شناسهٔ خبر: 54234214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

کنایه دیکتاتور فیلیپین به پوتین:

من جنایت‌کاران را می‌کشم نه کودکان و سالمندان را

صاحب‌خبر -

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین بشدت از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود بدلیل آنچه کشتار غیرنظامیان در اوکراین نامید، انتقاد کرد. دوترته که پوتین را صراحتا یک «دوست» و «معبود» توصیف کرده برای نخستین‌بار و همزمان با سپری شدن ۳ ماه از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، لب به انتقاد گشوده است.
با این‌حال آقای دوترته گفت اقدام ولایمیر پوتین را محکوم نمی‌کند اما با آنچه پوتین «عملیات ویژه نظامی» می‌خواند هم موافق نیست چرا که یک جنگ واقعی علیه یک دولت حاکم در جریان است.رودریگو دوترته که آخر ماه ژوئن دوره ۶ ساله ریاست جمهوری‌اش به پایان می‌رسد در ادامه گفت:«خیلی‌ها می‌گویند که پوتین و من آدمکش هستیم. من از مدتها قبل به فیلیپینی‌ها گفته بودم که واقعا می‌کشم. اما جنایتکاران را و نه کودکان و سالمندان را. 
او در ادامه تاکید کرد:« ما در دو دنیای کاملا متفاوت هستیم.»
مقابله جنجالی و پر سر و صدای دوئرته با قاچاقچیان مواد مخدر دستکم ۶ هزار کشته برجای گذاشته و اغلب مظنونان قبل از محاکمه جان خود را از دست داده‌اند. برخلاف ادعای رئیس جمهور فلیپین برخی از گروه‌های مدافع حقوق بشر بر این اعتقادند که در جریان کارزار دوئرته تعداد زیادی از افراد بیگناه از جمله کودکان هم کشته شده‌اند. مقامات اوکراینی روز سه‌شنبه اعلام کردند کارگرانی که در حال حفاری در میان آوار یک ساختمان آسیب دیده در ماریوپل بودند ۲۰۰ جسد پیدا کردند.  پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار شهر ماریوپل گفت: «اجساد در زیرزمین یک ساختمان تخریب‌شده پیدا شده  و بوی تعفن تمام محله را برداشته بود.» ماریوپل، که اخیراً روس‌ها مدعی کنترل کامل بر آن شدند، شاهد بدترین رنج‌های جنگ بوده و مدتهاست به نمادی جهانی برای دفاع تمام عیار توسط مبارزان کارخانه فولاد مبدل شده است. اعلام کشف اجساد اندکی پس از آن صورت گرفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روسیه را به راه انداختن «جنگ تمام عیار» متهم کرد.  زلنسکی در آستانه سه ماهه شدن جنگ میان روسیه و اوکراین به مردم کشورش گفت: «در واقع، ۷۷ سال است که چنین جنگی در قاره اروپا نداشته‌ایم.»

 

نظر شما