شناسهٔ خبر: 54360582 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

۱۱ خرداد در تاریخ چه گذشت؟

 امروز یازدهم خرداد هجری خورشیدی است. حدود ۴۰ سال پیش در چنین روزی، شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه ۵۵۲ را در ارتباط با جنگ ایران و عراق منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز یازدهم خرداد هجری خورشیدی است. حدود ۴۰ سال پیش در چنین روزی، شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه ۵۵۲ را در ارتباط با جنگ ایران و عراق منتشر کرد.

بیشتر بخوانید:

۱۰ خرداد در تاریخ چه گذشت؟

رویدادها

۱۱ خرداد ۱۳۶۳

شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه ۵۵۲ را در ارتباط با جنگ ایران و عراق در پی درخواست دولت های عربی حوزه خلیج فارس منتشر کرد. در این قطعنامه به مواردی چون تعهد کشورهای عضو در رعایت حسن همجواری، احترام به اهداف و اصول منشور ملل متحد، اهمیتی که خلیج فارس در صلح و امنیت بین المللی و ثبات اقتصاد جهانی ایفا می کند و... اشاره شده است.

۱۱ خرداد ۱۳۶۱

حسین میرخانی خوشنویس برجسته ایرانی در ۷۵ سالگی درگذشت. پایه‏گذاری انجمن خوشنویسان ایران از خدمات مهم وی در جهت گسترش هنر خوشنویسی به شمار می رود.

۱۱ خرداد ۱۳۵۶

پلیس آمریکا ۵۶ دانشجوی ایرانی را به دلیل برگزاری تظاهرات علیه رژیم پهلوی در دانشگاه واشنگتن دستگیر کرد.

۱۱ خرداد ۱۳۵۲

ریچارد هلمز سفیر آمریکا در ایران در دیداری با عباسعلی خلعتبری وزیر امور خارجه، تاسف دولت خود را از سخنان قایم مقام وزارت دفاع این کشور درباره به کارگیری عبارت نادرست در مورد نام خلیج فارس ابراز داشت. به دنبال این دیدار اطلاعیه ای نیز از طرف سفارت آمریکا منتشر شد.

۱۱ خرداد ۱۳۴۹

ماموران رژیم پهلوی آیت الله سیدمحمدرضا سعیدی از روحانیان مبارز را دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل کردند.

۱۱ خرداد ۱۳۴۸

حسن ارسنجانی پیشنهاد دهنده لایحه اصلاحات ارضی رژیم پهلوی در ۴۷ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

۱۱ خرداد ۱۳۴۴

منزل مراجع قم شاهد تجمع استادان و طلبه های حوزه علمیه در اعتراض به صدور حکم اعدام اعضای هیات موتلفه اسلامی بود. محمد بخارایی، محمد صادق امانی همدانی، رضا هرندی و مرتضی نیک نژاد به جرم اعدام انقلابی حسنعلی منصور نخست وزیر وقت، در یکم بهمن ۱۳۴۳ هجری خورشیدی دستگیر و محاکمه شده بودند.

۱۱ خرداد ۱۳۳۳

هیات ‌وزیران تصمیم به توقیف روزنامه‌های عصر انقلاب و کنکاش به مدت شش ماه گرفتند و در نامه ای از وزارت داخله و اداره نظمیه خواستند تا آن را به اجرا درآورند.

۱۱ خرداد ۱۳۰۶

حاج مهدی قلی هدایت تشکیل کابینه داد. این کابینه تا ۲۲ شهریور ۱۳۱۲ خورشیدی برقرار بود.

۱۱ خرداد ۱۳۰۳

روزنامه اتحاد اسلام وابسته به جمعیت مسجد شاه تهران به مدیریت شیخ حسین لنکرانی منتشر شد. دلیل اصلی انتشار آن دفاع از مسلمانان بین النهرین در برابر سیاست های استعماری انگلیس بود.

۱۱ خرداد ۱۳۰۳

بوریس شومیاتسکی وزیر مختار شوروی به وزارت فواید عامه رفت و با مشارالدوله کفیل این وزارتخانه دیدار و گفت و گو کرد.

۱۱ خرداد ۱۳۰۲

آن دسته از کارکنان وزارت مالیه که به دستور آرتور میلسپو کارشناس مالی آمریکایی از کار اخراج شده بودند در اعتراض به این اقدام در مسجد سپهسالار تجمع اعتراض آمیزی شکل دادند. میلسپو چند روز بعد تلاش کرد نظر آنها را جلب کند اما اخراج شدگان گفتند تا برکناری وی به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

۱۱ خرداد ۱۲۹۹

مناسبات رسمی ایران و چین برای نخستین بار برپایه عهدنامه مودت کنسولی آغاز شد. این کنسولگری در ۱۳۱۲ خورشیدی، در شهر شانگ های چین گشایش یافت.

۱۱ خرداد ۱۲۹۴

هیات وزیران دستور توقیف روزنامه های عصر انقلاب و کنکاش را برای مدت شش ماه صادر کرد.

۱۱ خرداد ۱۲۹۰

میرزا محمدعلی خان علاءالسلطنه وزیر علوم به همراه هیاتی برای شرکت در مراسم تاجگذاری ادوارد پنجم پادشاه انگلیس به لندن رفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما