شناسهٔ خبر: 54795314 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نظارت محیط زیست خراسان شمالی بر ۴ منطقه شکارممنوع افزایش می‌یابد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: مدارک و مستندات چهار منطقه شکار ممنوع استان برای طرح و اخذ مصوبه به سازمان مرکزی ارسال شده و در این باره منتظر تایید شورای عالی حفاظت محیط زیست هستیم که با ارتقای سطح این مناطق نظارت ها بیشتر و مدیریت بهتری اعمال شود.

صاحب‌خبر -

رضا شکاریان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر این اساس در صورت تایید شورای عالی محیط زیست، منطقه شکار ممنوع در شمال و شمال غرب سالوک شهرستان اسفراین به پناهگاه حیات وحش ارتقا یابد که وسعت این منطقه ۱۵ هزار هکتار است، همچنین منطقه شکار ممنوع باغی در اسفراین هم به وسعت ۱۱ هزار هکتار به منطقه حفاظت شده ارتقا می یابد. 

وی خاطرنشان کرد: ارتقای منطقه شکار ممنوع شاه جهان در اسفراین به وسعت ۳۳ هزار هکتار به منطقه حفاظت شده و ارتقای منطقه تخت ایران در مانه و سملقان هم به وسعت ۲۴ هزار هکتار به پناهگاه حیات وحش از دیگر درخواست ها است که امید می رود با آن موافقت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: اکنون هشت درصد از وسعت خراسان شمالی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است که این رقم در کشور حدود ۱۱ درصد است. 

وی افزود: برای افزایش سطح مناطق تحت مدیریت این اداره کل و رسیدن به متوسط کشوری و استانداردهای بین المللی، مناطقی را در سال های گذشته به عنوان مناطق شکارممنوع مورد حفاظت و حمایت قرار داده و با توجه به افزایش کیفیت شاخص های زیستی و کمیت تنوع زیستی شرایط مناطق مذکور را برای ارتقا به سطح مناطق حفاظت شده در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه در خراسان شمالی سه پارک ملی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد افزود: خراسان شمالی از معدود استان ها به لحاظ تعداد پارک ملی است. 

وی خاطرنشان کرد: پارک ملی سالوک و پارک ملی ساریگل در شهرستان اسفراین هر کدام به وسعت هشت هزار هکتار  و پارک ملی ضامن آهو در شهرستان جاجرم هم ۱۶ هزار هکتار وسعت دارد، علاوه بر آن ۴۳ درصد از وسعت پارک ملی گلستان هم در محدوده جغرافیایی خراسان شمالی قرار دارد.

شکاریان اظهار داشت: در خراسان شمالی سه اثر طبیعی شامل صنوبر نظر علی، سروهای قره باغ و ارس در سرانی هر سه در شهرستان شیروان به وسعت ۱۰۰ هکتار از آثار ثبت شده و تحت نظر این اداره کل است.

وی با اشاره به اینکه در این استان چهار منطقه حفاظت شده وجود دارد گفت: این مناطق شامل منطقه حفاظت شده سالوک در اسفراین به وسعت ۱۱ هزار هکتار، منظقه حفاظت شده ساریگل در اسفراین به وسعت ۲۰ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی در شیروان به وسعت بیش از ۱۸ هزار هکتار  و منطقه حفاظت شده قرخود در مانه و سملقان به وسعت بیش از ۴۶ هزار هکتار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم ۷۰ هزار هکتار وسعت دارد که زیستگاه گونه زیبا و در معرض انقراض یوزپلنگ است. 

از گستره افزون بر ۲ میلیون هکتاری خراسان شمالی ۱۹۷ هزار هکتار آن در قالب مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود و گلول و سرانی و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو و پناهگاه حیات وحش میاندشت تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است. 

نظر شما