شناسهٔ خبر: 5480052 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری انتخاباتی سالم و شفاف با حضور حداکثری

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای لاریجانی با تبریک میلاد امام عصر (عج) و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، از فرمانداران کشور به دلیل پیگیری و حل مشکلات مردم در شرایط کنونی کشور تشکر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و همچنین تحولات منطقه و بین‌الملل گفت: موضوع انتخابات می‌تواند در مسائل منطقه و بین‌المللی مؤثر باشد.

وی گفت: انتخابات مجرایی است که مردم به طور واقعی بر سرنوشت خود حاکم می شوند و مهم‌ترین ساز و کاری است که این امر را مهیا می‌سازد.

رئیس مجلس افزود: شرایط انتخاباتی ما باید شرایط پررنگ‌تری باشد تا تأثیرگذار شود.

آقای لاریجانی با اشاره به پیچیده بودن شرایط منطقه و تعدد بحران منطقه‌ای گفت: عناصر سرکش و کم‌هویت از نظر دینی در منطقه زیاد هستند و تحولاتی در وضع منطقه به وجود آمده است.

وی با اشاره به رفتار ابهام‌آمیز کشورهای بزرگ در منطقه افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که حاوی تفکر الهام‌بخش است در منطقه تأثیر می‌گذارد.

آقای لاریجانی گفت: ما نیرو به منطقه نمی فرستیم اما فکر انقلاب اسلامی فکر پویایی است و باعث بیداری مسلمانان منطقه می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نقش‌آفرین است.

وی افزود: جدا از این امر، مسائل امنیت ملی ما موضوعاتی است که باید منطقه را به‌درستی رصد و تحلیل کنیم و ارزیابی صحیحی از شرایط منطقه داشته باشیم و ارزیابی این مؤلفه را برای انتخابات مهم می‌دانم.

رئیس مجلس گفت: برگزاری انتخابات باشکوه حتماً قدر و منزلت جمهوری اسلامی ایران را بالا می‌برد و در معادلات منطقه‌ای تأثیرگذار است و این تا حدی روشن است.

لاریجانی افزود: مسائل امنیتی یک کشور یک امر جدا از مسائل امنیت منطقه نیست و بنابراین باید مسائل منطقه را خود رصد و از امنیت کشور مراقبت کنیم که خوشبختانه در همین‌آشفتگی که در منطقه وجود دارد، ایران از یک ثبات امنیتی خوب برخوردار است و گاهی که بعضی از مطالب گفته می‌شود به نظر من از صحت لازم برخوردار نیست.

وی گفت: در کل امنیت ایران یک امنیت پایدار و قوی است و این به دلیل هوشیاری ملت است و هم نیروهای کارآمدی که در بخش‌های امنیتی هستند نگاه دقیقی به صحنه دارند و برخی مسائل تاکتیکی است که باید به آنها توجه کنیم.

موضوع هسته‌ای در مسیر دقیقی جلو می‌رود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در موضوع انتخابات، مسئله امنیت امر مهمی است که باید تحولات منطقه‌ای را امر پیوسته ای دانست که توجه به آن ضروری است.

آقای لاریجانی افزود: موضوع امنیت در منطقه موضوع مهمی است و چون حالت شناوری دارد باید در طول این مسیر با دقت بیشتری به آن توجه کرد.

وی در خصوص مسئله هسته‌ای و موضوع بین‌المللی آن گفت: برای موضوع هسته‌ای در کشور یک مسیر روشن طراحی شده است و شورای خاصی دارد که شورای عالی امنیت ملی است و در رأس همه اینها رهبر معظم انقلاب راهنمایی‌های لازم را دارند و کار در مسیر دقیقی جلو می‌رود.

رئیس مجلس گفت: امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می شود این موضوع سرانجام خوبی داشته باشد و من فکر می کنم در این موضوع باید توجه داشت بعضی اظهاراتی که گفته می شود و این نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی که در جامعه نشان داده می شود باید در کلیت موضوع و مسئله به آن توجه کرد.

آقای لاریجانی اظهار داشت: این مسئله هسته‌ای و پرونده آن چیزی نیست که مسیر مذاکرات را بر ما تحمیل کرده باشند.

وی گفت: با بررسی واقع‌بینانه به صحنه و همه شرایط، نظام این راه را انتخاب کرد و این هم مربوط به این دولت هم نیست، از اول این انتخاب شده بود و در این دولت هم پیگیری جدی شد.

آقای لاریجانی افزود: بنابراین همه ابعاد موضوع مورد توجه قرار گرفته و در جلسات مختلف در باره آن بحث شده است و یک کار سنجیده‌ای را دارند دنبال می کنند و من امیدوارم که ان‌شاءالله به نتایج خوبی هم برسند.

 تأثیرگذاری بدون  اقتصاد پویا امکان پذیر نیست

رئیس مجلس همچنین در موضوع اقتصادی کشور با اشاره به اینکه این موضوع برای ما بسیار مهم است گفت: در موضوع اقتصاد به عنوان یک کانون مهم که جهاد ملی ما باید امروز متوجه این امر باشد، رهبری معظم انقلاب تأکیدات مکرری داشته‌اند.

وی افزود: اگر بخواهیم در زمینه‌های مختلف تأثیرگذار باشیم بدون اقتصاد پویا امکان پذیر نیست و این نقطه‌ای است که تا حدی ما آسیب‌پذیر هستیم.

رئیس مجلس گفت: اینکه در شرایط فعلی مسئله بیکاری و تورم که نشان‌دهنده رشد اقتصادی نارسی است وجود دارد، این اشکال بزرگی است.

وی افزود: مشکل هم به این برمی گردد که مدیریت صحیح در اقتصاد نبوده است که ما به اینجا رسیده ایم یعنی از منابع درستی در کشور استفاده نشده است.

لاریجانی گفت: اقتصاد ما هم از نظر اتکا به نفت و هم از نظر رونق تولید دچار نقص است و باید این نقص را جبران کرد.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به اینکه اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد باید رونق تولید داشته باشیم گفت: تولید ما الان در بخش‌هایی دچار رکود است و سرمایه‌گذاری صورت گرفته است اما از آن استفاده بهینه نمی شود.

 بخشودگی جرایم بانکی و تقسیط معوقات از اختیارات دولت است

وی افزود: بخشودگی جرایم بانکی و تقسیط معوقات واحدهای تولیدی بر اساس قانون از اختیارات دولت است که باید از این اختیارات استفاده شود.

آقای لاریجانی از دولت به‌خصوص وزیر کشور خواست که با صدور دستورالعملی به فرمانداران و استانداران، در جهت رفع این مشکلات حرکت کند.

وی همچنین خواستار تسریع دراجرای واگذاری طرح‌های مهمی شد که بر اساس اصل 44  قانون اساسی باید به مردم واگذار شود.

رئیس مجلس گفت: 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور کلنگ زده شده و با توجه به منابعی که وجود دارد 30 ، 40 سال طول می کشد که اجرای آنها تمام شود.

وی افزود: با این حال دولت در جهت واگذاری این طرح‌ها به مردم و بخش‌های خصوصی با توجه به قوانین موجود حرکت کند.

رئیس مجلس گفت: مبلغ 500 میلیون دلار از اوراق صندوق توسعه ملی با اذن رهبری برای حل مشکل کم‌آبی روستاها در اختیار دولت قرار داده شده است و من توصیه می‌کنم که این امر هر چه سریع‌تر انجام شود.

وی همچنین در خصوص آمایش سرزمین و اقداماتی که در این زمینه باید صورت گیرد اظهار داشت: درباره آمایش سرزمین سالیان متمادی در قانون برنامه تأکید شده ولی به آن جامه عمل پوشانده نشده است.

رئیس مجلس گفت: بهترین راه برای این امر این است که مؤلفه های مهم آمایش سرزمین را در درون برنامه ششم قرار دهیم و کار را تمام کنیم و وزارت کشور و استانداران و فرمانداران در این زمینه می توانند نقش مؤثری ایفا کنند.

 مسیر اقتصادی دولت ، درست بوده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه  با اشاره به در پیش بودن تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور، بر تعریف دقیق مؤلفه‌های اقتصادی و عملیاتی کردن برنامه ششم و نیز مشخص کردن پروژه های مهم تأکید کرد.

لاریجانی با اشاره به مسیر اقتصادی دولت طی دو سال اخیر گفت: در این دو سال مسیری که دولت طی کرده مسیر درستی بوده و آرامشی به اقتصاد داده و برخی از نوسانات تورمی را تا حدی آرام کرده است.

وی افزود: البته هنوز تورم در کشور ما بالاست اما آن نوساناتی که در سال 91 داشتیم  به وضع آرامی رسید.

رئیس مجلس گفت: مسیر توسعه کشور در کل همین است اگر ما تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی یعنی واگذاری کار به مردم و تمرکز در تولید را محقق کنیم شتاب لازم برای توسعه را فراهم کرده ایم.

آقای لاریجانی افزود : نباید خیلی منتظر بود که منابع دولتی به کمک ما بیاید چرا که منابع دولتی محدود است و بعید می دانم حداقل در شرایط امسال معجزه ای در منابع دولتی رخ دهد.

وی تاکید کرد :  باید بپذیریم که با کمک مردم اقتصاد ما شکوفا می شود یعنی توانایی شما در این است که بخش های مردمی را با اقتصاد کشور درگیر کنید و این باعث شتاب و توسعه اقتصاد کشور خواهد شد .

لاریجانی گفت : اگر منصفانه به  اقتصاد کشور نگاه کنیم مسیر اقتصاد در این دولت مسیر درستی است و اگر آقایان فکر می کنند روش دیگری  وجود دارد بیان کنند.

وی افزود : شرایطی از گذشته به وجود آمده و  بودجه جاری کشور حجم زیادی پیدا کرده بود.

لاریجانی با اشاره به اینکه باید شرایط را برای حضور مردم و سرمایه گذاری آنان در بخش های مختلف اقتصادی مهیا کرد گفت : با توجه به شرایط داخلی و منطقه ای و بین المللی کشور، مسیر امیدوارکننده و وضع ایران، مستقر است بنابراین باید از این فضای مثبت در جهت توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرد .

شرایط برای حضور حداکثری مردم در انتخابات آماده شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت : هر قدر در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ، نخبگان ملی حضور بیشتری داشته باشند ، آینده کشور بهتر می تواند رقم بخورد.

آقای لاریجانی گفت : انتخابات یعنی حضور مردم برای تعیین سرنوشت خود و در فضای یاس آلود ، تلخ گویی و سیاه نمایی رغبت مردم برای حضور در انتخابات کاهش می یابد.

وی افزود : فرمانداران باید تلاش کنند که کارهای مهم عمرانی را مطرح کنند و فعال بودن کشور را نشان دهند .

لاریجانی تصریح کرد : توجه داشته باشید که فضای یاس آلود نه برای سرمایه گذاری ، مفید است و نه برای امور سرنوشت ساز ؛ و  انتخابات امری سرنوشت ساز برای کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایجاد فضای امیدوارکننده  در کشور یک رکن به شمار می رود ، گفت :‌ امروز عمل انقلابی این نیست که ما شرایط سیاهی ترسیم کنیم چرا که هم غیرواقعی است و هم مسئولیت شناسی درستی نیست . چرا که ما امر مهم انتخابات را در پیش داریم و نقد هم که می کنیم باید  منصفانه باشد و شرایط را برای رفتن رو به جلو مهیا کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه ما باید شرایط را برای حضور حداکثری مردم در انتخابات آماده کنیم تاکید کرد : خیلی کار باید صورت گیرد تا حضور حداکثری رخ دهد و این یک سرمایه ملی برای کشور است چرا که حضور حداکثری مردم در انتخابات  پشتوانه بزرگی برای ملت ایران ، انقلاب ، امنیت ملی  و حفظ منافع ملی کشور است .

رئیس مجلس گفت : اگر بخواهیم این را یک اصل بدانیم باید اقداماتی را سامان دهیم و نباید این موضوع مهم را دست کم بگیریم و یکی از اقدامات این است که رقابت سالم و واقعی در کشور به وجود بیاوریم .

وی افزود  : حضور حداکثری در یک شرایط ایستا رخ نمی دهد و باید رقابت واقعی باشد نه در سخنرانی؛ بلکه باید مردم احساس کنند نظرات مختلف وجود دارد و هرکسی به آن رایی که برای آینده کشور می تواند مفید باشد بپیوندد.

لاریجانی گفت : هیات های نظارت و اجرایی در این زمینه مسئولیت دارند که شرایط را برای رقابت حداکثری فراهم کنند و  احزاب و گروه های سیاسی نیز باید تلاش کنند این رقابت حداکثری بر اساس آرای متنوع موجود باشد .

رئیس مجلس همچنین با اشاره به موضوع امنیت و انتخابات گفت : هر چه فضای امنیت اجتماعی و روانی در کشور وجود داشته باشد انگیزه برای حضور حداکثری مردم بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد : ما در این زمینه وضعیت مناسبی داریم و باید مراقبت کنیم بی جهت امنیت کشور مخدوش نشود .

لاریجانی همچنین با اشاره به اهمیت فضای روانی سالم در حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت : هر قدر در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ، نخبگان ملی حضور بیشتری داشته باشند ، آینده کشور بهتر می تواند رقم بخورد.

وی افزود : رجال ملی در شرایطی حضور پیدا می کنند که آراستگی از نظر سیاسی و امنیت روانی در جامعه وجود داشته باشد .

رئیس مجلس تصریح کرد : توهین ، تحقیر و تفرقه اندازی و  مسائلی از این قبیل که به شان افراد لطمه می زند حتماً حضور رجال ملی را کم رنگ و آنها را از حضور در رقابت منصرف می کند .

وی با اشاره به اینکه انتخابات امر مبارک و  جشنی است که مردم  در سرنوشت خود مشارکت می کنند ، گفت : در جشن که به کسی توهین نمی کنند و جشن سرنوشت ساز دارای ملزوماتی در سرنوشت ملت است  و همه باید مراقبت کنند از جمله دستگاه هایی که مجری هستند باید مراقبت کنند که آداب جشن سرنوشت ملی رعایت شود.

لاریجانی تصریح کرد : این جا میدانی نیست که افراد به هم توهین و تخریب کنند و باید برای این نوع مسائل تعبیر مقدمات کرد و بخش های مختلف از شهر گرفته تا استان و سطح ملی به آن توجه کنند .

وی گفت : این مسئله شخصی نیست که فقط یک نفر تخریب می شود  این شرایطی را به وجود می آورد که رجال حاضر نمی شوند حضور پیدا کنند و در نتیجه کشور ضرر می بیند.

انتخابات پشتوانه امنیت ملی است

رئیس مجلس در ادامه  با تاکید بر رعایت مسائل امنیت ملی در موضوع انتخابات گفت : انتخابات جایی نیست که ما حدود و مرزهای امنیت ملی کشور را از بین ببریم و این امر باید موید امنیت ملی شود.

‌آقای لاریجانی تاکید کرد : انتخابات پشتوانه امنیت ملی است  نه اینکه در پروسه انتخابات ، امنیت ملی مخدوش شود یعنی تفرقه بین افراد و عوام به وجود آید و یا نوعی حرف زده یا مطالبی گفته شود که مختصات ما را در منطقه مخدوش کند .

وی گفت : ما از این حرف ها داشته ایم که بعد دستمایه برخی کشورهای مغرض شد که مسائلی را در باره  ایران می گویند .

لاریجانی اضافه کرد : مطلبی را یک کسی گفت که ایران چنان نفوذی در پایتختها دارد و این چه دستمایه ای شد برای تخریب ایران که ایران می خواهد امپراطوری راه بیندازد و حجم زیادی از مقالات و اظهارنظر در این زمینه نوشته شد . این نه درست است و نه چنین حرف هایی مقتضی است که آدم هر خلافی را بگوید و این همه هزینه برای کشور ایجاد کند .

وی گفت :  هم کاندیداها ، هم احزاب و هم طرفداران در مسئله انتخابات باید خیلی تلاش کنند و نتیجه انتخابات باید کمک کننده  امنیت ملی کشور باشد .

رئیس مجلس همچنین با تاکید بر ضرورت برگزاری انتخابات سالم در کشور گفت : ما باید یک استراتژی داشته باشیم که انتخابات سالم باشد و استراتژی ما باید این باشد که اگر کسی تخلف کرد ، آن فرد را از مسیر انتخابات کنار بگذاریم نه اینکه مردم را از انتخابات محروم کنیم .

وی اضافه کرد : این طور نباشد که انتخابات برگزار شود و عده ای فضای انتخابات را تخریب کنند و بعد هم بروند و انتخابات باطل شود اینجا مردم ضرر می کنند چرا که مردم در انتخابات حضور پیدا کرده  و عده ای آن را تخریب کرده اند ؛  استراتژی ما باید این باشد که کسانی را که مخل انتخابات سالم هستند ،  محدود کنیم یا از سر راه انتخابات برداریم اما انتخابات و رای مردم محفوظ باشد .

لاریجانی همچنین با اشاره به اهمیت هیات های اجرایی در این امر و سرعت عمل آنان و اهمیت قوه قضاییه و هیات های نظارت گفت :  نباید بگذاریم انتخابات در یک شرایط مشوه  و باطل شود و این محروم  کردن مردم از انتخابات است .

رئیس مجلس همچنین توهین کردن ، تهمت زدن و خرید و فروش رای در انتخابات را تخلف دانست و بر برخورد جدی  مراجع ذیربط با تخلفات انتخاباتی تاکید کرد .

وی گفت : از کوچکترین مسئله ای که می تواند اعتماد مردم را افزایش دهد نباید گذشت .

لاریجانی با بیان اینکه صندوق های رای هر  قدر شفاف تر باشد اعتماد مردم بیشتر خواهد شد  افزود :  حتماً تاکید می کنم به استانداران ، فرمانداران ، هیات های اجرایی ، نظارت و همه دستگاه های دولتی و حکومتی که از منابع دولتی استفاده می کنند که سخت گیری انتخاباتی نداشته باشند چرا که این امر فضا را مشوه می کند .

وی گفت : هر چه ناظران شورای نگهبان ، هیات های اجرایی و فرمانداران  مستقل تر شوند اعتماد مردم را بر می انگیزد ؛ دستگاه های اجرایی چه دولتی و چه حکومتی نیز همین طور مخصوصاً مردم نباید احساس کنند  جایی به صورت سازمان یافته  در انتخابات دخالت می کند .

رئیس مجلس همچنین در خصوص حقوق کاندیداها با اشاره به اینکه حداقل هایی در قانون برای کاندیداها در نظر گرفته شده و حقوق آنها باید مدنظر باشد، گفت : بهترین انتخاب را مردم انجام می دهند و مرّ قانون باید در مورد حداقل های کاندیداها رعایت شود .

وی اضافه کرد : کاندیداها حقوقی دارند و نباید به وسیله دستگاه های مختلف تهدید شوند که اگر چنین حرفی بزنید ما شما را رد می کنیم.

لاریجانی گفت : او کاندیدای مجلس است و باید از حقوق ملت دفاع کند اگر این قدر تهدید شوند شخصیت آنها له می شود و در آن صورت نمی توانند از حقوق ملت دفاع کنند .

لاریجانی آزادی فکر را یک موضوع اساسی برای انتخابات دانست  و گفت : اگر می خواهیم فضای انتخابات به  فضای شکوفا و پرتحرک تبدیل شود باید کاندیداها آزاد باشند که حرفشان را در چارچوب قانون ، منافع ملی و امنیت ملی کشور بزنند .            

 



نظر شما