شناسهٔ خبر: 54624989 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برپایی سومین درمانگاه جهادی بسیج جامعه پزشکی فارس

استاندار فارس در سومین درمانگاه جهادی سلامت، ضمن دعوت از پزشکان جوان استان برای مشارکت فعالانه در اردو‌های جهادی و خدمت به محرومان جامعه، این امر را موجب تقویت روحیه معنویت در جامعه پزشکی دانست.

صاحب‌خبر -

دکتر محمدهادی ایمانیه که به عنوان یکی از پزشکان مشارکت کننده در سومین درمانگاه جهادی بسیج جامعه پزشکی فارس حضور داشت، با تقدیر از برگزاری اردو‌های جهادی در راستای ارایه خدمات سرپایی به مردم و افزایش سلامت مردم گفت: راه اندازی اینگونه اردو‌های جهادی می‌تواند نواقصی را که ممکن است در ارائه خدمات سلامت به اقشار محروم جامعه وجود داشته باشد برطرف کرده و چرخه نظام سلامت را تکمیل کند.

او گفت: با توجه به استقرار پزشکان خانواده در شهر‌ها و روستا‌های استان، پزشکان خانواده به شکل وسیعی ارایه خدمات سلامت را پوشش می‌دهند که جای خوشحالی دارد، اما ممکن است گاهی خدمات به طور کامل قابل ارایه نباشد و برپایی اینگونه اردو‌های جهادی، در همین راستا صورت گرفته است.

دکتر ایمانیه انجام آزمایش‌های پزشکی و بررسی‌های پاراکلینیکی با حضور پزشکان متخصص و یا ارجاع بیماران از پزشکان خانواده عمومی به پزشکان متخصص و فوق تخصص را دیگر دستاورد برگزاری این اردو‌های جهادی عنوان کرد.

این پزشک فوق تخصص اطفال، برگزاری اردو‌های جهادی را موجب خدمت رسانی بهتر به بیماران، به ویژه قشر ضعیفی که ممکن است توان مراجعه به مطب ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها را نداشته باشند و همچنین تقویت روحیه معنویت در جامعه پزشکی عنوان کرد.

دکتر ایمانیه از اساتید و پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص و به ویژه پزشکان جوان خواست تا فرصت حضور در این برنامه‌های جهادی را غنیمت بشمارند و در برپایی هرچه بهتر این برنامه‌ها مشارکت داشته باشند تا این سنت حسنه که از فارس و شیراز آغاز شده است، همچنان تداوم یابد و مانند گذشته الگویی مناسب برای سایر نقاط کشور باشیم.

نقش تاثیرگذار اردو‌های جهادی در شناسایی به موقع بیماران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، هم با حضور در درمانگاه جهادی حضرت رسول اعظم (ص) و ویزیت بیماران، بر اهمیت شناسایی زودهنگام بیماران و ارجاع آنان به مراکز درمانی، تاکید کرد.

دکتر سید وحید حسینی گفت: تمام کار‌هایی که در حوزه بهداشت و درمان انجام می‌شود، شکل و قالب جهادی دارد و در راستای خدمت رسانی به مردم است و ارایه خدمات سلامت در درمانگاه‌هایی که امکان دسترسی به خدمات تخصصی و فوق تخصصی برای مردم در حاشیه شهر یا مناطق دورافتاده را فراهم می‌سازد، بسیار ارزشمند و در راستای همان اقدامات جهادی است.

او به اهمیت اقدامات بسیج جامعه پزشکی در برگزاری اردو‌های جهادی و هماهنگی و دعوت منظم از پزشکان متخصص و فوق تخصص برای مشارکت در این اردو‌ها اشاره و گفت: برگزاری اینگونه رویداد‌های جهادی موجب شناسایی به موقع بیماران و ارجاع به مراکز درمانی شده و از مواجهه با برخی تبعات جبران ناپذیر بیماری‌ها می‌کاهد.

حسینی با دعوت از پزشکان جوان و افرادی که به تازگی در رشته‌های مختلف تخصصی و فوق تخصصی فارغ التحصیل شده اند برای مشارکت در اینگونه اقدامات جهادی، گفت: این اقدام انسان دوستانه در کنار اینکه برای آنان خیر و برکت معنوی به همراه دارد، موجب می‌شود تا با مشکلات مردم از نزدیک آشنا شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزاری ماهانه درمانگاه‌ها و اردو‌های جهادی را اقدامی ارزنده خواند و ابراز امیدواری کرد دستاورد مهم اینگونه اقدامات جهادی، شناسایی زودهنگام بیماران و ارجاع آنان به سطوح تخصصی بالاتر برای درمان به موقع باشد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس گفت: بسیج جامعه پزشکی فارس با جذب و دعوت از اساتید و کارکنان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در راستای خدمت رسانی و محرومیت زدایی در اقشار آسیب پذیر و مناطق کم برخوردار استان فارس، اقدام کرده است که یکی از این برنامه‌ها حضور تیم‌های جهادی سلامت به صورت ثابت در محله‌های کم برخوردار است.

سرهنگ حسین صمصام گفت: خدمات این تیم‌های جهادی را در حوزه‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی و در سطح یک و سطح دو اعلام کرد و افزود: همچنین یکی از برنامه‌های بسیج جامعه پزشکی استان، راه اندازی درمانگاه‌های جهادی در سطح شهر است، به این صورت که درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی سطح شهر در روز‌های پنجشنبه در اختیار بسیجیان جامعه پزشکی آن مرکز درمانی قرار می‌گیرد و با حضور اساتید برجسته بسیجی، درمانگاه برپا می‌شود.

او برپایی درمانگاه جهادی در درمانگاه حضرت رسول اعظم (ص) را سومین برنامه جهادی در این سطح برشمرد که با حضور ۶ نفر از اساتید دانشگاه در رشته‌های ارتوپدی، اطفال، زنان، جراحی عمومی، مغز و اعصاب و توانبخشی و همچنین با حضور پزشک عمومی، مراجعان از خدمات سلامت به صورت رایگان بهره‌مند شدند.

سرهنگ صمصام جامعه هدف این برنامه جهادی را افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و قشر کارگران زحمتکش جامعه عنوان کرد و ادامه داد: برنامه بسیج جامعه پزشکی به صورت ماهانه در مناطق مختلف شهر ادامه دارد و در صورت نیاز پس از معرفی بیماران به بسیج جامعه پزشکی، روند ادامه درمان بیماران با ارجاع به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به صورت رایگان دنبال می‌شود.

به گفته رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس، در مواردی که نیاز به انجام عمل‌های جراحی پر هزینه باشد، با همکاری اداره اوقاف استان فارس، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، تلاش می‌شود تا این موارد نیز به صورت رایگان انجام شود.

او با بیان اینکه تمام خدمات ارایه شده در درمانگاه‌های جهادی از جمله ویزیت، اقدامات تشخیصی مانند آزمایش و سونوگرافی و تحویل دارو به طور رایگان بوده است، اظهار امیدواری کرد این برنامه‌ها به صورت مستمر تداوم داشته باشد.

سرهنگ صمصام با تقدیر از حمایت‌های دکتر «سید وحید حسینی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از برگزاری اینگونه برنامه‌های جهادی، از نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف خواست با هم افزایی و تعامل، در برپایی اردو‌های جهادی و تهیه تجهیزات و امکانات موردنیاز مشارکت داشته باشند تا شاهد توسعه کمی و کیفی ارایه خدمت به محرومان جامعه باشیم.

او گفت: درمانگاه حضرت رسول اعظم (ص) یک درمانگاه خیریه است که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خدمت رسانی می‌کند و برپایی این اردوی جهادی نیز با همکاری و استقبال مدیران و کارکنان این مجموعه، از این حرکت جهادی انجام گرفته است.

سومین درمانگاه جهادی بسیج جامعه پزشکی فارس با حضور استاندار فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس و جمعی از اساتید، پزشکان و کارکنان بسیجی حوزه سلامت، در درمانگاه حضرت رسول اعظم (ص) شیراز، برپا شد.

نظر شما