شناسهٔ خبر: 54897716 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لوکاشنکو: آمریکا به دنبال تسلط بر جهان است

تهران- ایرنا- رییس‌جمهور بلاروس با انتقاد از سیاست های سلطه طلبانه آمریکا در مناطق مختلف جهان، گفت: آمریکا به دنبال تسلط بر جهان است و برای تحقق این هدف از راهکار نظامی استفاده می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی بلاروس(بلتا)، الکساندر لوکاشنکو در مراسم روز استقلال بلاروس در مینسک  با بیان اینکه امروز شاهد ظهور قدرت های جدیدی همچون روسیه ، چین و هند در عرصه جهانی هستیم که با ساختار تک قطبی درجهان مخالفند، افزود: آمریکا می‌خواهد دنیا را با دلارخود اداره کند و با درآمد حاصل از آن، سلاح‌هایی قدرتمند برای کنترل جهان بسازد.

رئیس جمهور بلاروس با اشاره به جنگ اوکراین و بحران جهانی غذا، گفت:امروز همه نگاه ها به مساله اوکراین و موضوع غلات است اما این‌ها مسائل جزئی است و مسئله مهم این است که دنیا درحال تغییراز نظام تک قطبی به چند قطبی است.

لوکاشنکو با اشاره به اجلاس اخیر ناتو در اسپانیا، تاکید کرد: امروز شاهد افزایش مشارکت ایالات متحده در ناتو هستیم و واشنگتن درصدد است سازوکاری مشابه ناتو در منطقه آسیا برای مقابله با نفوذ چین ایجاد کند.

وی تاکید کرد: آمریکا تلاش می کند تا مانع ایجاد تغییرات درساختارتقسیم قدرت جهانی شود و دراین راستا با کشورهای مخالف با سیاست هایش، می جنگد.

براساس اعلام خبرگزاری بلتا، لوکاشنکو به نیروهای این کشور دستور داده که درصورت حمله به بلاروس، «مراکز تصمیم گیری » در پایتخت‌های غربی را هدف قرار دهند.

رییس‌جمهور بلاروس در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه  این کشور به دنبال جنگ با اوکراین نیست، گفت: سه روز پیش، اوکراین در حمله‌ای موشکی تاسیسات نظامی ما را هدف قرار داد اما سامانه‌های ضد هوایی بلاروس با موفقیت این حمله را دفع کرده است.

بلتا همچنین به نقل از الکساندر لوکاشنکو نوشت: بلاروس به دنبال جنگ با اوکراین نیست اما برای حفظ خاک کشورش در برابر تهاجم‌ها می‌جنگند.

براساس این گزارش، رییس جمهور بلاروس افزود: اوکراینی ها می‌خواهند ما را تحریک کنند و در همین راستا سه روز پیش در یک تلاش ناموفق، تاسیسات نظامی بلاروس را هدف قرار دادند اما خوشبختانه سامانه‌های ضدهوایی «پانتسیر» تمام موشک‌های اوکراینی را شناسایی و متوقف کرد.

رییس‌جمهور بلاروس با اشاره به عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین تصریح کرد: هیچ نیروی نظامی از طرف بلاروس در اوکراین حضور ندارد.

به گزارش ایرنا،‌ بلاروس از متحدان اصلی روسیه است. اوکراین، مینسک را به مشارکت در جنگ علیه این کشور و همراهی با مسکو متهم کرده است.

نظر شما