شناسهٔ خبر: 54808207 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استولتنبرگ: ناتو روی توافق بین سوئد، فنلاند و ترکیه کار می‌کند

دبیرکل ناتو از تلاش برای یافتن راه‌ حلی برای توافق میان سوئد، فنلاند و ترکیه بر سر مسائل مربوط به تروریسم خبر داد.

صاحب‌خبر -

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (دوشنبه) در مقر این ائتلاف میزبان «ماگدالنا اندرسون» نخست‌ وزیر سوئد بود.

به گزارش آناتولی، این مقام ناتو در جریان سخنان خود با بیان تلاش این ائتلاف نظامی برای یافتن راه‌ حلی برای توافق میان سوئد، فنلاند و ترکیه، گفت: «اعضای ناتو با همکاری یکدیگر بر روی توافق بین سوئد، فنلاند و ترکیه برای رسیدگی بیشتر به نگرانی‌های امنیتی از جمله صادرات تسلیحات و مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.»

استولتنبرگ در ادامه افزود: «نگرانی‌های امنیتی همه متحدان ما باید به عنوان بخشی از روند الحاق به ناتو در نظر گرفته شود. نگرانی‌های ترکیه مشروع است و باید به آن‌ها هم رسیدگی شود.»

ماگدالنا اندرسون هم در اظهارات خود گفت: «امیدوارم مذاکرات با ترکیه بر سر الحاق به ناتو در کوتاه مدت به نتیجه برسد. مواضع ما در قبال پ‌ک‌ک واضح است. این سازمان برای اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته و سوئد نیز آن را چنین تلقی می‌کند.»

اندرسون در ادامه افزود: «سوئد تروریسم را به شدیدترین حالت ممکن محکوم می‌داند و صراحتاً متعهد به مبارزه با تروریست‌ها در همه اشکال آن است.»

فنلاند و سوئد اندکی پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین درخواستی برای عضویت در ناتو ارائه کردند، اما ترکیه از ابتدا با پذیرفتن این دو کشور مخالف بود.

هفته گذشته روزنامه ترکیه‌ای حریت در همین راستا گزارش داد که آنکارا از فنلاند و سوئد قبل از پیوستن به ناتو ضمانت نامه کتبی برای غلبه بر اختلافات درخواست کرده است.

شروط ترکیه به دلیل حمایت هلسینکی و استکهلم از سازمان‌هایی است که ترکیه آن‌ها را با عنوان «تروریستی» طبقه‌بندی می‌کند.

ترکیه این دو کشور را متهم می‌کند اعضاء حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را پناه می‌دهند. آنکارا و متحدان غربی آن، پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی قلمداد می‌کنند.

نظر شما