شناسهٔ خبر: 54257072 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شورای امنیت سازمان ملل امروز در مورد تحریم ها علیه کره شمالی رای می دهد

صاحب‌خبر -
شورای امنیت سازمان ملل امروز در مورد تحریم ها علیه کره شمالی رای می دهد

خبرگزاری آریا- شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه به درخواست ایالات متحده در مورد پیش نویس قطعنامه تشدید تحریم های اعمال شده علیه کره شمالی در واکنش به پرتاب موشک های قاره پیما، در جلسه ای که چین و روسیه ممکن است از حق وتوی خود استفاده کنند، رأی خواهد داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا ؛ایالات متحده به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه می، و به عنوان نهادی که دستور کار این شورا را تعیین می‌کند، تاریخ رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه را بعد از ظهر پنجشنبه تعیین کرد.

روز چهارشنبه، کره شمالی چند ساعت پس از خروج جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که به ویژه برای تایید حمایت خود از سئول و توکیو در مواجهه با تهدید هسته ای از سوی کره شمالی؛به آسیا آمده بود،پیونگ یانگ رگبار موشک های بالستیک، از جمله یک موشک مشکوک قاره پیما را پرتاب کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: قطعنامه 2397 شورای امنیت که در سال 2017 به اتفاق آرا به تصویب رسید، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی در صورت پرتاب مجدد موشک قاره پیما شد و به همین دلیل ایالات متحده خواهان فعال‌سازی این حکم است.

. وی افزود: "این یکی از مفاد آن قطعنامه بود. این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق افتاد، بنابراین ما احساس می کنیم زمان اقدام فرا رسیده است."

او با اشاره به اینکه ایالات متحده اخیراً در مورد آزمایش هسته ای جدید قریب‌الوقوع که ممکن است رژیم استالینیستی ارائه دهد، هشدار داده است.

این مقام آمریکایی از اظهار نظر در مورد اینکه آیا روسیه و چین قطعنامه را وتو خواهند کرد یا نه، خودداری کرد، اما گفت: "ما معتقدیم که این قطعنامه از حمایت قوی برخوردار خواهد بود زیرا این موضوعی است که برای ما بسیار مهم است و برای متحدان ما، ژاپن و کره جنوبی اهمیت عمیقی دارد."

سخنگوی هیأت چین در سازمان ملل گفت: ما معتقد نیستیم که پیش نویس قطعنامه آمریکا بتواند مشکلی را حل کند. وی افزود که چین پیشنهاد کرده بود که شورای امنیت بیانیه ای در مورد کره شمالی صادر کند، اما این پیشنهاد "به گوش ایالات متحده نرفت."

این دیپلمات چینی تاکید کرد که ایالات متحده "می‌داند بهترین راه برای تنش زدایی چیست اما به سادگی از انجام این کار خودداری می کند."

پیش‌نویس قطعنامه، میزان نفتی را که کره شمالی می‌تواند برای مقاصد غیرنظامی وارد کند، از چهار میلیون بشکه به سه میلیون بشکه در سال کاهش می‌دهد و همچنین واردات نفت پالایش‌شده این کشور را از 500 هزار بشکه به 375 هزار بشکه کاهش می‌دهد.

این متن همچنین تحریم های بیشتری را علیه چندین کالای صادراتی کره شمالی اعمال می کند که مهمترین آنها ساعت و سوخت های معدنی است.

پیش نویس قطعنامه آمریکا همچنین تامین تجهیزات اطلاعاتی و ارتباطی به کره شمالی را با هدف مقابله با فعالیت های سایبری که پیونگ یانگ در سال های اخیر برای دور زدن تحریم های بین المللی توسعه داده است، ممنوع می کند.

نظر شما