شناسهٔ خبر: 54415275 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با تحولات‌ منطقه و جهان

شلیک ۸ موشک بالستیک توسط کره شمالی/ ادعای جوزف بورل درباره شانس کم احیای برجام/ هشدار دیپلمات ارشد روس درباره عواقب صدور قطعنامه علیه ایران/ استقبال شورای امنیت از تمدید دو ماهه آتش‌بس در یمن

شلیک ۸ موشک بالستیک توسط کره شمالی، ادعای جوزف بورل درباره شانس کم احیای برجام، هشدار دیپلمات ارشد روس درباره عواقب صدور قطعنامه علیه ایران، استقبال شورای امنیت از تمدید دو ماهه آتش‌بس در یمن و سفر دو هیات عربستان سعودی به آمریکا، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

صاحب‌خبر -

شلیک ۸ موشک بالستیک توسط کره شمالی/ ادعای جوزف بورل درباره شانس کم احیای برجام/ هشدار دیپلمات ارشد روس درباره عواقب صدور قطعنامه علیه ایران/ استقبال شورای امنیت از تمدید دو ماهه آتش‌بس در یمن

بین الملل تابناک: شلیک ۸ موشک بالستیک توسط کره شمالی، ادعای جوزف بورل درباره شانس کم احیای برجام، هشدار دیپلمات ارشد روس درباره عواقب صدور قطعنامه علیه ایران، استقبال شورای امنیت از تمدید دو ماهه آتش‌بس در یمن و سفر دو هیات عربستان سعودی به آمریکا، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

شلیک ۸ موشک بالستیک توسط کره شمالی 

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: کره شمالی امروز یکشنبه هشت فروند موشک کوتاه برد در سواحل شرقی پرتاب کرد.

تارنمای شبکه خبری سی ان ان با انتشار این خبر در ادامه به نقل از ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، نوشت: این موشک ها از منطقه «سونان» (Sunan) در نزدیکی پیونگ یانگ بین ساعات ۰۹:۰۸ و ۰۹:۴۳ روز یکشنبه به وقت محلی به سمت آب های شرقی شبه جزیره کره پرتاب شده اند. پرتاب این موشک ها از سوی دفتر نخست وزیری ژاپن نیز مورد تایید قرار گرفت، دفتر نخست وزیری ژاپن در توئیتی نوشت، کره شمالی روز یکشنبه احتمالا موشک بالستیک پرتاب کرده است.

سی ان ان افزود: بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، کیم سونگ هان، رئیس امنیت ملی کره جنوبی، نشستی با کمیته دائمی شورای امنیت ملی برای بحث درباره پرتاب این موشک برگزار خواهد کرد.

شلیک ۸ موشک بالستیک توسط کره شمالی/ ادعای جوزف بورل درباره شانس کم احیای برجام/ هشدار دیپلمات ارشد روس درباره عواقب صدور قطعنامه علیه ایران/ استقبال شورای امنیت از تمدید دو ماهه آتش‌بس در یمن

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه نوشت: در پاسخ به این پرتاب کره شمالی، ارتش کره جنوبی رصد خود را تقویت کرده و در حال همکاری نزدیک و حفظ وضعیت آمادگی کامل با آمریکاست.

بنا بر این گزارش، این هفدهمین پرتاب موشک از سوی کره شمالی در سال جاری میلادی است.

ادعای جوزف بورل درباره شانس کم احیای برجام 

«جوزپ بورل»، مسئول و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید، احتمال دست‌یابی به توافق با ایران رو به کاهش است؛ اما چنین توافقی همچنان با تلاش مضاعف قابل دسترسی است.

وی روز شنبه در توییتر نوشته است: «دوباره با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کردم. احتمال دست‌یابی به یک توافق و بازگشت به برجام رو به کاهش است. اما همچنان با تلاش مضاعف می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

این دیپلمات اروپایی ادامه داد: «به‌ عنوان هماهنگ‌کننده، در هر زمان آماده‌ام تا دسترسی به راه‌حل برای آخرین موضوعات باقی‌مانده را تسهیل کنم.»

توییت هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی منتشر شده که بنا بر گزارش‌ها، تروئیکای اروپایی و آمریکا در حال طرح یک قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند که مدیر کل آن پیش از اجلاس این شورا به فلسطین اشغالی سفر کرده است. رژیم صهیونیستی عضو معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای نیست و سفر گروسی به فلسطین اشغالی از سوی ناظران سفری کاملا سیاسی و خارج از محدوده وظایف فنی این نهاد بین‌المللی ارزیابی شده است.

عصر روز گذشته در خبرها آمد که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با بورل تاکید کرده است که اقدام اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رفتاری بر خلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده است که باعث سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات خواهد شد.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با بورل با اشاره به قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی هشدار داد: هر گونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس، بی تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بار دیگر بر آمادگی و اراده ایران برای ادامه و به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در مسیری واقع‌بینانه و مورد توافق تأکید کرد.

هشدار دیپلمات ارشد روس درباره عواقب صدور قطعنامه علیه ایران

نماینده و سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین درباره عواقب قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام علیه ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داد.

میخائیل اولیانوف روز شنبه در توئیتی نوشت: اگر هفته آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه غرب درباره ایران را تصویب کند، چشم‌انداز تکمیل موفقیت آمیز مذاکرات وین و احیای برجام مبهم‌تر خواهد شد.

شلیک ۸ موشک بالستیک توسط کره شمالی/ ادعای جوزف بورل درباره شانس کم احیای برجام/ هشدار دیپلمات ارشد روس درباره عواقب صدور قطعنامه علیه ایران/ استقبال شورای امنیت از تمدید دو ماهه آتش‌بس در یمن

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد به توافق برسد، باید به‌ جای قطعنامه، تلاش‌های دیپلماتیک بیشتری انجام دهد.

این دیپلمات روس پیشتر هم در توئیتی، صدور قطعنامه ضد ایرانی را مانع حفظ روابط حرفه‌ای تهران و آژانس خوانده بود. وی چهارشنبه گذشته گفت: شایعاتی وجود دارد که قرار است یک پیش نویس قطعنامه در مورد ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شود. دو سوال در این زمینه وجود دارد: آیا چنین قطعنامه‌ای به حفظ روابط حرفه‌ای میان تهران و آژانس کمک می‌کند و دوم اینکه آیا این قطعنامه به احیای برجام کمک خواهد کرد؟ من در این مورد شک دارم.

استقبال شورای امنیت از تمدید دو ماهه آتش‌بس در یمن

شورای امنیت از تمدید دو ماهه آتش‌بس میان طرف‌های یمنی استقبال کرد.

به گزارش الجزیره، شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از تمدید آتش‌بس بر اقدامات اتخاذ شده توسط طرف‌های ذی‌ربط برای حفظ آتش‌بس تاکید کرد.

شورای امنیت همچنین اعلام کرد: امیدواریم این آتش‌بس منجر به آرامش فراگیر و حل و فصل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل متحد شود.

اعضای شورای امنیت در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به خطر قحطی و گرسنگی در یمن، از حامیان مالی در سرتاسر جهان خواستند که بودجه لازم برای طرح بشردوستانه سازمان ملل در یمن را تأمین کنند.

پیشتر لیز تروسل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگاران در ژنو خاطرنشان کرد، بیشتر افرادی که از زمان اجرایی شدن آتش بس در اوایل آوریل کشته‌ شده‌اند، بر اثر مین‌های زمینی از جمله مین‌های دست ساز و بمب‌های باقی مانده از جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

وی از تمامی طرف‌ها خواست راه‌های منتهی به شهر تعز یمن را باز کنند.

لیز تروسل تصریح کرد: در حال حاضر اوضاع انسانی در این منطقه وخیم است؛ بنابراین، ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم برای تضمین بازگشایی جاده‌های منتهی به شهر تعز جدی تلاش کنند.

وی ادامه داد، ساکنان شهر تعز با چالش‌هایی از جمله دستیابی به آب، خرید غذا و دسترسی به خدمات پزشکی رو به رو هستند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر همچنین گفت، بسیاری از ساکنان شهر تعز و ساکنان سایر مناطق یمن، به دلیل خشونت زیاد و نقض‌های قوانین بین‌المللی و قوانین مربوط به حقوق بشر از جمله حمله به غیرنظامیان دچار آسیب روحی شده‌اند.

لیز تروسل تاکید کرد، کودکان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. در دوره بین دوم آوریل گذشته تا اول ژوئن، سه کودک کشته و دوازده تن دیگر به این روش زخمی شدند.

پیشتر هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل در یمن اعلام کرد، طرف‌های یمنی موافقت خود را با تمدید آتش‌بس به مدت دو ماه با همان بندهای توافق سابق اعلام کردند.

سفر دو هیات عربستان سعودی به آمریکا 

مقام‌های عربستانی روز شنبه گفته‌اند که دو هیأت از این کشور عازم آمریکا خواهند شد.

به گزارش رویترز، هیأت نخست سعودی ۱۵ ژوئن سال جاری (۲۵ خرداد) به ریاست "ماجد بن عبدالله القصبی" وزیر بازرگانی عربستان به آمریکا خواهد رفت.

مسئولان عربستانی که رویترز به نامشان اشاره‌ای نکرده، در این باره اعلام کردند که هیأت دوم به ریاست خالد الفالح وزیر سرمایه گذاری عربستان پایان ماه جاری میلادی راهی آمریکا خواهد شد.

شلیک ۸ موشک بالستیک توسط کره شمالی/ ادعای جوزف بورل درباره شانس کم احیای برجام/ هشدار دیپلمات ارشد روس درباره عواقب صدور قطعنامه علیه ایران/ استقبال شورای امنیت از تمدید دو ماهه آتش‌بس در یمن

انتظار می رود که این هیأت مرکب از مقامات دولتی و مدیران شرکت‌های عربستانی باشد که برای انجام قرارداد در شماری از بخش‌ها از جمله حمل و نقل، لجستیک و انرژی‌های تجدیدنظر به آمریکا بروند.

نظر شما