شناسهٔ خبر: 54911391 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انجام ۴۰ عملیات مرمت آثار تاریخی در لرستان

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۴۰ عملیات مرمت بر روی ابنیه‌های تاریخی و میراث فرهنگی این استان از سال مالی گذشته تاکنون انجام شده است.

صاحب‌خبر -

زهرا بهاروند گفت: پنج هزار اثر تاریخی در این استان وجود دارد که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تعدادی نیز در حال بررسی و شناسایی و مطالعات هستند.

وی می گوید: لرستان یکی از استان‌های تاریخی و فرهنگی کشور به شمار می‌آید و آثار ارزشمندی مانند پل‌های بی‌نظیر تاریخی، قلعه‌ها، مساجد، خانه‌های تاریخی در آن وجود دارد که هر کدام در نوع خود از معماری ویژه برخوردار هستند.

وی با اشاره به ضرورت مرمت و ساماندهی آثار و ابنیه تاریخی ادامه داد:این اداره کل در راستای وظایف ذاتی خود سالانه با توجه به تخصیصی که به آن تعلق می‌گیرد و ضرورت مرمت بنا‌های در معرض خطر بیشتر، نسبت به مرمت اضطراری اقدام می‌کند.

بهاروند گفت: از آنجائیکه اعتبارات تخصیص یافته امکان مرمت و رفع نیاز‌های تمام آثار سطح استان را در یک بازه زمانی نمی‌دهد لذا اولویت با بنا‌های در معرض خطر بیشتر می‌باشد که بصورت فصل به فصل انجام می‌شود.

وی می گوید: طی سال‌های گذشته سالانه بیش از ۴۰ فصل مرمت بر روی آثار در سطح استان انجام می‌گیرد که البته نیاز مرمتی تمام آثار را رفع نمی‌کند و نیازمند اعتبارات بیشتر در این حوزه هستیم.

بهاروند با بیان اینکه از سال مالی ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۴۰ کارگاه فعال مرمتی داشته ایم ادامه داد: با توجه به فرار سیدن پایان سال مالی تعداد زیادی از آن‌ها اتمام یافته و تعدادی نیزدر حال تکمیل هستند که با تخصیص اعتبارات بزودی کارگاه‌های جدید فعال خواهند شد.

۲۰۰ خانه تاریخی در بافت‌های تاریخی این استان وجود دارد.

نظر شما