شناسهٔ خبر: 54352193 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نشست معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی مطرح شد؛

چتر سینمای ایران با اندکی غفلت، قابل حذف و جایگزینی است

تهران- ایرنا- معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: عربستان در کن ۲۰۲۲ با جلب توجهاتی که به واسطه برنامه‌هایش در مورد شهر آینده و سرمایه‌گذاری هایش برای تولیدات سینمایی مشترک داشت، خود را مدعی بدل شدن به قوی‌ترین سینمای منطقه می‌دانست؛ بااندکی غفلت چتر سینمای ایران قابل حذف و جایگزینی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، رائد فریدزاده امروز سه شنبه ۱۰ خردادماه در نشست رسانه‌ای «تشریح دستاوردهای چتر سینمای ایران در بازار کن ۲۰۲۲»، در سالن عباس کیارستمی بنیاد فارابی اظهار کرد: در سند چشم‌انداز این بنیاد تلاش کرده ایم که مقدمات عرضه بین‌المللی آثار را فراهم کنیم که بر این اساس رئوسی مشخص شد که بخشی در رویداد جشنواره کن (به عنوان مهمترین رویداد در حوزه بازار آثار سینمایی) دنبال شد. 

معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی که به عنوان نماینده این نهاد در مراسم کن نیز حضور داشت، اظهار داشت: بازار فیلم کن مانند بازار فیلم برلین نیست که ارتباط مستقیم با جشنواره ندارد؛ در بازار فیلم کن امکان دیده شدن و برقراری ارتباط و گفتگو فراهم می‌شود.

فریدزاده افزود: معاونت بین‌المللی و توسعه بازارهای جهانی یکی از قسمت‌های تازه افزوده شده بر سند چشم‌انداز فارابی بوده است که تلاش کرده تا یک شعار را به عمل بدل سازد.

وی تاکید کرد: امروز شیوه تعاملات بین‌المللی فرق کرده و کمتر کشوری خود تولیدکننده و مصرف کننده آثار سینمایی است؛ امروز فیلم‌ها چندملیتی هستند یعنی به وسیله تسهیل امکانات و همکاری چند کشور ساخته می‌شوند و رابطه تولیدکنندگان با پخش کنندگان مبنای عرضه بین‌المللی است.

معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی یادآور شد: هرچه بتوانید تولیدات را باکشورهایی که با شما اشتراکات فرهنگی و ایدئولوژیک و ارزشی بیشتری دارند، پیش ببرید، بازارهای شما گستره تر خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: براساس داده های وزارت علوم تحقیقات و فناوری سالانه چیزی حدود هفت هزار دانشجوی هنرهای نمایشی داریم، رقمی تکان دهنده که باید به شکلی جدی به آن نگاه کرد و اینکه خروجی این تعداد دانشجو تا چه حد می‌تواند مفید به فایده باشد سوالی جدی است.

فریدزاده با اشاره بر فضای جشنواره کن ۲۰۲۲ بیان کرد: معمولا هرساله در جشنواره کن ۱۲۱ کشور چتر سینمایی یا پاویون کشور خود را برای عرضه ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: چتر سینمای ایران سالهاست در کن گستره است و همسایگان فیزیکی ما در این جشنواره ایتالیا و اسپانیا هستند. امسال عربستان بعد از یک وقفه موقعیت فیزیکی بسیار خوبی (به دلیل هزینه بسیاری که صرف کرده بود) در اختیار داشت و با جلب توجهاتی که به واسطه برنامه‌هایش در مورد شهر آینده و امکانات و سرمایه‌گذاری هایش برای تولیدات سینمایی مشترک مطرح می‌کرد، ادعای تبدیل شدن به قوی‌ترین سینمای منطقه را داشت.

معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: در این ماجرا بااندکی غفلت چتر سینمای ایران قابل حذف و جایگزینی است.

وی بیان کرد: متاسفانه به دلیل مسائل اقتصادی هرسال جلوه و حضور ما در این بازار کمتر و کوچکتر می‌شود؛ همچنان که امسال فقط دونفر از بنیاد سینمایی فارابی حضور داشتند و نتوانستند آنچنان که باید در این شرایط مثمرثمر باشند.

فریدزاده عنوان کرد: روزهایی که در بازار کن حضور داشتیم صرف برگزاری ساعت‌ها جلسه با سایر کشورها بود که در آن بیش از ۱۵ متقاضی تولید مشترک داشتیم و در مورد برگزاری ورک شاپ ها و کارگاه‌ها صحبت کردیم.

وی افزود: بحث فناوری های نوین VR و متاورس یکی از جدی ترین مباحث کن امسال و صنعت سینما بود که به صورت پررنگی در این جشنواره جریان داشت؛ موضوعی که سینمای جهان به ناگزیر به این سمت می‌رود.

سرپرست روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی نیز با اشاره به سند چشم انداز این بنیاد گفت: سند حوزه بین‌الملل سینمای ایران که در فرایند بازبینی و با نظر کارشناسان در جلسات مختلف تغییر کرده است، این روزها روی سایت بنیاد فارابی قابل مشاهده و مطالعه است. 

احسان هوشیارگر افزود: بسیار مصر بودیم که این جلسه را به صورتی یک‌طرفه نداشته باشیم، به همین دلیل خواستیم که این نشست را با دوستان رسانه برگزار کنیم. 

در انتهای این جلسه پرسش و پاسخ خبرنگاران با فریدزاده مطرح شد و موضوعاتی چون‌ بیانیه بنیاد سینمایی فارابی در مورد فیلم عنکبوت مقدس، تعداد شرکت های حاضر زیر چتر سینمای ایران در کن ۲۰۲۲، هزینه‌ها و تعداد افراد حضور یافته در این جشنواره مورد بحث واقع شد. 

نظر شما