شناسهٔ خبر: 54857378 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان تأکید کرد؛

استفاده از همه فضاها و ظرفیت های تبلیغی در جهت اجرای مطلوب طرح تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان

مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان در جلسه مشترک ویدئو کنفرانس با روسا و مدیران ادارات آموزش و پرورش مناطق 34 گانه استان، گفت: به منظور تعمیق یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان، کلاس های جبرانی برای تابستان سال 1401، از12 تیرماه لغایت 12 شهریور ماه سال جاری در کلیه پایگاه های مجری سراسر استان برگزار می گردد.

صاحب‌خبر -

    به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، محمد فائزی در این جلسه با اشاره به اینکه افت تحصیلی پنهان و آشکار ناشی از کرونا در سال تحصیلی 1402-1401 مهم ترین دغدغه مسئولان عرصه تعلیم و تربیت می باشد، اظهار داشت : در جهت  چاره اندیشی و اتخاذ راهبرد عملی صحیح و منطقی از سوی وزارت متبوع،  طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان به استان ها ابلاغ و در تابستان امسال در سراسر کشور، در حال اجرا می باشد که انتظار می رود روسای ادارات مناطق استان با توجه به اهمیت و حساسیت طرح مزبور؛ هدایت، راهبری و نظارت دقیق و کامل را جهت تحقق کامل اهداف این طرح  داشته باشند.

وی با بیان اینکه نتایج حاصل از ارزشیابی ها بازگو کننده افت تحصیلی می باشد گفت : جریان آموزش یک فرایند متوالی و پیوسته می باشد و چنانچه در یک مقطع تحصیلی اهداف پایه محقق نگردد تبعات آن در پایه های بالاتر به طور محسوسی قابل مشاهده است، بنابراین  طرح مدرسه تابستانه فرصت مناسبی برای جبران این شکاف و فاصله سطح تحصیلی در بین دانش آموزان می باشد .

 مدیر کل استان همچنین با تأکید بر تصمیم سازی و تصمیم گیری ها در اتاق فکر، افزود: خلاقیت و نوآوری لازمه  تغیرات موثر و سازنده است. در دنیای متحول امروزه باید تلاش کنیم از انسانی منعطف و پذیرا بودن به سوی  تحول و فرصت آفرینی حرکت نماییم و با ایجاد اتاق های فکر و استفاده از اندیشه های خلاق و ظرفیت های موجود، برنامه ریزی مناسبی برای سال تحصیلی آینده فراهم نماییم.

  در ادامه کریمی تکرمی" معاون آموزش ابتدایی استان" طرح تابستانی جبران و تثبیت یادگیری را فرصت مغتنمی جهت جبران افت تحصیلی ناشی از آموزش غیرحضوری دوران کرونا برشمرد و گفت: با تمام تلاش آموزگاران، فرآیند یاد دهی،  یادگیری برای همه دانش آموزان  به ویژه دانش آموزان کلاس های مناطق محروم و لازم التوجه، چند پایه درمناطق روستایی، عشایری و دو زبانه که به نحو مناسبی از پیشرفت مطلوبی برخوردار نبوده است، فراهم نماید.

وی همچنین افزود: در همین راستا به منظور توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود تکمیل فرایند آموزش، جبران نارسایی ها و کاستی های آموزشی و نیز تعمیق یادگیری دانش آموز به ویژه حمایت از دانش آموزان لازم التوجه طرح مدرسه تابستان  در سطح استان در حال اجرا می باشد.

کریمی تکرمی در ادامه با تأکید بر اهمیت و ضرورت اجرای هر چه بهتر این طرح،  تصریح کرد : مدیران مدارس نسبت به ثبت اسامی دانش آموزان واجد شرایط و مشمول جامانده با سطوح عملکرد " نیاز به آموزش و تلاش بیشتر" و "قابل قبول" در ارزشیابی نوبت دوم(خرداد ماه 1401) در  طرح جبران و تثبیت یادگیری در سامانه همگام ( حداکثر تا روز پنجشنبه مورخ 1401/04/09) اقدام عاجل به عمل آورند. در ضمن، آموزش دانش آموزان مدارس غیر دولتی مشمول طرح، در پایگاه های مجری مدرسه تابستانه دولتی، انجام می پذیرد.

وی همچنین در خصوص زمان اجرای این طرح گفت : طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان  از12 تیرماه لغایت 12 شهریور ماه سال جاری با تشکیل کلاس های درسی حداکثر 20 نفر دانش آموز در مدارس عادی ( شهری و روستاهای کمتر از 5 کیلومتر با فاصله) و نیز تراکم حداکثر 5 نفر در مدارس استثنایی به صورت کاملا حضوری و با ارائه آموزش های لازم برای دانش آموزان مشمول طرح درکلیه مدارس مجری استان برگزار می گردد.

به همین منظور  براساس دستور العمل وزارتی،آموزش دانش آموزان دوره اول در دو روز (برای دروس فارسی و ریاضی ترجیحاً در روزهای دوشنبه و چهارشنبه) و دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در سه روز( برای دروس فارسی، ریاضی و علوم  ترجیحاً در روزهای شنبه و دوشنبه و چهارشنبه) و حداقل دو جلسه آموزشی برای هر ماده درسی در هفته (با انجام حضور و غیاب روزانه دانش آموزان)، باید انجام پذیرد و  بهره گیری از سامانه شاد و محتواهای بارگذاری شده یا تهیه محتواهای آموزشی متناسب با سطوح عملکرد و اهداف آموزشی پایه، در حسن اجرای طرح مفید می باشد.


   شایان ذکر است در حال حاضر توسط مدیران مدارس ابتدایی سراسر استان، بالغ بر شانزده هزار دانش آموز واجد شرایط در سامانه همگام استان، برای شرکت در کلاس های جبرانی( مدرسه تابستانه 1401) ثبت نام شدند.

 

 

نظر شما