شناسهٔ خبر: 54772024 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پوتین به لوکاشنکو وعده ارسال موشک‌های بالستیک «اسکندر» داد

رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای بلاروسی خود گفت که سامانه‌های موشکی اسکندر با قابلیت حمل کلاهک اتمی را در اختیار مینسک قرار می‌دهد تا با غرب مقابله کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به «الکساندر لوکاشنکو» همتای بلاروسی خود وعده ارسال موشک‌های بالستیک «اسکندر-اِم» را دارد.

پوتین شامگاه شنبه طی دیدار با لوکاشنکو در شهر سن‌پترزبورگ گفت که سامانه‌های موشکی اسکندر با قابلیت حمل کلاهک اتمی را در اختیار مینسک قرار می‌دهد تا با غرب مقابله کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، رئیس جمهور بلاروس نیز در دیدار با همتای روسی خود از سیاست‌های تهاجمی، تقابلی و تدافعی همسایگان این کشور از مله لیتوانی و لهستان ابراز نگرانی کرد.

لوکاشنکو از پوتین خواست تا به بلاروس کمک کند تا «پاسخی متقارن» به پروازهای مجهز به تسلیحات اتمی توسط ائتلاف ناتو در نزدیکی مرزهای بلاروس بدهد.

طبق این گزارش، رئیس جمهور روسیه در پاسخ گفت که در حال حاضر نیازی به پاسخ متقارن نمی‌بیند، اما جنگنده‌های سوخو-۲۵ بلاروس در صورت لزوم می‌توانند در کارخانه‌های روسیه به‌روز و نوسازی شوند.

به نوشته رویترز، وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای به نقل از پوتین در این نشست اعلام کرد: «ما سامانه‌های موشکی تاکتیکی اسکندر-ام را به بلاروس منتقل خواهیم کرد که می‌توانند از موشک‌های بالستیک و کروز هم در نسخه‌های متعارف و هم در نسخه اتمی استفاده کنند».

اسکندر-ام، یک سامانه موشکی هدایت شونده متحرک است که جایگزین سامانه‌های موشکی «اسکاد» متعلق به شوروی سابق شده است. دو موشک هدایت شونده آن تا ۵۰۰ کیلومتر برد دارند و می‌توانند کلاهک‌های جنگی متعارف یا اتمی حمل کنند.

لوکاشنکو در این دیدار تاکید کرد: «مینسک باید برای هر چیزی آماده باشد، حتی استفاده از تسلیحات جدی برای دفاع از سرزمین مادری خود از برست تا ولادی وستوک».

به نوشته رویترز، وی به ویژه درخواست کمک کرد تا هواپیماهای نظامی بلاروس را به قابلیت اتمی مجهز کند.

رئیس جمهور بلاروس همچنین گفت که تداوم محاصره «کالینینگراد» در غرب روسیه توسط لیتوانی در حکم «اعلام جنگ غیررسمی» است. (جزئیات بیشتر)

بعد از این نشست، بود که شبکه «ریانووستی» بامداد یکشنبه تصاویری از حرکت سریع کاروان خودرویی مخصوص پوتین از سن‌پترزبورگ به سمت کاخ کرملین پخش کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا پوتین جلسه‌ای اضطراری در کرملین دارد، گفت: «خیر، موضوع این نیست. همه چیز مرتب است!»

 

 

انتهای پیام/خ

نظر شما