شناسهٔ خبر: 54233381 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

با وجود تنوع فرهنگی، ما همدیگر را  به عنوان یک هویت میشناسیم

با پشت سر گذاشتن روز توسعه ی فرهنگی، خبرنگار مفدا به سراغ دکتر عبدالملکی مدیر فرهنگی و امور فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی کردستان رفت تا در این باره گفتگویی با وی داشته باشد

صاحب‌خبر -
در ادامه شاهد این گفتگو باشید:
با سلام و عرض ادب خدمت شما و ممنون از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید. لطفا کلمه ی فرهنگ را برای ما معنا کنید؟
بنده هم عرض سلام و احترام دارم و از شما بخاطر توجه به این مناسبت متشکرم.
 فرهنگ مجموعه ای از اعتقادات، باورها و ذهنیات یک جامعه است ؛درواقع سیر فرهنگ ، شاید یک تعریف خیلی ثابت ودقیقی نداشته باشد؛ اما در زمان های مختلف میتواند تعریف های مختلفی هم داشته باشد .درواقع، نهادینه کردن شاخص های فرهنگ وازبین بردن این شاخص هابسیار زمانبر است وشاید فرهنگ ،شبیه  ماه در دست انسان  است 
که هر لحظه ممکن است  بلغزد ، فرهنگ مثل قطره های آبی است که برروی یک سنگ سفت وسخت  می چکد و در واقع با مرور زمان در سنگ ،حفره ای ایجاد میکند ؛ بنابراین ، با توجه به همه ی اینها فرهنگ، از لحظه ای که از خواب بیدار میشویم تا موقع خواب تمامی اعمال ، رفتار وذهنیات ما را دربر میگیرد. فرهنگ یک روح حاکم برتمامی جامعه است، اقتصاد به یک بخشی از جامعه و سیاست به بخش دیگری از ان مربوط است ،اما فرهنگ به همه ی ارکان جامعه مربوط ویک روح حاکم بریک جامعه است.
به نظر شما دانشگاه علوم پزشکی کردستان در زمینه ی فعالیت های فرهنگی تا به امروز چگونه عمل کرده؟ 
بنده شاید در مورد گذشته ی فعالیت های فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کردستان مطلع نباشم و بصورت دقیق در این مورد اظهار نظر نمیکنم ،اما میدانم دانشجویان علوم پزشکی کردستان  درحوزه های مختلف  فرهنگی، هنری ،علمی استعدادهای خاصی دارند یکی از ضعف ها و مشکلات رایج این است برخی از دانشجویان به واحد فرهنگی مراجعه نمیکنند.  درواقع کشف استعداد دانشجویان توسط واحد فرهنگی وتعامل دوطرفه سست وضعیف است شاید منشا آن پر مشغله بودن دانشجویان پزشکی باشد ،بلفرض گاها با دانشجویان خبره در زمینه ی طراحی مواجه میشویم که برای مراجعه به ما رغبت چندانی نداشته ، هدفی اصلی ماکشف استعدادهای مختلف دانشجویان است تا به شکوفایی و جایگاه واقعی خود برسند. 
نظر شما درباره تنوع فرهنگی چیست؟ و چه تاثیری بر جامعه دارد؟
انا جعلناکم شعوبن و قباعله لتعارف(ما شمارا شیع ،شیع وقبیله،قبیله خلق کردیم که یکدیگر را بشناسید ) 
با وجود تنوع فرهنگی  ما همدیگر را  به عنوان یک هویت میشناسیم . اگر از هرکس یا جامعه ای  از هویتشان بپرسید درمورد فرهنگ خودشان صحبت میکنند و اگر همه ی فرهنگ این جوامع را کنار هم بگذاریم به تنوع فرهنگی تبدیل می شود ، همه ی اینها به زیباتر شدن جامعه کمک میکنند بنابراین؛ تنوع فرهنگی در یک جامعه ،ضروری و زیبا است .
تنوع  فرهنگی شبیه چرخه های مختلف یک ماشین است برای حرکت کردن وبرای راندن کلیت ان فرهنگ الزامی است ، درواقع فرهنگ زمانی بسیارقوی است که تنوع خاصی دران دیده شودوان تنوع ، به میزانی که بالاتر باشد ،فرهنگ غنی ترخواهد بود که میتواند کمک بسیار زیادی برای توسعه وپیشرفت کلی یک جامعه باشد .
در دانشگاه علوم پزشکی کردستان این تنوع فرهنگی تا چه حد وجود دارد؟
خوشبختانه در دانشگاه ماهم این تنوع فرهنگی دیده میشود چون  پذیرای دانشجویان بسیاری از استان هاباقومیت هاوزبان های مختلف است که همه ی انها دارای احترام هستند وما کردها همواره دید مثبتی به این تنوع فرهنگی داشته ایم
همواره شاهد دوستی های صمیمی وپایداری بین دانشجویان  قومیت های مختلف بوده ایم .این یکی از امتیازات مثبت دانشگاه‌ما است که باید تقویت شود. مشتاق حضوردانشجویان از قومیت های مختلف درمراسمات هستیم و واگر مراسم شعر داشته باشیم ما پذیرای همه ی این بزرگواران هستیم و ان شاءالله هم که این اتفاق بیفتد.
بایدچه مواردی برای پذیرش تفاوت فرهنگی انجام شود؟
در درجه ی اول  احترام ، احترام به  مخالفین ونظرات متفاوت  این خودش یک فرهنگ  بسیار بالاست و باید نهادینه شود متاسفانه  به ندرت دیده میشود این کسانی که درقومیت خودشون تاکید فراوانی دارند واین را قومیت های دیگر تحت شعاع قرار میدهند ،به هیج وجه صحیح و درست نیست  ودرعین حفظ زیبایی قومیت وهویت های فرهنگی هر قشری بایدبه  زیبایی های فرهنگ های دیگر احترام گذاشت  واگر احترام گذاشته شود زیبایی های بسیاری از قومیت ها را مامیتوانیم ببینیم ، که احتمال دارد تعاملات بسیار قویی و عمیقی را بین قومیت ها واین فرهنگ های مختلفی که در کشور وجود دارد برقرار کنیم  ، صاحبان این فرهنگ ها که مردم  و دانشجوها هستند هرچقدر باهم گفتگو بکنند اینها باعث نزدیک تر شدن این فرهنگ ها به همدیگر میشود ، و این نزدیک شدن به این معنا نیست که این فرهنگ  با هم آمیخته شو، هرفرهنگ زیبای های خاص خودش  را دارد، اما وجوه مشترک خاصی هم با فرهنگ های دیگر دارد که باید به این وجوه مشترک توجه کرد .
توسعه فرهنگی چطور میسر میشود؟ 
جواب این سوال به نوعی ادامه ی  جواب سوال قبل هم هست  توسعه ی فرهنگی همانطور که گفتیم بااحترام به فرهنگ های دیگر و با گفتگو اتفاق می افتاد، آموزش های فرهنگی لازم درحوزه های گوناگون  به دانش آموزان و خانواده هایمان باید اتفاق بیفتد .
مثلا در حوزه ی محیط زیست باید ازهمان ابتدا  به خانواده ها درمدارس  آموزش داده شود ونهادینه شود، بجز بحث اموزش  قانون . 
در دانشگاه علوم پزشکی کردستان دانشجویان از چه طریقی میتوانند برای  توسعه ی فرهنگی دانشگاه با مسئولین مربوطه همکاری کنند؟ 
واحدفرهنگی دانشگاه تمامی فعالیت هایش را ازطریق کانال تلگرامی مفدا در اختیار دانشجویان قرار میدهد ، تقاضا داریم از دانشجویان به نوبت  دراین فراخوان های مختلفی که  درمفدا   اطلاع رسانی می کنیم، شرکت کنند.
واحد فرهنگی که دراختیار همه ی دانشجویان  است که این استعدادهای دانشجویان را تاحدی که میتوانیم  پرورش دهیم و یکسری فضا ها را برای تمرین ایجاد کنیم .
سیاستی که درواحد فرهنگی است، اینکه خود دانشجویان  برگزار کننده ی مراسم های فرهنگی وهنری دانشگاه باشند و بتوانیم از ظرفیت های گوناگون دانشجویان درمراسم های دانشجویی استفاده کنیم ،ان شالله هرچه بیشتر قوت بگیرند و باعث شکوفایی فرهنگی وهنری بیشتر دانشجویان عزیزمان باشد.
تهیه: دلنیا دلپذیر/ خبرنگار سرویس فرهنگی مفدا کردستان

نظر شما