شناسهٔ خبر: 54803655 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناسان عرب: هرگونه ائتلاف علیه ایران به نفع اعراب نیست

تهران - ایرنا- کارشناسان و تحلیلگران عرب هرگونه ائتلاف سازی بین برخی کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی علیه ایران را به نفع این کشورها ندانسته و تاکید کردند که افکار عمومی جهان عرب این رژیم را اشغالگر و قاتل ملت فلسطین می داند و با چنین ائتلافی مخالف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، برنامه «ماوراء الخبر» (آن سوی خبر) شبکه تلویزیونی الجزیره میهمان دو تحلیلگر و کارشناس سیاسی جهان عرب بود تا نظر آنها را درباره مسائل منطقه ای جویا شود.

«عبدالله الشایجی» استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت در این برنامه درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر تلاش آمریکایی ها و صهیونیست ها برای ائتلاف سازی علیه ایران در منطقه همزمان با سفر ماه آینده میلادی «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به منطقه تاکید کرد: روزنامه های آمریکایی و اسرائیلی منبع اطلاعات انتشار یافته در خصوص شکل گیری ائتلاف نظامی میان اسراییل و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

الشایجی تاکید کرد که به نفع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیست که در صف محورهای شکل گرفته علیه ایران و یا سایر کشورها قرار بگیرند؛ به ویژه با توجه به اینکه مذاکرات میان ایران و عربستان در حال پیشرفت است و ایران و امارات به یکدیگر نزدیک تر شده اند.

وی خاطرنشان کرد: ائتلاف میان کشورهای عرب و اسراییل بار سنگینی بر دوش این کشورها است و افکار عمومی جهان عرب چنین ائتلافی را نمی پذیرد زیرا اسراییل طرف اشغالگر و در حال سرکوب و کشتار فلسطینیان است و علاوه بر آن نیز اسراییل دارای یک کابینه متزلزل است و به هیچ وجه حاضر نخواهد شد تا در راه حمایت نظامی از کشورهای عرب خلیج فارس و سایر کشورهای عربی هزینه ای بدهد.

«فاطمه الصمادی» پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات «الجزیره» نیز به عنوان دیگر مهمان برنامه شبکه الجزیره با اشاره به گزارش اخیر روزنامه «وال استریت ژورنال» - که به نقل از بیانیه دولت امارات نوشته بود ابوظبی در هیچ ائتلاف نظامی منطقه ای یا همکاری علیه کشور خاصی مشارکت نخواهد داشت- گفت: این بیانیه در واکنش به پیام های ارسال شده از سوی ایران پس از آغاز روند عادی سازی مناسبات میان ابوظبی و تل آویو صادر شد و نشان می دهد که امارات به عنوان شریک اول تجاری ایران می خواهد خود را از صحنه نبرد مستقیم میان ایران و اسراییل و یا جنگ های در سایه جاری میان دو طرف کنار بکشد.

در همین راستا، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال پیشتر گزارش داد که آمریکا در ماه مارس گذشته نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی رژیم صهیونیستی و فرماندهان نظامی کشورهای عربی در شهر "شرم الشیخ" مصر برگزار کرد.

به نوشته وال استریت ژورنال، در نشست شرم الشیخ، "آویو کوخاوی" رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل و سرلشکر "فیاض بن حامد الرویلی"، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عربستان، سپهبد "سالم بن حمد النبیط" فرمانده نیروهای مسلح قطر و فرماندهان ارشد اردن، مصر، بحرین و امارات متحده گرد هم آمدند.

این روزنامه در ادامه مدعی شد: «بسیاری از زیرساخت‌ها برای یک سیستم بالقوه دفاع هوایی منطقه‌ای ایجاد شده است».

دو روز پیش، «عبدالله دوم» پادشاه اردن گفته بود که از تشکیل ائتلاف نظامی مشابه ناتو در خاورمیانه حمایت می کند.

این درحالی است که رسانه‌های صهیونیستی امروز به نقل از منابع آمریکایی که آنها را «موثق» عنوان کردند، بدون ذکر نام مدعی شدند، آنچه که در مورد سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه صحبت می‌شود، «به ناتوی خاورمیانه یا اتحاد اسرائیلی - عربی مربوط نمی‌شود».

بنا بر اعلام شبکه المیادین، این رسانه های صهیونیستی به نقل از منابع آمریکایی یاد شده افزودند: «این موضوع به تدارکات، تدابیر و تفاهمات در چارچوب مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در خاورمیانه مربوط می‌شود، چراکه اسرائیل سال‌ها پس از عضویت در فرماندهی آمریکا در اروپا، به فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه پیوسته است».

پیش از این، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرده بودند که «هدف اصلی از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه، عربستان سعودی است که این سفر با هدف اعتمادسازی صورت می گیرد، اما در نهایت بدنبال هموار کردن راه برای عادی سازی روابط بین تل آویو و ریاض است».
 

نظر شما