شناسهٔ خبر: 54306392 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

صالحی با اشاره به حضورش در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی سلامت خبر داد:

استقبال سازمان جهانی بهداشت از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت/ اعلام آمادگی ایران برای صادرات دستگاه‌های دیالیز و سی تی اسکن

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به حضورش در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی سلامتی، گفت: نشستی با لسنر رئیس کمیته جمعیت و تولیدمثل سازمان بهداشت جهانی در مورد مباحث جمعیتی ایران داشتیم و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را مطرح کردیم و ایشان از موضوع استقبال کردند.

صاحب‌خبر -

پروین صالحی مبارکه در گفت ‌و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد حضور هیات ایران در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی سلامتگفت: نشست سازمان بهداشتی جهانی در ژنو برگزار و موضوعات بهداشتی مهم در جهان از جمله مسائل پاندمی و عوامل بیماری‌زایی که در مدت کوتاه کل جهان را فرامی‌گیرید، مطرح شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان 190 کشور دنیا در این اجلاس شرکت کردند که فرصتی خوبی برای تعامل کار و هم‌اندیشی در مورد مسائل بهداشت بود.

وی افزود: نشستی با آقای لسنر رئیس کمیته جمعیت و تولیدمثل who در خصوص مباحث جمعیتی ایران داشتیم و موارد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را مطرح کردیم و ایشان از این قانون استقبال کردند.

صالحی مبارکه ادامه داد: رئیس کمیته جمعیت و تولیدمثل سازمان بهداشت جهانی در مورد پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری، تسهیلات اشتغال، مسکن و تأمین فضای مناسب برای مادر و کودک، آموزش مادران، حمایت از مادران باردار و مقابله با پدیده سقط‌ جنین مسائلی را مطرح و تاکید کرد که با توجه به پیری جمعیت جهان، ایران جلوتر از ما حرکت کرده و گام‌های مثبت‌تری برداشته است و قرار شد که موارد این قانون را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

نماینده مبارکه در مجلس یازدهم با بیان اینکه مسائل بهداشت دهان و دندان، طب سنتی و بیماری‌های واگیردار مانند بیماری هیومن پاپیلوما اچ پی وی در این اجلاسیه مطرح شد، گفت: ایران سندهایی در مورد مبارزه دخانیات، مواد مخدر و اعتیادآور آماده و ارائه کرد.

وی افزود: رهبر انقلاب سال‌هاست که تأکید می‌ کنند در زمینه صنعت، کشاورزی و دیگر مسائل کشور باید به ‌صورت سندی وارد شویم تا یکی یکی معضلات و مشکلات حل شود و فعالیت بر اساس سند یکی از موارد خوب سازمان بهداشت جهانی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: کشورها به این نتیجه رسیدند که سندهای بهداشت و درمانی تنظیم کنند و در هر قسمتی از بیماری‌های واگیردار و غیر واگیردار به‌صورت سندی کار را دنبال کنند نتیجه بهتری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: خانه‌های بهداشت و همه‌گیری خدمات بهداشت و درمانی اولین بار از سال 1969 در who  مطرح می‌شود و خوشبختانه ایران به این طرح پیوست؛ مراکز خانه بهداشت جای‌ جای ایران وجود دارد تا افراد بومی که آشنا به نوع زندگی و فرهنگ و بیماری‌های منطقه هستند خدمات ابتدایی را انجام دهند.

صالحی مبارکه افزود: ساماندهی فعالیت خانه‌های بهداشت در اجلاسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که آمریکا و چند کشور دیگر پیشنهاد دادند مدت زمان اصلاحیه‌های سازمان بهداشت جهانی کمتر از 18 ماه باشد اما ایران مخالفت و اعلام کرد که مدت زمان 18 ماه برای اصلاح پروسه‌های بهداشتی و درمانی کافی است زیرا زیرساخت های کشورها با هم یکسان نیست.

وی خاطرنشان کرد: قرار شد کشوری مانند افغانستان و دیگر کشورهای ضعیف که هنوز مشکل و کمبود دارند پروسه‌های اصلاحی را همان 18 ماه انجام دهند که با استقبال بسیاری از کشورها مواجه شد.

عضو کمیسیون بهداشت با بیان اینکه در این اجلاسیه مطرح شد که اگر اتفاق ناگوار سلامتی در هر جایی از جهان رخ داد آنلاین باید به سازمان بهداشت جهانی اطلاع داده شود، گفت: در این رابطه سازمان ملل در اسرع وقت ورود خواهد کرد و امکانات را به کار گرفته و از گسترش بیماری از طریق پوشش واکسیناسیون و مقابله‌های متخلف جلوگیری می کند.

وی افزود: پیش از اجلاسیه اخباری در مورد معاهده جهانی همه‌گیری مخابره شد که مخالف و موافق‌هایی داشت اما خبر از این معاهده نبود؛ زمانی که معاهده ای مطرح شود و در صحن who مطرح شود زمان می‌برد و اکنون در مرحله کنوانسیون‌ها است و هر کشوری مجاز است که به این معاهده نپیوندد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس یازدهم با بیان اینکه دیداری با کشورهای ونزوئلا، سوریه، پاکستان، هند و کوبا داشتیم که خواستار تعاملات پزشکی با ایران شدند، گفت: ایران در زمینه ساخت دستگاه‌های دیالیز و سی‌تی‌اسکن به موفقیت‌هایی دست پیداکرده و در این نشست ها اعلام شد که اگر بخواهند تجهیزات را به آنها ارائه می کنیم؛ همچنین در حاشیه این اجلاسیه با رئیس who در مدیترانه شرقی و با رئیس سازمان بهداشت جهانی دیدار داشتیم./

پایان پیام

نظر شما