شناسهٔ خبر: 54449229 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر کشور عراق خبر داد؛

روزانه ۲هزار زائر بدون روادید می‌توانند وارد عراق شوند

سید مهدی حسینی / طیبه بیات

وزیر کشور عراق اعلام کرد: روزانه دو هزار زائر از طریق لغو روادید و گذرگاه های زمینی می توانند وارد عراق شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز (سه شنبه) در حاشیه دیدار با «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق که در محل وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران در رابطه با جزئیات این نشست،گفت: امروز میزبان برادر عزیزم عثمان الغانمی وزیر کشور عراق بودیم که راجع به موضوعات مورد علاقه و مهم دو کشور مانند مناطق مرزی، تجارت مرز و بازارچه‌های مرزی و توسعه روابط استان های مرزی با یکدیگر و موضوعات مربوط به زوار عزیز دو کشور صحبت کردیم.

وی افزود: نتیجه کار دو تفاهم نامه در حوزه امنیتی و زوار اربعین بود که به امضا رسید و فکر می کنم با حسن نظری که در جلسه ارائه شد، ان شاءالله بتوانیم نتایج خوبی را در مسائل تجارت و امنیت مرزی داشته باشیم و در حوزه زوار دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

وزیر کشور در رابطه با فراهم شدن تسهیلات زوار عراقی از سوی ایران، گفت: قصد و اراده طرفین تسهیل این موارد است و دوستان ما در عراق قول های خوبی دادند تا زائرین عزیز ما برای عتبات و عالیات و در ایام عرفه، محرم و اربعین با سهولت و با لغو روادید بتوانند حضور پیدا کنند. متقابلاً ما نیز زمینه را فراهم خواهیم کرد شرایط زائران عراقی برای حضور در حرم مطهر امام رضا (ع) و مشهد مقدس و حرم حضرت معصومه(س) و سایر مراکز مذهبی تسهیل شود. فکر می کنم با قولی که دوستان عراقی به ما دادند کار جلو می افتد.

روادید برای ۲ هزار زائر ایرانی در روز لغو می‌شود

در ادامه الغانمی وزیر کشور عراق در رابطه با تدابیر عراق برای ویزای زمینی اربعین تصریح کرد: امروز ما یک سفر دوستانه به جمهوری اسلامی ایران و دیداری طولانی در وزارت کشور با وزیر کشور داشتیم و در این جلسه امنیت مرزهای مشترک دو کشور و بحث های دیگر مانند عبور غیر قانونی از مرزها و قاچاق غیرقانونی کالا و مواد مخدر از طریق گذرگاه‌های غیر رسمی، قاچاق مواد مخدر و انسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همه گیری کرونا روی تبادل سفرهای دو کشور تاثیر منفی داشت و با بهبود شرایط و وضعیت بهداشتی و سیطره یافتن بر این همه گیری شاهد بودیم طی چند ماه پیش گذرگاه های هوایی به روی مسافران دو کشور باز شد و از طریق آهنگ گذرگاه های هوایی برای مسافرین دو کشور لغو روادید صورت گرفت.

وزیر کشور عراق اضافه کرد: روز گذشته قبل از سفر به ایران موافقت نامه ای که از طرف دولت و نخست وزیر عراق به دست من رسید که بر اساس آن اجازه داده می شد روزانه دو هزار زائر از طریق لغو روادید و گذرگاه های زمینی وارد عراق شوند و طی مدت کوتاهی از ابتدای هفته آینده با هماهنگی دو طرف مکانیزم لازم برای ورود افراد به عراق طراحی خواهد شد و تدریجا شاهد افزایش این تعداد خواهیم بود.

الغانمی گفت: ما می‌دانیم که سفرهای هوایی برای مسافران بسیار هزینه بردار خواهد بود و عمده مسافران مایل هستند از طریق زمینی به زیارت عتبات مقدس بروند و از هیچ کوششی برای تحقق آرزوی زوار دریغ نخواهیم کرد تا این زیارت ها گسترش پیدا کند.

وی اظهار داشت: پیش از این یک یادداشت تفاهمی میان ما وجود داشت که در این جلسه کامل و مفصل امنیت مشترک و نوار مرزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در شورای امنیت ملی ما، بحث این یادداشت تفاهم مطرح شد و به عنوان وزیر کشور به من تکلیف شد آن را به امضا برسانم.

الغانمی افزود: در جلسه امروز همچنین در رابطه قاچاق مواد غذایی و مواد مخدر به تشکیل دو کمیته از طرف ایران و عراق رسیدیم که به شکل مشترک مواد این یادداشت تفاهم را دنبال کنند. طی سال‌های گذشته یادداشتی میان دو کشور انجام شده بود و جزییات سفر اربعین در آن ذکر شده بود.

وی افزود: زمانی که رئیس ستاد مشترک ارتش بودم به یاد می آورم این یادداشت تفاهم میان «یاسر الیاسری» و وزیر کشور ایران به امضا رسید که در رابطه با امنیت زائران ایران در سفر اربعین بود و نکات کلی در آن از جمله گذرگاه های مرزی ایران و عراق به امضا رسید.

وزیر کشور عراق خاطرنشان کرد: اما در مورد کرونا که ایران و عراق هم از آن متاثر شدند اجرایی شدن آن تفاهم نامه به تعویق افتاد و تعلیق شد، اما اکنون با پایان یافتن کرونا مجددا این یادداشت تفاهم اجرا می‌شود. سفر اربعین، سفر محرم و زیارت عرفه ویژگی های خاصی دارد و انجام این زیارت ها منافع زیادی برای دو طرف دارد و می دانیم این زیارت ها و آیین ها بین مردم ریشه دار است و نسل به نسل منتقل می‌شود، مگر اینکه مسائلی مانند کرونا پیش بیاید که این امور از دست ما خارج است.

در حاشیه این نشست تفاهم نامه ای میان وزرای کشور ایران و عراق به امضا رسید.

نظر شما