شناسهٔ خبر: 54841189 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارزش صادرات خراسان شمالی بهار امسال ۲۱۹ درصد افزایش یافت

بجنورد- ایرنا – سرپرست گمرک خراسان شمالی گفت: ۳۳ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۱۶۴ دلار کالای غیرنفتی در سه ماهه نخست سالجاری از این استان صادر شد که نسبت به سال‌ گذشته ۲۱۹ درصد رشد یافت.

صاحب‌خبر -

عباس باقری روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در این مدت ۳۶ هزار و ۳۷۰ تن کالا از گمرکات خراسان شمالی به بازارهای هدف صادر شد که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گفته وی؛ ۱۰ میلیون و ۴۳۱ هزار دلار کالا به وزن ۱۱ هزار و ۵۳۶ تن کالا در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ از خراسان شمالی به کشورهای هدف ارسال شد.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی؛ عمده کالاهای صادراتی را محصولات پتروشیمی شامل کود اوره، آمونیاک و کریستال ملامین، محصولات فولادی، اسید سیتریک خوراکی، گیاهان آپارتمانی، محصولات پلاستیکی، قوطی و آلفا آلومینیوم عنوان کرد.

وی ادامه داد: این محصولات به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق، ترکیه، رومانی، ازبکستان و آلمان در این مدت صادر شد.

باقری افزود: این میزان از صادرات نشاندهنده این است که تولید در خراسان شمالی رونق داشته و مهمترین عامل این رونق نیز راه اندازی خط تولید شمس در آلومینای جاجرم و تولید کود اوره و آمونیاک در پتروشیمی بجنورد است.

رشد یک درصدی واردات

مدیرکل گمرک خراسان شمالی در ادامه به واردات استان نیز اشاره کرد و گفت: هشت میلیون و ۷۸۱ هزار و ۱۹۷ دلار کالا در سه ماهه نخست سالجاری وارد استان شد که به نسبت سال گذشته یک درصد افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: کولر گازی، چراغ قوه، یونیت خارجی، گوشت قرمز منجمد، لیپیدول،موتور الکتریکی، ترازوی دیجیتال، خط تولید قوطی، و خط تولید لوله از مهمترین محصولات وارداتی به خراسان شمالی است.

باقری ادامه داد: عمده کالاها از کشورهای چین، برزیل، عمان و ترکیه به خراسان شمالی وارد شد.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.   

نظر شما