شناسهٔ خبر: 54921169 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سازندگان واکسن کرونا نیاز به انجام آزمایشات بالینی ندارند

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که واکسن‌هایی که برای مقابله با زیرسویه‌های کرونا تقویت می‌شوند، نیازی به انجام آزمایشات بالینی ندارند.

صاحب‌خبر -

یکی از مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا گفت: سازندگان واکسن کرونا، برای به روز رسانی تقویت کننده‌های واکسن کرونا نیاز به انجام آزمایشات بالینی ندارند.

پیتر مارکس، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیکی FDA گفت: این سازمان از داده‌های آزمایش‌های قبل برای واکسن‌هایی که BA.۱ را هدف قرار می‌دهند، استفاده خواهد کرد. داده‌های مورد استفاده برای ارزیابی واکسن‌ها ممکن است از داده‌های ایمنی و بالینی مطالعات حیوانی باشند.

چند روز قبل این سازمان از تولیدکنندگان خواست تا واکسن‌های تقویت کننده را برای هدف قرار دادن سویه‌های جدید امیکرون BA.۴ و BA.۵ تغییر دهند. این سازمان امیدوار است تقویت کننده‌های به روز شده تا پاییز آماده شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرد سویه BA.۱ دیگر در ایالات متحده گردش ندارد؛ اما BA.۴ و BA.۵ اکنون بیش از ۵۲ درصد از ابتلا‌ها به کرونا در این کشور را تشکیل می‌دهند.

فایزر و مدرنا این هفته داده‌های کارآزمایی بالینی را منتشر کرده اند که نشان می‌دهند نسخه‌هایی از واکسن‌ها که BA.۱ را هدف قرار می‌دهند، نسبت به واکسن‌های اولیه کرونا ایمنی قوی‌تری ارائه می‌کنند؛ اما این تقویت کننده‌ها در برابر BA.۴ و BA.۵ به خوبی عمل نکرده اند.

نظر شما