شناسهٔ خبر: 54793197 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

پروژه انتقال آب از خلیج فارس به شرق کشور در حال انجام است

مشهد ـ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های شرقی به طور جدی در حال انجام است و با سرعتی که دارد، آب این دریا تا چهار سال دیگر به مشهد می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا طاهری شامگاه یکشنبه در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق اظهار کرد: در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که درباره انتقال آب از جنوب به شرق، دیگر قول نمی‌دهیم. زیرا این پروژه بزرگ در حال اجراست و تا سال ۱۴۰۵ به مشهد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: اگر به تربت حیدریه از مسیر ملک آباد، یا مسیر خضری به سنگان خواف یا ساحل رمین در چابهار سری بزنید، رنگ و لعاب این طرح ملی را خواهید دید.

وی در ادامه بیان کرد: این پروژه را دارای چهار خط اصلی در دو محور دریای عمان و خلیج فارس دانست که خط ۴ آن از ساحل چابهار ۲۲۸ میلیون مترمکعب آب را به این شهر، ایرانشهر، زاهدان و درنهایت زابل می‌رساند.

طاهری در خصوص زمان دقیق پایان یافتن پروژه سد شوریجه نیز افزود: این سد با ظرفیتی بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب در حوضه آبریز کشف رود واقع شده و تاکنون بین ۲۸ تا ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وضعیت کارگاه این پروژه بهبود پیدا کرده و امیدواریم تا دو سال دیگر شاهد افتتاح این طرح باشیم.

وی همچنین در خصوص درباره چاه‌های غیرمجاز گفت: باغ ویلاها را به‌شدت برای غرب مشهد مضر می دانم. تانکرها با قیمت‌های بالا در ویلاها آب‌رسانی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: در استان از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ تعداد ۱۳ هزار و ۳۵۴ حلقه چاه غیرمجاز، در سال ۱۴۰۰ هزار و ۵۰۸ حلقه چاه غیرمجاز و امسال تاکنون ۲۴۰ چاه غیرمجاز را بسته‌ایم.

وی در خصوص رودخانه هریرود نیز بیان کرد: آورده متوسط سالانه رودخانه هریرود حدود یک میلیارد مترمکعب در محل سد دوستی برآورد شده است. حدود ۱۸ سال است که این سد به‌طور مشترک بین ایران و ترکمنستان بهره‌برداری می‌شود و حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیون مترمکعب تاکنون دو کشور از آورده این رودخانه استفاده کرده‌اند.

طاهری همچنین افزود: سفر هیئت افغانستانی هم درباره رودخانه هیرمند بود. گفت وگوهایی که به تازگی بین دو کشور صورت گرفت درباره معاهده سال ۱۳۵۱ بود. ما در ارتباط با استفاده از آورده سد دوستی، قراردادهایمان با کشور ترکمنستان است که باهم در حال تعامل هستیم. البته امسال خیلی وضعیت خوبی حتی حوزه بالادست افغانستان هم ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره وضعیت کشف رود نیز بیان کرد: قاطعانه می گویم در هیچ جای کشف رود فروش فاضلاب نداریم اما فروش پساب داریم. البته پسابی که به لحاظ فیزیکی و شیمیایی مانند تخم انگل و…تصفیه‌شده است.

وی افزود: در کشف رود بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار بستر آزادشده داریم که از غرب مشهد تا تقاطع کشف رود با پل کنارگذر شمالی حدود ۹۹ درصد هیچ کشت و کار غیرمجازی نداریم، اما بعدازآن مقداری داریم.

نظر شما