شناسهٔ خبر: 54536595 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آیا ابتلا به بیماری قلبی، خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد؟

صاحب‌خبر -

نتایج یک پژوهش بین‌المللی نشان می‌دهند که ابتلا به بیماری قلبی می‌تواند خطر زوال عقل را تا سه برابر افزایش دهد. به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، یک پژوهش بین‌المللی که به سرپرستی «دانشگاه اکستر» و «دانشگاه آکسفورد» انجام شده است، نشان می‌دهد که ابتلا به بیماری‌های متعددی که بر قلب تأثیر می‌گذارند، با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل نسبت به خطر ژنتیکی مرتبط است.
این پژوهش، به داده‌های بیش از ۲۰۰ هزار نفر پرداخت که ۶۰ ساله یا بالاتر بودند. پژوهشگران، افرادی را که به بیماری‌های متابولیک قلبی، سکته، حمله قلبی یا ترکیبی از این سه مورد مبتلا بودند و افرادی را که در ادامه به زوال عقل مبتلا شدند، شناسایی کردند. پژوهشگران در جمعیت موردبررسی دریافتند که هرچه شخص میزان بیشتری از این سه بیماری را داشته باشد، خطر ابتلا به زوال عقل در او بیشتر است. افرادی که هر سه بیماری را داشتند، سه برابر بیشتر از افرادی که خطر ژنتیکی بالایی را داشتند، در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.
دکتر «ژین یو تای»، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه آکسفورد و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: زوال عقل، یک مشکل بزرگ جهانی به شمار می‌رود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ۱۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ به این بیماری مخرب مبتلا خواهند شد. ما دریافتیم که ابتلا به بیماری‌های قلبی، به میزان بیشتری نسبت به خطر ژنتیکی با خطر زوال عقل مرتبط است؛ بنابراین، با هر خطر ژنتیکی که به دنیا آمده باشید، می‌توانید با مراقبت از سلامتی قلب در طول زندگی خود، تأثیر زیادی در کاهش خطر زوال عقل ایفا کنید. این پژوهش به ما می‌گوید که برای افراد مبتلا به دیابت، سکته مغزی یا حمله قلبی، مراقبت از سلامتی و اطمینان از درمان مناسب برای جلوگیری از مشکلات بیشتر و همچنین کاهش خطر زوال عقل بسیار مهم است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما