شناسهٔ خبر: 54853837 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل استاندارد زنجان:

آگاهی مردم نسبت به اهمیت استاندارد افزایش یافته است

زنجان - ایرنا - مدیر کل استاندارد استان زنجان گفت:نسبت به دهه های قبل، شناخت و آگاهی مردم نسبت به استاندارد افزایش یافته و به سطحی رسیده است که اغلب افراد هنگام خرید کالا و خدمات به علامت استاندارد آن توجه می کنند.

صاحب‌خبر -

داریوش اشکانی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کد ۱۰ رقمی که بر روی کالاها و محصولات درج شده، نشان دهنده اصالت و اعتبار آن است افزود: اهمیت توجه به استاندارد کالاهای خریداری شده باید در جامعه نهادینه شود چراکه هرچه آگاهی مردم نسبت به حقوق شهروندی بیشتر باشد، مطالبه‌گری افزایش می یابد و مسوولان متولی نیز بیش از بیش ملزم به پاسخگویی می‌شوند.

وی، با بیان اینکه همه ساله در بحث نرخ کیفیت فرم هایی توسط کارشناسان استاندارد برای نظر سنجی در بین گروههای مخاطب توزیع و برآورد آماری انجام می‌شود، اضافه کرد: در این کار میزان آشنایی مردم نسبت به مقوله مهم استاندارد مورد سنجش قرار می‌گیرد و به دنبال آن درخصوص ترویج و اطلاع رسانی برنامه ریزی و اقدامات مورد توجه قرارمی گیرد.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اولویت دار این اداره کل، در بحث ترویج ارتقای آگاهی‌های مردم در خصوص استاندارد است ادامه داد: توجه عموم مردم نسبت به کالاهای استاندارد می‌تواند همکاری ۲ طرفه‌ای را رقم بزند و در واقع به پیشبرد برنامه‌های تدوین شده در این حوزه کمک کند.

وی با اشاره اینکه استاندارد تلاش می‌کند عموم مردم با همین آگاهی‌ها، در خرید هر نوع کالا و یا محصول به علامت استاندارد آن توجه جدی داشته و از خرید کالای غیراستاندارد اجتناب کنند، اظهار داشت: مردم می توانند در صورت مشاهده کالای بی‌ کیفیت نیز مراتب را به سامانه ۱۵۱۷ اطلاع دهند تا توسط کارشناسان مورد رسیدگی واقع می‌شود.

اشکانی پور با بیان به اینکه در تدوین استانداردهای ملی اقشار مختلف مردم اعم از تولیدکننده، مصرف‌کننده و دیگر عوامل دخالت دارند، افزود: به این مهم باید توجه داشت که ممکن است تدوین استاندارد ملی چندسال طول بکشد، چراکه برروی برخی از این استانداردها تحقیق و پژوهش زیادی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از تدوین، استانداردها هر پنچ سال مورد بازنگری قرار می‌گیرند، گفت: برخی استانداردها نیز با توجه به نیاز جامعه و با مشارکت استانداردهای کل کشور مورد بازنگری و تجدید نظر واقع می‌شوند.

اشکانی پور، با بیان اینکه واحد تولیدی در این استان وجود دارد که حتی متقاضی تجدید نظر استانداردهای حیطه کاری خود بوده است، ادامه داد: این کار پس از طی فرآیند کاری انجام و بصورت استانداردی نو و به عبارتی روزآمدتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اداره استاندارد استان زنجان نیز با توجه به اعتبارات محدود خود تلاش می‌کند در راستای اطلاع رسانی به گروههای هدف گام‌هایی را بردارد، افزود: برگزاری نشست‌های خبری، تولید کلیپ‌های مختلف آگاهسازی و حضور کارشناسان خبره استاندارد در مدارس از جمله این اقدمات است.

اشکانی پور با تاکید بر اینکه حضور کارشناسان در مدارس به ویژه مقاطع ابتدایی جهت ترویج فرهنگ استاندارد می‌تواند نتایج بهتری را در سال‌های آینده رقم بزند خاطرنشان کرد: براین اساس کارشناسان نکات آموزشی استاندارد را به دانش آموزان یاد می‌دهند و به عنوان مثال در مورد استاندارد اجباری تجهیزات بازی شهربازی‌ها مطالب مفید و موثری را بیان می‌کنند.

نظر شما