شناسهٔ خبر: 54308296 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون اقتصاد و دارایی کرمانشاه:

قرار نیست دولت از محل اصلاح نظام یارانه‌ها به درآمد جدیدی برسد

فاطمه کمانی

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه با بیان اینکه قرار نیست دولت از محل اصلاح نظام یارانه‌ها به درآمد جدیدی برسد، گفت: یارانه‌ها حذف نمی شود، بلکه روند توزیع آن هوشمند خواهد شد.

صاحب‌خبر -

فرید خلیلی در نشست خبری امروز(هشتم خرداد) که با موضوع حذف ارز ترجیحی و هوشمندسازی یارانه‌ها انجام شد، با اشاره به لزوم اصلاح ساختار نظام یارانه‌ها در کشور، اظهار کرد: تقریبا تمامی کارشناسان اقتصادی بر لزوم اجرای این طرح تاکید داشتند و اجرای آن باید سال‌ها قبل صورت می‌گرفت.

وی درباره چرایی لزوم هوشمندسازی ساختار یارانه‌ها نیز افزود: اصلاح ساختار یارانه‌ها تکلیف قانونی بود و در بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تاکید شده بود که دولت باید نظام یارانه‌ها را سامان دهد.

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه گفت: عامل دیگری که اصلاح ساختار یارانه‌ها را ضروری می‌کرد تحولات جهانی و مشکلاتی است که در بازارهای جهانی در حوزه تامین کالاهای اساسی رخ داده و عمدتا نیز ناشی از شرایط خشکسالی و همچنین جنگ بین روسیه و اکراین است.

خلیلی تاکید کرد: از سوی دیگر پرداخت ارز ترجیحی به کالاها باعث می‌شد بخش قابل توجهی از یارانه‌ها به جای آنکه به دست نیازمندان واقعی جامعه برسد، به صورت رسمی و غیررسمی از کشور قاچاق شده و عاید مردم دیگر کشورها شود.

وی معتقد است، ساختار قدیمی نظام یارانه‌ها شیوه نادرستی بود که هرچقدر دیرتر آن را اصلاح می‌کردیم، وابستگی به این ساختار بیشتر شده و تبعات بدتری داشت.

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه با بیان اینکه در گذشته سالانه نزدیک به ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و ۲۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی از جمله گندم، آرد، روغن، کنجاله، خوراک دام و طیور و ... پرداخت می‌شد، اظهار کرد: با وجود پرداخت این میزان یارانه، نه تنها مردم تاثیر آن را در زندگی روزمره خود احساس نمی‌کردند، بلکه تزریق این میزان منابع با افزایش پایه پولی کشور به تورم فزاینده دامن می‌زد.

خلیلی با بیان اینکه در گذشته یارانه به تمام کالاهای اساسی موجود در بازار تعلق می‌گرفت، یادآور شد: افراد متمکن که توانایی بیشتری برای خرید کالا داشتند به میزان بیشتری از یارانه بهره می‌بردند که این بی عدالتی با اهداف هدفمندی یارانه‌ها مغایر بود.

وی هدف اصلی اصلاح نظام یارانه‌ها را برقراری عدالت، حذف رانت و جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی دانست که سودآن در نهایت به مردم بر می‌گردد و افزود: باید سال‌ها قبل در این زمینه گام برمی‌داشتیم و حالا نیز دولت شجاعت به خرج داده و این کار را اجرا کرد.

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه با بیان اینکه قرار نیست دولت از محل اصلاح نظام یارانه‌ها به درآمد جدیدی برسد، خاطرنشان کرد: قرار نیست یارانه‌ها حذف شود، بلکه روند توزیع آن هوشمند خواهد شد و منابع آن همچنان بین دهک‌های جامعه بازچرخانی می‌شود.

خلیلی اضافه کرد: به علاوه یارانه دو کالای مهم نان و دارو حذف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت بنا دارد در کنار اجرای این طرح مردم را نیز حمایت کند، افزود: این حمایت از طریق کالابرگ الکترونیک خواهد بود، البته تا زمانی که مقدمات آن فراهم شود یارانه معیشتی به مردم پرداخت می شود.

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه همراهی همه بخش‌ها خصوصا مردم و رسانه‌ها را در اجرای موفق این طرح ضروری دانست و تاکید کرد: در بلندمدت سود اصلاح ساختار یارانه‌ها به همه مردم و خصوصا اقشار کم درآمد خواهد رسید و ظرف دو تا سه ماه آینده شاهد ثبات قیمت ها نیز خواهیم بود.

خلیلی سپس اشاره‌ای هم به وضعیت پرداخت یارانه در کرمانشاه داشت و عنوان کرد: با یارانه ۴۵ هزار تومانی در ماه چیزی نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان در کرمانشاه پرداخت یارانه داشتیم که نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان مشمول دریافت یارانه هستند.

وی تاکید کرد: در تقسیم بندی افراد جامعه به ۱۰ دهک، ۹ دهک یارانه را دریافت می‌کنند.

وی درباره افرادی که به دهک بندی خود اعتراض دارند نیز گفت: این افراد باید به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند، اما کسانی که اصلا یارانه دریافت نمی‌کنند باید در سایت هدفمندی یارانه ها ثبت نام کنند و اگر حائز شرایط باشند یارانه به آنها پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما