شناسهٔ خبر: 54326846 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حضور سگ‌های خانگی کارجست‌وجو را مختل کرد

رییس اداره آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس هلال احمر گفت: متأسفانه در این روزها افرادی به همراه سگشان برای جستجوی افراد زنده به محل آوار متروپل آمدند که نه‌تنها هیچ کمکی از دستشان برنیامد بلکه بر روند عملیات جستجو تیم‌های هلال‌احمر نیز خدشه وارد می‌کردند .

صاحب‌خبر -

نادر گل محمدی رئیس اداره آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس هلال‌ احمر با اشاره به حادثه ریزش ساختمان مترو پل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: فقط دو ساعت پس از وقوع حادثه ۲ تیم آنست یا همان تیم آموزش نگهداری سگ‌های تجسس از اهواز به محل حادثه منتقل شدند و جستجوها آغاز شد.

وی با بیان اینکه هر تیم شامل یک سگ به همراه مربی‌اش می‌شود، افزود: در روز نخست چهار نفر به کمک سگ‌ها و سه نفر با دستگاه‌ها زنده یابی از زیر آوار نجات پیدا کردند.

رییس اداره آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز هشت تیم از استان‌های همجوار در منطقه حضور دارند، گفت: حضور افرادی غیر از تیم هلال‌احمر با سگ‌هایشان برای جستجو در روند امدادرسانی بسیار مخرب است‌.

گل محمدی افزود: متأسفانه در این روزها افرادی به همراه سگشان برای جستجوی افراد زنده به محل آوار متروپل آمدند که نه‌تنها هیچ کمکی از دستشان برنیامد بلکه بر روند عملیات جستجو تیم‌های هلال‌احمر نیز خدشه وارد می‌کردند و زمان طلایی برای نجات افراد زنده را از ما می‌گرفتند.

وی ادامه داد: در حالی این افراد با سگ‌هایشان که آموزش‌های جستجو را ندیده بودند در محل آواربرداری حضور پیدا می‌کردند که مانع فعالیت به‌موقع تیم‌های هلال‌احمر و ازدست‌رفتن زمان طلایی امدادرسانی شدند.

نادر گل محمدی درباره نحوه آموزش سگ‌های آنست هلال‌احمر، تصریح کرد: این سگ‌ها که از نژاد ژرمن شپرد هستند، از پنج‌ماهگی هر روز آموزش می‌بینند؛ این سگ بسیار باهوش و حس بویایی به‌شدت قویی دارند و با شرایط آب‌وهوایی ایران سازگار هستند. این حیوانات از نظر جسمی قوی و برای جستجو در عملیات مناسب هستند.

وی بیان کرد: مربیان این سگ‌ها نیز به طور مداوم در دوره‌های آموزشی داخلی و بین‌المللی شرکت می‌کنند و با اطلاعات روز دنیا آشنا می‌شوند و  شناخت کافی از شرایط دارند.

گل محمدی عنوان کرد: برخی از این افراد با حضور چند دقیقه‌ای با سگ‌هایشان اقدام به تولید ویدئوهای متعدد و پخش اخبار نادرست و شایعه و در نهایت معرفی خودشان برای فروش سگ و مربی کردند.

رئیس اداره آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس هلال‌ احمر یکی دیگر از توانمندی این مربیان سگ‌ها را، شناخت نوع آوار دانست، ‌گفت: آوارها انواع متفاوتی دارد؛ به‌ عنوان‌ مثال در زلزله بم نوع آواربرداری به آوار کیکی معروف بود و آوار متروپل بتنی است؛ ‌مربی‌های آنست سال‌های آموزش شناخت نوع آوارها را دیده‌اند و می‌دانند چگونه در آوارهای مختلف و برای نجات افراد گرفتار در آوار تونل بزنند.


انتهای پیام/م

نظر شما