شناسهٔ خبر: 54315888 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

ترکیب احتمالی واردکنندگان خودرو با سه گروه و در محدوده ۱۰‌ تا ۲۵‌ هزار دلاری

ترکیب احتمالی واردکنندگان خودرو در محدوده ۱۰‌ تا ۲۵‌ هزار دلاری شامل ایران خودرو و سایپا ، نمایندگی‌ها، مونتاژکاران و نمایشگاه‌داران خواهند بود.

صاحب‌خبر - به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، تعلل در تدوین آیین‌نامه ورود خودروهای خارجی، احتمال حضور خودروسازان در فرایند واردات را پر رنگ‌تر کرده و طبق برخی شنیده‌ها، وزارت صنعت با هدف حمایت از تولید، سهمیه ویژه‌ای برای واردات توسط خودروسازان اختصاص داده که دو هدف مهم دارد: اول حفظ اعتبار محصولات داخلی و لطمه نخوردن خودروسازان با ورود خودروهای خارجی‌ و دوم بازگشایی مسیر جدید برای تامین نقدینگی شرکت‌ها. برخی نمایندگان مجلس نیز پیش‌تر اختصاص سهمیه واردات به خودروسازان را به عنوان انحصاری جدید تایید کردند. از سوی دیگر صحبت وزیر صنعت از انتقال فناوری از مسیر واردات برای بهبود کیفیت صنعت به اعتقاد کارشناسان تاییدیه‌ای بر واردات از مسیر دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا است. اهداف وارداتی خودروسازان تغییر کرد. چرا که در گذشته اقدام به واردات خودروهای گران‌قیمت می‌شد اما این‌بار باید محصولات ارزان وارد شود تا دو هذف اصلی وزارت صنعت محقق شود. ترکیب وارداتی را باید در اظهارات برخی مسئولان و نمایندگان مجلس در محدودیت‌های قیمتی و حجم موتور وارداتی جست‌و‌جو کرد. پیش از این عنوان شد خودروهای وارداتی در محدوده ۷ تا ۲۰ یا ۲۵‌ هزار دلار خواهند بود. یکی از الزامات ورود خودروهای اقتصادی، کاهش عوارض و تعرفه واردات است. بنابراین در ترکیب جدید، خودروسازان با واردات محصولات اقتصادی و ارزان قیمت جای خواهند داشت. بنابراین ورود محصوالات توسط خودروسازان می‌تواند سد کاهش تعرفه را شکسته و آن را توجیه کند. دومین بازیگر خودروهای وارداتی قرار است خودروهای بین ۲۰ تا ۲۵‌ هزار دلاری وارد کند. به احتمال زیاد واردات این دسته از خودروها را‌ واردکنندگان غیر رسمی و نمایندگی‌های پیشین به عهده خواهند داشت. خودروهای موجود در بازار توسط نمایشگاه‌داران اداره می‌شوند. بنابراین بازیگر سوم بازار، نمایشگاه‌داران و در نهایت نیز مونتاژکاران چینی هستند. هر چند به عنوان تولیدکننده یاد می‌شوند اما به دلیل تولید تمام CKD در زمره وارداتی‌ها قرار می‌گیرند. در صورت به واقعیت پیوستن این ترکیب،خودروهای وارداتی در کف بازه قیمتی تا ۱۰‌ تا ۲۵‌ هزار دلار، خودروهای سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و محصولات مونتاژی، بدون هیچ همپوشانی و رقابتی، بخشی از بازار را در دست می‌گیرند و مشتریان با توجه به میزان نقدینگی اقدام به خرید می‌کنند. تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir انتهای پیام

نظر شما