شناسهٔ خبر: 54686824 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

استاد حوزه به نامه رئیس جراحان ایران واکنش نشان داد؛

چگونه یک شخص غیر متخصص در مسایل فقهی و اسلامی به راحتی فتوای شرعی می‌دهد؟!

اخبار منتشر شده مبنی بر اجرای حکم قطع انگشت تعدادی از محکومان واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. در همین زمینه عبدالحسین خسروپناه مجتهد و فیلسوف علوم انسانی و مدرس خارج فقه نظام ولایی و سیاسی در حوزه علمیه قم به این نامه واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، در روزهای گذشته موضوع اجرای حکم قطع انگشت تعدادی از محکومان واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. در همین راستا  دکتر ایرج فاضل رییس جامعه جراحان و وزیر اسبق بهداشت در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار دستور فوری توقف اجرای حکم قطع انگشتان دست چند مجرم شد. در بخشی از این نامه آمده است که « به عنوان یک پزشک و جراح پیوند اعضا که عمرش را برای تامین سلامت مردم ایران و بیماران این سرزمین صرف نموده است، ضمن احترام کامل به حدود مسلم شرعیه، نگرانی خود را در این مورد به اطلاع حضرتعالی و مسئولین محترم قوه قضاییه می رسانم و امیدوارم هرچه سریع تر دستور لازم برای لغو چنین تصمیم‌هایی صادر شود و همانگونه که امام راحل در مورد رجم فرمودند در صورتی که موجب وهن اسلام شود نبایستی اجرا شده و باید متوقف شود.»

پس از ارسال نامه رییس جامعه جراحان،  یک مقام آگاه در قوه قضاییه اعلام کرد که اجرای حکم قطع انگشت تعدادی از محکومان صحت ندارد. در پی انتشار نامه‌ای منتسب به دکتر رئیس جامعه جراحان ایران خطاب به رئیس جمهور مبنی بر اظهار نگرانی درخصوص اجرای احکام قطع انگشتان دست تعدادی از محکومان،  یک منبع آگاه، خبر اجرای این احکام را تکذیب کرد.

این منبع آگاه گفت: نامه منتشر شده از سوی رئیس جامعه جراحان ایران، براساس یک خبر کذب بوده و اخبار منتشر شده مبنی بر اجرای حکم قطع انگشت تعدادی از محکومان به هیچ عنوان صحت ندارد.

اما در تازه‌ترین واکنش حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم، به نامه رئیس جراحان ایران به رئیس جمهور در خصوص قطع دست سارق واکنش نشان داد که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب دکتر ایرج فاضل رییس جامعه جراحان ایران، امروز نامه جنابعالی به رئیس محترم جمهور و رونوشت آن به رئیس محترم قوه قضائیه را دیدم و بسیار متعجب شدم که چگونه یک شخص غیر متخصص در مسایل فقهی و اسلامی به راحتی فتوای شرعی می‌دهد و قطع ید سارق را موجب وهن اسلام می‌شمارد و قیاس تمثیلی غیرمنطقی را با نظر امام راحل ارایه می‌کند و توصیه به تعطیلی حکم الهی و نص قرآن می‌دهد.

جناب دکتر فاضل آیا صراحت آیه شریفه قرآن را ندیده‌اید که می‌فرماید: «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُمَا جَزَاءً بِمَا کَسَبَا نَکَالًا مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» «دستان(چهار انگشت) ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥِ ﺩﺯﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ‌ﺳﺰﺍی ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻲ ﻛﻪ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ‌ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺍﻟﻬﻲ، ﻗﻄﻊ ﻛﻨﻴﺪ. ﺧﺪﺍ ﺷﻜﺴﺖ‌ﻧﺎﭘﺬﻳﺮِ و حکیم است.»

آیا ده‌ها روایت صحیح در حکم مجازات سارقان را نشنیده‌اید؟

آیا حکم خداوند متعال را غیر حکیمانه می‌دانید؟

آیا بدون تحقیق، اجرای حکم الهی را وهن اسلام می‌شمارید و رأی خود را حکیمانه‌تر از آیه قرآن می‌شمارید؟

آری در تزاحم احکام، اهم بر مهم مقدم می شود و حکم مهم به صورت موقت، تعطیل می گردد؛ اما در امور تخصصی و اجتماعی، باید اول با کار دقیق کارشناسی اهم و مهم را درک کرد و بعد فقیه حاکم با شأن ولایتش و با حکم ولایی به تعطیلی موقت حکم مهم اجتماعی می پردازد.

نکته دیگر اینکه حکم حد سارق، در شرایط خاصی اجرایی می‌شود که فقیهان به تفصیل در کتابهای تخصصی فقه تبیین کرده‌اند و مجال آن در این مختصر نگنجد.

بی‌شک، شما به عنوان پزشک متدین، منکر حکم ضروری الهی نبوده و قصد خیر داشتید؛ لکن توصیه خیرخواهانه شما با موازین فقهی و حکم حکیمانه الهی ناسازگار است.

اجازه بدهید به شما که سالها سکان‌دار مدیریت پزشکی کشور بوده و هستید عرض کنم آنچه وهن اسلام و حکومت اسلامی را به دنبال دارد؛ تعطیلی احکام اسلام و عمل نکردن به حکمرانی اسلامی در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و سلامت و تربیت و تساهل بیش از حد در میدان دادن به اختاپوس‌ها و مافیای ظالمانه‌ای است که خون مردم را با افزایش قیمت دارو و مسکن و غیره می‌مکند.

آری اینها وهن اسلام است که با سکوتمان، درد محرومان و مستضعفان را افزون ساختیم؛ نه اجرای احکام حکیمانه الهی.

اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبة ولینا، و کثرة عدونا، و قلة عددنا و شدة الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله.

والسلام علی من اتبع الهدی

عبدالحسین خسروپناه دزفولی

طلبه حوزه علمیه قم

۲۹ خرداد ۱۴۰۱

نظر شما