شناسهٔ خبر: 54763516 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

کمک رسانی جهانی به زلزله زدگان افغانستان در حد لفاظی باقی مانده است

تنها ۷۲ ساعت پس از وقوع زمین‌لرزه در مناطق شرقی افغانستان،چهارمین محموله کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان ارسال شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از رجانیوز، بامداد چهارشنبه‌ای که گذشت ولایت های شرقی افغانستان شاهد زمین‌لرزه مرگباری بود که گفته می‌شود تا کنون بیش از 3500 کشته و مصدوم بر جا گذاشته است.

درحالی که بیش از 72 ساعت از زلزله سهمگین در مناطق شرقی افغانستان می‌گذرد، هنوز حجم دقیق خسارت‌ها به‌ویژه آمار روشنی از کشته‌شدگان این حادثه در دسترس نیست؛ آمار کشته‌شدگان تا کنون بین 1000 تا 1500 نفر اعلام شده است.

منابع محلی می‌گویند که خسارات ناشی از این زلزله ویرانگر در مناطق دورافتاده و فقیرنشین به ‌طور ویژه شدیدتر بوده است و خانه ‌های گلی مردم ویران شده است و در برخی مناطق نیز خانه ‌های مردم در حاشیه کو‌ه‌ ها بر اثر ریزش کوه تخریب شده است.

زلزله اخیر افغانستان که مرگبارترین زلزله در 20 سال اخیر همسایه شرقی است. دسترسی به مناطق شرقی و دور افتاده مانند «پکتیکا» و «خوست» را به دلیل ضعف و تخریب زیرساختی که ناشی از دهه ها تجاوز نظامی و جنگ آمریکا است، بسیار دشوار کرده است.

به ‌دلیل نبود امکانات فنی و نیروی انسانی لازم، امدادرسانی به مصدومان و بیرون آوردن اجساد کشته ‌شدگان از زیر آوار تا کنون روند خوبی را سپری نمی‌کند اجساد برخی از قربانیان زلزله هنوز زیر آوار مناطق تخریب‌ شده باقی مانده است.

 مردم مصیبت ‌زده منطقه، مبهوت آنچه بر آنان گذشته است، سعی در بیرون آوردن اجساد نزدیکان خود از زیر آوارها و خاکسپاری‌ عزیزانشان دارند.

جمهوری اسلامی ایران، پیشگام کمک‌ رسانی به همسایه‌ی شرقی خود بوده است و در همین راستا تنها پس از گذشت 48 ساعت از وقوع این حادثه ناگوار سومین محموله کمک‌ های بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله‌ زده در ولایت های شرقی افغانستان رسیده است و چهارمین محموله نیز ساعتی قبل ارسال شد.

شواهد میدانی بیانگر این واقعیت است که پس از اعلام آمادگی شماری از سران کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به مردم زلزله ‌زده افغانستان فقط در حد لفاظی باقی مانده است. آن ها گفته‌اند که در حال بررسی گزینه ‌های کمک به آسیب‌دیدگان زلزله افغانستان هستند!

به گزارش سازمان ملل، در حال حاضر افغانستان کشوری است که بیشترین تعداد مردم درگیر بحران غذایی و بیش از 95 درصد از جمعیت آن فاقد امکانات کافی برای تغذیه هستند. امروز شبیه ترین همسایه فرهنگی ایران در بدترین بحران بشردوستانه تاریخ معاصر خود به سر می‌برد.

آمریکا با مسدود کردن میلیاردها دلار از دارایی های مردم افغانستان و اعمال تحریم علیه این ملت مظلوم، عامل اصلی بحران بشردوستانه افغانستان است که مانع از انتقال کمک های خارجی به این سرزمین می‌شود.

از طرفی دولت بایدن در نظر دارد 3.5 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده مردم افغانستان را به خانواده های حادثه 11 سپتامبر تحت عنوان غرامت پرداخت کند، در حالی که هیچکدام از عاملان آن حادثه افغانستانی نبودند بلکه تابعیت سعودی داشتند.

در حالی که ملت مظلوم افغانستان بیش از پیش در بحران و مشکلات ناشی از دو دهه تجاوز نظامی آمریکا به سر می‌برند، باید از برخی فعالان به ظاهر دلسوز افغانستان پرسید که چرا پس از سقوط کابل به دست طالبان زمین و زمان را دوختید، نقش داعیه‌ای مهربان تر از مادر را برای مردم افغانستان بازی کردید اما امروز پس از این رویداد تلخ و ناگوار سکوت و انفعال را در پیش گرفتید؟!

پیامبر مهربانی اسلام فرموده اند هر کس صدای مظلومی را بشنود و او را یاری نکند مسلمان نخواهد بود؛ حال صدای مظلومی برادران و خواهران افغانستانی مان از این بحران و حادثه تلخ به گوش می‌رسد، شبیه ترین همسایه فرهنگی به ایران که بیراه نیست اگر این عزیران را «هموطنان افغانستانی» بخوانیم، باید به یاری شان بشتابیم.

از این روی مردم بشر دوست و یاری رسان کشورمان می توانند کمک‌ های بشردوستانه خود را به‌صورت نقدی و از طریق شماره حساب ۹۹۹۹۹ یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹  یا کد دستوری # ۱۱۲ * ۷۳۷ * و یا شماره حساب ۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۸ نزد بانک مرکزی بنام جمعیت هلال احمر واریز نمایند.

منبع: رجانیوز

برچسب‌ها:

نظر شما