شناسهٔ خبر: 54833212 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

گزارش «ایران» از انتظار مصرف‌کنندگان انرژی برای بازگشت بشکه‌های نفت ایران به بازار

هشدار پاریس: ریاض و ابوظبی ظرفیت مازاد نفت ندارند

صاحب‌خبر -
وزیر نفت: امنیت انرژی جهان با ادامه تحریم‌های ظالمانه ایران در خطر است

گروه اقتصادی/ یک رسانه بین‌المللی در گزارشی می‌‌نویسد: «قدرت‌های جهان در حال بررسی گزینه‌های جایگزین نفت روسیه از جمله نفت ایران و ونزوئلا هستند. مدتی است کشورهای مصرف‌کننده به کشورهای تولیدکننده فشار می‌‌آورند تا تولید را افزایش دهند. به نظر می‌‌رسد گره‌ای در مذاکرات هسته‌ای ایران وجود دارد که امریکا باید آن را باز کند تا نفت ایران به بازار بازگردد.»
رویترز اشاره می‌‌کند: «به نظر می‌‌رسد  نهایت میزان نفتی که عربستان می‌‌تواند وارد بازار کند 150هزار بشکه در روز است. امارات نیز ظرفیت مازاد ندارد. این موضوع را ریاض و ابوظبی به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته‌اند. با سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در ماه ژوئیه به خلیج‌فارس این نفت وارد بازار خواهد شد، اما بازار به نفت بیشتری نیاز دارد و این ظرفیت در ایران و ونزوئلا وجود دارد.»
چندی پیش یک رسانه امریکایی نیز به بایدن پیشنهاد داده بود به جای سفر به عربستان و فشردن دست مقامات این کشور، تحریم‌ها علیه نفت ایران و ونزوئلا را لغو کند. مجله امریکایی نیوزویک در این خصوص نوشته بود: «جو بایدن چقدر می‌تواند طلای سیاه از عربستان استخراج کند؟ هرچقدر که باشد مسلماً کمتر از آن رقمی است که پس از احیای روابط با ایران عایدش خواهد شد.»
در همین حال، فرانسه خواهان بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی شده است. یک مقام ریاست‌‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه (ششم تیرماه) اعلام کرد این کشور خواستار بازگشت ایران و ونزوئلا به بازارهای نفت است تا از فشار ناشی از محدودیت عرضه انرژی از سوی روسیه و افزایش قیمت‌ها کاسته شود. در این خصوص روز گذشته رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد از پنجم مارس یک هیأت امریکایی برای گفت‌وگو درباره موضوعات مختلف از جمله انرژی به این کشور سفر کرده‌اند.
تنش‌های بین روسیه و اوکراین توجه را به سمت وابستگی اروپا به گاز روسیه معطوف کرده و کشورهای اروپایی را بر آن داشته تا برای یافتن منبع انرژی جایگزین بشدت تلاش کنند.
خطر امنیت انرژی جهان با ادامه تحریم‌های ظالمانه ایران
جواد اوجی، وزیر نفت با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «آشفتگی موجود در بازار انرژی جهان، سبب به مخاطره افتادن ‎امنیت انرژی و زمینه‌ساز ‎پیامدهای نگران‌کننده برای واردکنندگان بخصوص در ‎زمستان پیش‌رو است. بی‌تردید یکی از دلایل اصلی ایجاد چنین شرایطی، ‎تحریم‌های ظالمانه‌ ایران به‌عنوان دارنده بیشترین ذخایر نفت و گاز جهان است.»
در همین حال، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تبیین تأثیر تنش روسیه و اوکراین بر بازار نفت به شانا، گفت: «بازگشت نفت ایران به بازار جلوی تعمیق رکود اقتصادی جهان را می‌گیرد.»
حجت‌الله غنیمی‌فرد عنوان کرد: «جابه‌جایی بازار در نفت با توجه با عرضه و تقاضای نفت موضوعی طبیعی است و این‌گونه نیست که اگر کشوری از بازار خارج شود، برای همیشه بتوانند آن را خارج از بازار نگه دارند، بخصوص کشوری مثل ایران با توان تولید بالایی که دارد نه‌تنها در تنظیم قیمت بلکه در تأمین امنیت انرژی جهان مؤثر است.»
غنیمی‌فرد با تأکید بر اینکه نفت ایران پس از لغو تحریم می‌تواند با توجه به نیاز بازار نفت جای خود را باز کند، افزود: «اگرچه در شرایط کنونی تقاضا برای نفت بسیار بالا نیست و بالا بودن قیمت‌های نفت به علت عوامل روانی در بازار و نگرانی از وضعیت عرضه نفت در آینده است، اما تعلل در تولید و صادرات یک کشور می‌تواند قیمت نفت را بالاتر از رقم‌های کنونی ببرد، بنابراین عرضه بیشتر می‌تواند به آرامش قیمت نفت کمک کند و مانع رکود در اقتصاد جهانی به‌ دلیل افزایش قیمت نفت شود.»
گفتنی است روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام شاخص برنت، در محدوده 117دلار بود. ایران و ونزوئلا حدود 7میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید نفت دارند که از این میزان بر اساس گزارش منابع ثانویه تنها حدود 3.5 تا 4میلیون بشکه در روز تولید می‌‌شود. به عبارتی نزدیک به 3میلیون بشکه نفت از این دو کشور می‌‌تواند وارد بازار‌های جهانی شود و این مسأله قیمت‌ها را متعادل خواهد کرد.

نظر شما