شناسهٔ خبر: 54288363 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اوکراین: پیشروی های روسیه می تواند در بخشی از شرق به عقب نشینی اوکراین منجر شود

صاحب‌خبر -
اوکراین: پیشروی های روسیه می تواند در بخشی از شرق به عقب نشینی اوکراین منجر شود

خبرگزاری آریا- یک مقام اوکراینی گفت: نیروهای اوکراینی ممکن است مجبور شوند از آخرین نقطه تحت اختیار خود در منطقه لوهانسک عقب نشینی کنند تا اسیر نشوند، زیرا نیروهای روسی پیشروی در شرق را  با فشاربدست آورده اندکه  این امر شتاب جنگ سه‌ماهه را تغییر داده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از رویترز؛این عقب نشینی می تواند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به هدفش برای تصرف کامل مناطق لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین نزدیک کند. نیروهای او در دو منطقه که مجموعاً به نام دونباس شناخته می شوند، در حالی که برخی از شهرها را با انفجار به زمین های بایرمبدل کرده پیروزی هایی را به دست آورده اند.

سرهی گایدای، فرماندار لوهانسک، گفت که نیروهای روسی پس از چند روز تلاش برای به دام انداختن نیروهای اوکراینی در آنجا، وارد سیویرودونتسک، بزرگترین شهر دونباس شده اند که هنوز در اختیار اوکراین است.

گایدایی گفت 90 درصد ساختمان های شهر آسیب دیده اند. گایدای در تلگرام با اشاره به منطقه ای از جمله سیویرودونتسک و شهر دوقلوی آن لیسیچانسک، در آن سوی رودخانه سیورسکی دونتس، گفت: روس ها نمی توانند در روزهای آینده منطقه لوهانسک را همانطور که تحلیلگران پیش بینی کرده اند تصرف کنند. ما قدرت و منابع کافی برای دفاع از خود خواهیم داشت.اما این امکان وجود دارد که برای محاصره نشدن مجبور به عقب نشینی شویم.»

نیروهای نیابتی جدایی‌طلب روسیه گفتند که کنترل لیمان، مرکز راه‌آهن در غرب سیویرودونتسک را در اختیار دارند. اوکراین گفت روسیه بیشتر لیمان را تصرف کرده است اما نیروهایش مانع پیشروی به سمت اسلوویانسک در جنوب غربی شده اند.

رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی گفت اوکراین از سرزمین خود «تا آنجا که منابع دفاعی کنونی ما اجازه می دهد» محافظت می کند. ارتش اوکراین اعلام کرد که هشت حمله روز جمعه در دونتسک و لوهانسک را دفع کرده و تانک ها و خودروهای زرهی را منهدم کرده است.

زلنسکی در سخنرانی خود گفت دونباس اوکراینی خواهد بود:"اگر اشغالگران فکر می کنند که لیمان و سیویرودونتسک مال آنها خواهد بود، اشتباه می کنند."

تحلیلگران مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشینگتن، می گویند در حالی که نیروهای روسی حملات مستقیم به مناطق ساخته شده سیویرودونتسک را آغاز کرده اند، احتمالاً برای تسخیر خود شهر تلاش خواهند کرد.

آنها گفتند: «نیروهای روسی در طول جنگ در عملیات در مناطق شهری ساخته شده ضعیف عمل کردند. نیروهای روسی هفته گذشته پس از نفوذ کردن به خطوط اوکراینی در شهر پوپاسنا در جنوب سیویرودونتسک پیشروی کردند.

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که نیروهای زمینی روسیه چندین روستا در شمال غربی پوپاسنا را تصرف کرده‌اند.

نیروهای روسیه روز پنجشنبه برای اولین بار پس از چند روز بخش هایی از خارکف را گلوله‌باران کردند.

مقامات گفتند که 9 نفر کشته شدند. کرملین هدف قرار دادن غیرنظامیان را در آنچه "عملیات نظامی ویژه" خود در اوکراین می خواند، رد می کند. در جنوب، جایی که مسکو از زمان تهاجم 24 فوریه، بخش‌هایی از قلمرو از جمله بندر ماریوپل را تصرف کرده است، مقامات اوکراینی می‌گویند که هدف روسیه تحمیل حکومت دائمی است.

هنادی لاگوتا، فرماندار اوکراینی این منطقه به رسانه ها گفت، در منطقه خرسون در جنوب، نیروهای روسی در حال تقویت دفاعی و گلوله‌باران مناطق تحت کنترل اوکراین بودند.

او گفت که وضعیت انسانی در برخی مناطق بحرانی است و خروج مردم از آن جا بسیار مشکل هستند. پلیس اعلام کرد روز جمعه 31 نفر از منطقه لوهانسک تخلیه شدند که 13 نفر از آنها کودک بودند.

 

نظر شما