شناسهٔ خبر: 54649628 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

نگاهی به همه مربیان خارجی تاریخ استقلال

هشتمین شکار!

صاحب‌خبر -

آریا طاری

به نظر می‌رسد استقلالی‌ها تصمیم نهایی‌شان را برای جذب یک مربی خارجی در فصل تازه گرفته‌اند. اگر این اتفاق رخ بدهد، این هشتمین مربی خارجی تاریخ باشگاه استقلال خواهد بود. تیمی که در طول تاریخ به ندرت به سراغ مربیان فرنگی رفته و در همه ادوار لیگ برتر هم فقط سه مربی خارجی داشته است. همه قهرمانی‌های استقلال در لیگ برتر ایران نیز با مربی ایرانی به دست آمده‌اند. حالا باید در انتظار رونمایی از هشتمین سرمربی خارجی تاریخ استقلال باشیم. مردی که فصل را با ماموریت بسیار سخت تکرار قهرمانی آغاز خواهد کرد.

زدراکو رایکوف؛ مردی برای تمام فصول

اولین مربی خارجی تاریخ باشگاه استقلال، بدون تردید مهم‌ترین مربی خارجی این تیم و همچنین یکی از مهم‌ترین مربیان تاریخ این باشگاه به شمار می‌رود. رایکوف اولین بار اواخر سال 48 روی نیمکت آبی‌ها نشست و توانست این باشگاه را برای اولین بار قهرمان آسیا کند. او با استقلال مسابقات جام باشگاه‌های تهران را نیز فتح کرد. رایکوف تا اواسط سال 50 سرمربی این تیم بود و سپس برای مدتی از استقلال جدا شد. او بعد از یک جدایی بسیار کوتاه، دوباره مرد اول نیمکت آبی‌ها شد و این بار پنج سال در استقلال باقی ماند. رایکوف در این دوره یک بار دیگر جام باشگاه‌های تهران را فتح کرد و یک بار هم قهرمان رقابت‌های جام تخت جمشید شد. دوران رایکوف در استقلال آبان‌ماه سال 55 رسما به پایان رسید.

ولادیمیر جکیچ؛ برنده حذفی

دومین مربی خارجی تاریخ استقلال هم مثل رایکوف از یوگسلاوی سابق به ایران آمد. جکیچ آخرین سرمربی خارجی استقلال قبل از انقلاب هم بود و تا سال 57 به مدت دو فصل هدایت این تیم را بر عهده گرفت. او در 47 بازی رسمی مرد اول نیمکت استقلال به شمار می‌رفت و 25 برد را با این تیم تجربه کرد. جکیچ هم بدون جام از استقلال نرفت و توانست این تیم را به قهرمانی جام حذفی فوتبال ایران برساند.

یوگنی سوکوموروخوف؛ خط‍‌ شکن بی‌جام

بعد از انقلاب، استقلال برای مدت بسیار زیادی فقط سرمربی ایرانی داشت. تقریبا 15 سال طول کشید تا دوباره یک مربی خارجی روی نیمکت این باشگاه دیده شود. آن مربی سوکوموروخوف از فوتبال روسیه بود. او به مدت یک فصل سرمربی استقلال شد و در 30 مسابقه روی نیمکت این باشگاه، 17 برد به دست آورد. استقلال در آن فصل نتوانست هیچ جامی را کسب کند. با این حال این مربی 6 سال دیگر دوباره سرمربی استقلال شد، باز هم یک فصل در این تیم دوام آورد، باز هم 17 برد کسب کرد و باز هم بدون جام برکنار شد! او یکی از دو مربی خارجی تاریخ استقلال است که بیشتر از یک مقطع در این تیم مربیگری کرده‌اند.

لوئنید بیلفسکی؛ روس شماره دو

مربی خارجی بعدی استقلال نیز به روسیه تعلق داشت. در چهارمین دوره لیگ آزادگان، بیلفسکی جانشین نعلچگر شد اما در هشت مسابقه روی نیمکت استقلال، چهار برد به دست آورد و چهار شکست را تجربه کرد. این مربی بعد از تنها هشت بازی اعتماد مدیران وقت باشگاه را از دست داد  و خیلی زود نصرا... عبداللهی جانشین او شد تا دوران دومین و آخرین مربی روس استقلال هم خیلی زود به پایان برسد.

رولند کخ؛ سیبل شعارها!

اولین مربی خارجی استقلال در تاریخ «لیگ برتر» در فضای بسیار بدی کارش را در این تیم شروع کرد. رولند کخ که بعد از تجربه موفق حضور قلعه‌نویی روی نیمکت استقلال راهی این باشگاه شده بود، ناچار شد با شعارهایی مثل «مربی آلمانی نمی‌خوایم!» به کارش ادامه بدهد. او حتی تا پایان فصل دوام نیاورد و از سوی مدیران استقلال بعد از 28 بازی و فقط 13 برد برکنار شد. حضور در فوتبال ایران خاطره بسیار بدی را برای رولند کخ آلمانی ساخت.

وینفرد شفر؛ دری که بسته شد!

14 سال بعد از کخ، خارجی بعدی نیمکت استقلال هم از آلمان آمد. وینفرد شفر در استقلال جانشین منصوریان شد و در شروع دوران کاری‌اش هم نتایج خوبی به دست آورد. او خیلی زود سرمربی محبوب هواداران باشگاه شد اما در دومین فصل نتایج ایده‌آلی به دست نیاورد و سرانجام با درهای بسته روی تمرین استقلال روبه‌رو شد و چاره‌ای به جز ترک فوتبال ایران نداشت. شفر یک جام حذفی را نیز با استقلال فتح کرد تا با دست‌های خالی از این تیم جدا نشده باشد.

آندره‌آ استراماچونی؛ چمدان بسته

حضور استراماچونی در استقلال، هواداران این باشگاه را به وجد آورد اما این دوران هیچ‌وقت کامل نشد. او در واکنش به رفتارها و تصمیم‌های مدیریتی، خیلی زود تهران را ترک کرد و دیگر هم به استقلال برنگشت. هرچند که تا امروز همواره صحبت‌هایی در مورد بازگشت این مربی به ایران شنیده می‌شود اما این اتفاق رخ نداده است. استرا تا امروز آخرین مربی خارجی نیمکت استقلال بوده است. مردی که در 15 بازی 9 برد را جشن گرفت و قبل از پایان نیم‌فصل اول لیگ، از ایران رفت.

 

نظر شما