ایرنا- مقامات امریکایی می گویند، گلوله ای که منجر به کشته شدن شیرین ابوعاقله، روزنامه نگار فلسطینی شد، از یک موضع اسرائیلی شلیک شده ، اما دلیلی برای اثبات " قتل عمدی" این خبرنگار در دست نیست !

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری العربی الجدید ، وزارت خارجه آمریکا  با اعلام این مطلب ، مدعی شد  گلوله ای که این روزنامه نگار فلسطینی را به قتل رساند، مدرک کافی برای "نتیجه گیری قطعی" درباره منبع شلیک گلوله بدست نمی دهد .

مقامات فلسطینی هفته جاری گلوله شلیک شده به سر خبرنگار الجزیره را که منجر به شهادت وی شده بود، برای انجام تحقیقات در اختیار آمریکایی ها قرار داده بودند.

وزارت خارجه آمریکا پس از بررسی پرونده و گلوله منضم شده به پرونده اعلام کرد : هماهنگ کننده امنیتی آمریکا در جمع بندی نتایج تحقیقات انجام شده توسط ارتش اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به این نتیجه رسیده است که تیراندازی از مواضع اسرائیلی "محتمل ترین" علت مرگ این خبرنگار بوده است.

 بیانیه‌  وزارت خارجه امریکا اما در عین حال این را اضافه کرده که هماهنگ‌کننده امنیتی ایالات متحده به دلیلی برای عمدی بودن این اقدام دست نیافت ، بلکه این حادثه  نتیجه شرایط غم‌انگیز! حاکم بر عملیات نظامی به رهبری نیروهای نظامی اسرائیل علیه گروه‌های جهاد اسلامی فلسطین رخ داده است! و با توجه به بررسی پزشکی قانونی که زیر نظر هماهنگ کننده امنیتی آمریکا انجام شد، کارشناسان سلاح اعلام کردند که گلوله به شدت آسیب دیده است بگونه ای که امکان نتیجه گیری روشن قاطعی در مورد منشا آن فراهم نیست !

نتایج تحقیقات آمریکا تا حد زیادی با نتایج اعلام شده توسط ارتش اشغالگر اسرائیل همخوانی دارد، اسرائیلی ها پس از چندین بار تغییر روایت خود از حادثه نهایتا مدعی شدند  که "تیراندازی عمدی نبوده ولی تحقیقات ما منشا تیراندازی را مشخص نمی کند چون این کار بدون بررسی گلوله توسط پزشکی قانونی امکان پذیر نیست.

همزمان با بیانیه آمریکا،  ارتش رژیم  اشغالگر قدس اعلام کرد که گلوله مزبور را مورد آزمایش و بررسی متخصصان سلاح قرارداده، این درحالی است که دادستان کل فلسطین روز شنبه اعلام کرده بود گلوله مزبور تحویل آمریکایی ها  شده و به "هیج عنوان " به اسرائیل تحویل داده نمی شود.

با این وجود آویخای ادرعی سخنگوی ارتش صهیونیستی دیروز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت: این گلوله در آزمایشگاه پزشکی قانونی با حضور کارشناسان اسرائیلی پزشکی قانونی در حضور یک هیات متخصص و نمایندگان کارشناس هیات هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکا بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین) مورد آزمایش قرار گرفته است تا نوع سلاحی که گلوله ازآن شلیک شده را مشخص کند .

در پی افشای خبر تحت فشار قرارگرفتن تشکیلات خودگردان فلسطین از سوی امریکایی ها توسط پایگاه خبری صهیونیستی "والا"،  تشکیلات خودگردان فلسطین روز  شنبه با عقب نشینی از موضع گیری اولیه خود اعلام کرد گلوله را تحویل مقامات امریکایی می دهد .

واکنش فلسطینی ها

حسین آل الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در واکنش به این تحولات توئیت کرد: رژیم  اشغالگرقدس مسئول ترور روزنامه نگار شیرین ابوعاقله است ، ما در مراجع قضایی  بین المللی پرونده را پیگیری خواهیم کرد، ما اجازه نخواهیم داد (کسی) با اظهارات مبهم و کتمان حقیقت، اسرائیل را از موضع اتهام دور کند.

دادستانی فلسطین نیز در واکنشی مشابه به رسانه ها اعلام کرد: یافته‌های تحقیقات پیشین دادستانی در پرونده ترور شهید شیرین ابوعاقله  بر مبنای شواهد و مدارک غیرقابل انکار شامل گزارش های فنی ، بررسی های میدانی و شهادت شاهدان عینی با قاطعیت اثبات می کند که ترور این خبرنگار از طریق شلیک مستقیم یکی از افراد گروه نظامیان اسرائیلی مستقر در محل حادثه بوده  و کاملا اثبات می کند که در زمان شلیک به این خبرنگار هیچگونه تظاهرات یا درگیری مسلحانه ای در این نقطه در جریان نبوده است .

بر اساس بیانیه مدعی العموم، شواهد و مدارک شامل گزارشات فنی مربوط به گلوله خارج شده از سر شهید شیرین ابوعاقله نشان می‌دهد گلوله از نوع کالیبر 5.56 و از فاصله 170 تا 180  و دقیقا از  محل تمرکز نظامیان اسرائیلی شلیک شده است .

دادستان عمومی فلسطین همچنین اعلام کرد: مرجع صالح برای انجام تحقیقات قانونی، دادستانی عمومی فلسطین است و هرگونه نتیجه تحقیقاتی که توسط هر نهاد دیگری انجام شود برای از لحاظ قانونی الزام آور نخواهد بود، برمبنای تحقیقات و مستندات قانونی ما، اسرائیل مسئول قتل عمدی ابوعاقله است و ما نیز پیگیری های خود را برای پیگرد قضایی این رژیم در دادگاه های بین المللی خواهیم کرد.

نبیل ابوردینه، سخنگوی رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: از نظر ما اسرائیل مسئول کامل قتل شیرین ابوعاقله در روز 11 می در جنین است.

وی  افزود: ما به هیچ وجه دستکاری در نتیجه تحقیقات فلسطینی ها را نمی پذیریم و پرونده این  ترور با مسئولیت مستقیم رژیم صهیونیستی را در دادگاه های بین المللی به ویژه در دادگاه کیفری پیگیری خواهیم کرد. اسرائیل باید پیامدهای این ترور را بپذیرد.

ابوردینه  ضمن ابراز تاسف از مسئولیت گریزی اسرائیل دراین زمینه گفت: از دولت آمریکا می خواهیم برای حفظ  اعتبار خود ، اسرائیل را بعنوان مسئول کامل قتل شهید ابوعاقله معرفی کند زیرا حقایق و مدارک ارائه شده از جانب فلسطین و قوانین بین المللی بدون هیچ تردیدی مسئولیت این قتل را متوجه ارتش اسرائیل می داند.

دادستانی فلسطین با ابراز شگفتی و "رد قاطع" اظهارات طرف آمریکایی در خصوص نتایج تحقیقات فنی امریکایی ها  و ادعای "آسیب شدید به گلوله که مانع از اعلام نظر قطعی شود، تاکید کرد : "این موضوع صحت ندارد و گزارش‌های فنی موجود خلاف این اظهارات را ثابت می کند، واقعیتهای موجود در پرونده ، شلیک گلوله  از سلاح مورد نظر را تایید می کند، بعلاوه هدف قرار دادن شهید ابوعاقله با توجه به شواهد و قرائن قطعی، عمدی بوده است لذا اظهارات طرف آمریکایی مبنی بر اینکه هیچ دلیلی دال بر عمدی بودن شلیک دردست نیست ، غیرقابل قبول است، به ویژه اینکه امریکایی ها از مستنداتی نظیر تصاویر ویدئویی، شهادت شاهدان عینی، مختصات مسیر و  ارتفاعات تیراندازی و ممانعت از امدادرسانی به خبرنگار پس از اصابت تیر ، همه در پرونده موجود است.

واکنش خانواده ابوعاقله

درهمین حال خانواده شیرین ابوعاقله در بیانیه ای ضمن محکوم کردن اظهارات امریکاییها اعلام کردند : نظامیان صهیبونیستی شیرین را بر منطق اینکه همه فلسطینیان -  اعم از نظامی غیرنظامی و خبرنگار- اهداف مشروع برای قتل هستند ، کشتند. ما انتظار داشتیم که تحقیقات آمریکایی ها با هدف تعیین مسئول این قتل باشد نه برای تجزیه و تحلیل  وسپس اثبات حسن نیت نیروهای اشغالگر و مسئول قتل ، متمرکز کردن تحقیقات بر روی تحلیل گلوله شلیک شده تلاش اسراییلی ها برای تغییر ماجرا به نفع خود صورت گرفته بود و اظهارات آمریکایی ها در راستای ادعاهای رژیم صهیونیستی ، اهانتی آشکار به نام و یاد شیرین است.

«همه شواهد موجود نشان می‌دهد که یک شهروند آمریکایی به‌طورغیرقانونی توسط یک قدرت خارجی به قتل رسیده است که هر ساله میلیاردها دلار کمک نظامی از ایالات متحده برای ادامه اشغالگری سرزمینهای فلسطنی دریافت می کند ، ما امیدوار بودیم که FBI یا سایرین مقامات مربوطه ، در مورد این قتل نیز مانند بقیه شهروندان امریکایی در خارج از این کشور، تحقیقات خود را انجام دهد. اکنون ایالات متحده باید مشخص کند منابع مالی آمریکایی تا چه حد در قتل شیرین موثر بوده است .

جنبش مقاومت اسلامی «حماس» نیز دربیانیه ای  با ابراز تأسف از نتیجه تحقیقات آمریکایی، این نتایج را حاوی جانبداری آشکار از اشغالگران ، بی‌اعتنایی به خون فلسطینی‌ها و تلاش برای تبرئه صهیونیست‌ها از پیامد اقدامات خود و این جنایات شنیع  دانست.

حماس با زیر سوال بردن صحت تحقیقات آمریکاییها اعلام کرد: مجدداً تاکید می کنیم که اشغالگران صهیونیستی مسئول اصلی و مستقیم قتل عمدی ابوعاقله هستند و خواستار انجام تحقیق مستقل بین المللی و ارائه پرونده به دادگاه کیفری بین المللی برای کشف حقیقت و مجازات عاملان این جنایت هستیم.

نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری با یورش به اردوگاه جنین در سرزمین های اشغالی "شیرین ابوعاقله" خبرنگار شبکه خبری الجزیره را به ضرب گلوله به شهادت رساندند که تاکنون بازتاب های مختلفی داشته است.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین با اعلام این خبر افزود: این خبرنگار هنگام پوشش خبری یورش صهیونیستها به اردوگاه جنین در شمال کرانه غربی در حالیکه جلیقه خبرنگاری بر تن داشت، از ناحیه سر هدف اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و کشته شد و «علی السمودی» تهیه‌کننده این شبکه نیز زخمی شد.

ارتش رژیم صهیونیستی ۲۳ اردیبهشت ماه نیز حمله شدید و خشونت آمیزی را به کاروان تشییع پیکر ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره در قدس اشغالی انجام داد.

این هجوم و بی احترامی به شکلی بسیار شرم آور و در برابر چشم جهانیان انجام شد، به طوری که نیروهای صهیونیست با استفاده از بمب های صوتی به کاروان تشییع پیکر ابوعاقله یورش بردند.

نظر شما