شناسهٔ خبر: 54832684 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نظرسنجی: 77 درصد فلسطینیان خواهان استعفای «محمود عباس» هستند/ بخت بالای «مروان البرغوثی» برای تصدی ریاست تشیکلات خودگردان

صاحب‌خبر -

شفقنا- نظرسنجی که مرکز پژوهش‌هایی سیاسی فلسطین انجام داده است، نشان می‌دهد اگر «محمود عباس»، رئیس کنونی تشکیلات خودگردان در انتخابات نامزد نشود، «مروان البرغوثی»، اسیر و از رهبران جنبش فتح 30 درصد از آرا را به دست خواهد آورد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العربی الجدید، در این نظرسنجی که در کرانه باختری و نوار غزه در 22-25 ژوئن جاری انجام شده است، میزان رضایت از عملکرد محمود عباس (ابومازن) 23 درصد و میزان نارضایتی 73 درصد بوده است همچنین 77 درصد نیز خواهان استعفای وی از ریاست تشکیلات خودگردان هستند و تنها 18 درصد اعلام کردند که خواهان باقی ماندن ابومازن در ریاست تشکیلات هستند.

بر اساس این نظرسنجی، اگر ابومازن نامزد انتخابات نشود، البرغوثی 30 درصد آرا، «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس 16 درصد آرا، «محمود دحلان» از رهبران اخراجی فتح 6 درصد آرا و «یحیی السنوار»، از رهبران حماس 4 درصد آرا و «حسین الشیخ»، عضو کمیته مرکزی فتح 3درصد آرا کسب خواهند کرد، 34 درصد شرکت‌کنندگان تصمیم نگرفته و یا نمی‌دانند که چه کسی را انتخاب خواهند کرد.

بر این اساس، در صورت عدم نامزد محمود عباس برای انتخابات ریاستی، اگر در میان رقابت‌کنندگان حسین الشیخ عضو کمیته مرکزی فتح و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین حضور داشته باشد، وی 30 درصد آرا را کسب خواهد کرد همچنین 61 درصد نیز با تصمیم محمود عباسدر تعیین الشیخ به دبیری کمیته اجرایی ساف مخالف هستند.

بر اساس این نظرسنجی، برای نخستین بار است که نام الشیخ به عنوان جانشین محمود عباس مطرح می شود همچنین تنها 23 درصد با تصمیم مذکور ابومازن موافق بوده اند.

طبق این نظرسنجی، 54 درصد معتقد بودند که انتخابات قانونگذاری و ریاستی در آینده نزدیک برگزار نخواهد شد و اگر هم برگزار شود و محمود عباس و هنیه در آن نامزد شوند، عباس 33 درصد آرا و هنیه 55 درصد آرا به دست خواهد آورد.

همچنین اگر رقابت میان البرغوثی و هنیه باشد، البرغوثی 61 درصد آرا و هنیه 34 درصد آرا را کسب خواهد کرد و در صورتی که رقابت میان «محمد اشتیه»، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین و هنیه باشد، اشتیه 26 آرا و هنیه 61 درصد را به دست خواهد آورد.

بر پایه این نظرسنجی، اگر انتخابات پارلمانی جدید با مشارکت همه گروه‌های سیاسی که در انتخابات 2006 میلادی شرکت کردند، برگزار شود، فهرسن تغییر و اصلاح متعلق به جنبش حماس 36 درصد آرا، فتح 35 درصد آرا و دیگر فهرست‌های انتخاباتی مجموعا 7 درصد آرا را به دست خواهند آورد، 20 درصد از افراد مشارکت‌کننده در این نظرسنجی هم اعلام کردند هنوز تصمیمی نگرفته اند.

حماس برای رهبری و نمایندگی از فلسطینی‌ها شایسته‌تر است

33درصد از فلسطینی‌ها شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعلام کردند که حماس برای نمایندگی و رهبری مردم فلسطین در مقطع کنونی شایسته تر است در مقابل تنها 23 اعلام کردند که فتح به رهبری محمود عباس برای این امر شایسته تر است.

38 درصد نیز گفتند که هیچ کدام از این دو جنبش شایسته نمایندگی و رهبری مردم فلسطین نیستند، 57 درصد نیز با تصمیم محمود عباس در انتقال مسئولیت دبیرخانه مجلس قانونگذاری به رئیس مجلس ملی وابسته به سازمان آزادی‌بخش فلسطین مخالف هستند.

86 درصد از فلسطینی‌ها نیز معتقدند که فساد در نهادهای تشکیلات خودگردان لانه کرده و 59 درصد بر این باور هستند که تشکیلات خودگردان باری بر دوش مردم فلسطین است و تنها 36 درصد اعتقاد دارند که این تشکیلات دستاوری برای فلسطینی‌ها بوده است.

50 درصد از مشارکت‌کنندگان در پاسخ به سوالی درباره بهترین راه برای پایان دادن به اشغالگری و برپایی کشور مستقل فلسطینی جواب دادند که عمل مسلحانه بهترین راه برای این کار است، 22 درصد نیز مذاکرات و 21 درصد نیز مقاومت مردمی مسالمت‌آمیز را ترجیح دادند.

در همین رابطه، 69 درصد نیز معتقدند که در سایه شرایط کنونی موافق بازگشت طرف فلسطینی به مذاکرات با اسرائیل بدون پیش‌شرط نیستند و تنها 22 درصد این امر را تایید کردند همچنین 65 درصد نیز با بازگشت گفت‌وگوها با دولت جدید امریکا به ریاست جو بایدن را مخالف‌اند و تنها 29 درصد این موضوع را تایید کردند.

48 درصد از فلسطینی‌ها از بازگشت کمک‌های امریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین در سایه اخیر قریب الوقوع بایددن به منطقه و دیدار با ابومازن استقبال می کنند و 49 درصد آن را تایید نکردند.

ترور ابو عاقله عامدانه بوده است

بر اساس این نظرسنجی، اجماع تقریبا 100 درصدی (92درصدی) میان فلسطینی‌ها وجود دارد مبنی بر اینکه کشته شدن «شیرین ابوعاقله»، روزنامه‌نگار فلسطینی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی عامدانه بوده است و تنها 5 درصد گفته که کشته شدن وی غیر عامدانه بوده است.

61 درصد نیز معتقدند که دلیل اصلی تعرض پلیس رژیم صهیونیستی به مراسم تشییع ابوعاقله در بیت المقدس این بوده که این مراسم نمایانگر وحدت همه مردم فلسطین از مسلمان و مسیحی بوده است، 30 درصد نیز معتقد هستند که دلیل تعرض، برافراشتن پرچم فلسطین به هنگام مراسم بوده است.

در پایان، 49 درصد نیز اعلام کردند که دلیل ممانعت رژیم صهیونستی با برافراشتن پرچم فلسطین در بیت المقدس و دیگر مناطق اشغالی، انکار وجود هویت ملی فلسطین است.

این گزارش را در العربی الجدید ببینید.

نظر شما