شناسهٔ خبر: 54776035 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

قول پوتین به بلاروس برای تحویل سامانه‌های موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای

صاحب‌خبر -

شفقنا- رییس جمهور روسیه به همتای بلاروس خود قول داد موشک‌هایی به این کشور بدهد که قابلت حمل کلاهک اتمی دارند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین روز شنبه به همتای خود- رییس‌جمهور بلاروس- گفت که مسکو سامانه‌های موشکی با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای را در اختیار مینسک قرار می‌دهد.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس هم در دیدار با پوتین در سن پترزبورگ از سیاست های تهاجمی و تقابلی همسایگانش -لیتوانی و لهستان- ابراز نگرانی کرد.

او از پوتین خواست تا به بلاروس کمک کند تا پاسخی متقارن به آنچه به گفته او تهدیدات اتمی ناتو در نزدیکی مرزهای بلاروس است، ارائه دهد.

پوتین گفت که در حال حاضر نیازی به پاسخ متقارن نمی بیند، اما جت های سوخو-25 ساخت مشترک دو کشور در صورت لزوم می توانند در کارخانه های روسیه به روز شوند.

پوتین در این دیدار افزود: ما سامانه‌های موشکی تاکتیکی اسکندر-ام را به بلاروس منتقل خواهیم کرد که می‌توانند از موشک‌های بالستیک و کروز هم در نسخه‌های متعارف و هم در نسخه هسته‌ای استفاده کنند.

اسکندر-ام، یک سامانه موشکی هدایت شونده متحرک جایگزین «اسکاد» در زمان شوروی شده است که دو موشک هدایت شونده آن تا 500 کیلومتر (300 مایل) برد دارند و می توانند کلاهک های متعارف یا هسته ای را حمل کنند.

گفتنی است بلاروس در جنگ با اوکراین در کنار روسیه قرار دارد.

خبر اصلی را در رویترز ببینید

نظر شما