شناسهٔ خبر: 54313057 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

العربی الجدید فاش کرد؛

ترکیه از عملیات نظامی در شمال سوریه منصرف شده است

منابع وابسته به آنکارا اعلام کردند که طرف ترکیه ای به سرکرده های گروههای مسلح وابسته به خود گفته است که عملیات نظامی در شمال سوریه تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربی الجدید، یک منبع آگاه وابسته به آنچه ارتش ملی سوریه خوانده می شود و نامش را فاش نکرد، گفت که طرف ترکیه ای به سرکرده های گروههای مسلح وابسته به خود گفته است که عملیات نظامی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

به گفته این منبع این تصمیم در جریان نشست روز شنبه در منطقه مرزی کلس اعلام شده است.

به گفته وی، به نظر می‌رسد که مخالفت منطقه‌ای و جهانی با هرگونه تغییری در شرایط میدانی شمال سوریه، آنکارا را مجبور کرده تا عملیات نظامی خود را به تأخیر بیندازد. عملیاتی که گفته شده با هدف توسعه «منطقه امن» برای بازگرداندن تعداد زیادی از پناهندگان سوری و عقب‌تر راندن شبه‌نظامیان کُرد از مرز ترکیه انجام خواهد گرفت.

این منبع مطلع افزود: عملیات در حالی به تأخیر افتاد که محورها و مراحل عملیات در نشستی که روز قبل از آن برگزار شده بود، مشخص شد. قرار بود تا در مرحله اول در حومه حلب شمالی به منطقه عملیاتی سپر فرات برسد و در شرق فرات نیز به منطقه عملیاتی چشمه صلح منتهی شود.

به گفته این منبع نزدیک به گروهک ارتش آزاد، تسلط بر کوبانی اولویت ترکیه است و عملیات قرار بود تا از منطقه «کوبانی» (عین العرب) در مرز با ترکیه آغاز شود و مناطق تحت اشغال ارتش آزاد را از یکدیگر جدا کند.

از سوی دیگر منبع معارض سوری در این راستا به العربی الجدید گفت که در سایه کاهش توجه روسیه به سوریه در پی جنگ اوکراین و بهره‌برداری آنکارا از نیاز غرب برای موافقتش با توسعه ناتو، ترکیه کوبانی را هدف اول خود قرار داد، اما توافقات و تفاهمات منطقه‌ای و بین‌المللی بر خلاف این موضوع پیش رفته است.

محمد سالم، رئیس بخش تحلیل سیاست در مرکز پژوهش‌های «الحوار السوری»، در گفت‌وگو با العربی الجدید اعلام کرد: اگر روسیه مخالفت نمی‌کرد و همچون سال ۲۰۱۸ در مورد عفرین خود را کنار می‌کشید، ترکیه می‌توانست در مناطق تحت نفوذ روسیه در غرب یا شرق فرات عملیات کند، اما این اتفاق تا این لحظه نیفتاده و مسکو اقدام به ارسال پیام های هشدار آمیز هم کرده است و گشتی های قسد را در شمال شرق سوریه همراهی کرده است.

نظر شما