شناسهٔ خبر: 54212246 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

یک زن چگونه می‌تواند درخواست طلاق بدهد و مهریه خود را دریافت کند؟

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:
  • کتک کاری همایون شجریان با پسر جوان کار دستش داد | خواننده معروف این پسر را راهی بیمارستان کرد

  • کفش های خز بهاره رهنما | جلف بازی بهاره رهنما در فرانسه آبرویش را برد

  • حال مهران غفوریان وخیم شد | ترس دختر مهران غفوریان برای پدرش

  • علی دایی هم بادیگارد گرفت | عکس علی دایی در کنار بادیگارهایش

  • خبر خوش برای خریداران خودرو | افت ناگهانی قیمت پراید در بازار امروز

جذابترین ها
  • ثبت مهریه پولی شد؛ تغییر بزرگ در قانون مهریه،۱۱۰ سکه ۳۲ میلیون تومان

  • فیلم هولناک دوربین پارکینگ متروپل در لحظه ریزش ساختمان

  • محمدرضا گلزار در کت و شلوار دامادی | عکس لو رفته از محمدرضا گلزار

  • اسامی و قیمت خودروهایی که بزودی وارد می شوند|جزئیات کامل

برترین‌ها
  • درگیری همایون شجریان با کیست؟ | بحران جدید همایون شجریان با همسر جوانش درگیری همایون شجریان با کیست؟ | بحران جدید همایون شجریان با همسر جوانش
  • تعیین و تکلیف دولت برای جاماندگان یارانه جدید | از ثبت نام یارانه جدید جا نمانید تعیین و تکلیف دولت برای جاماندگان یارانه جدید | از ثبت نام یارانه جدید جا نمانید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شروع یک زندگی مشترک به عنوان آغاز فصل جدیدی از زندگی  همیشه با شور و شوق است. انسان به دنیال دستیابی به سعادت و آرامش بیشتر اقدام به انتخاب همسر می‌کند. مانند هر انتخاب دیگری گاهی ممکن است این انتخاب برای انسان مناسب نباشد و به دنبال آن آرامش و سعادتی که انسان انتظارش را می‌کشد، برایش به ارمغان نیاورد. ازدواج نیز مانند هر توافق و قرارداد دیگری روال خاصی را برای فسخ دارد که به آن طلاق می‌گویند. 

وقتی فردی برای بر هم زدن زندگی مشترک خود به دنبال طلاق استآۀ باید حق و حقوق خود و شریک زندگیش در طلاق آشنا باشد. در این نوشتار به بررسی انواع طلاق و حقوق قانونی زن و مرد در جدایی از یکدیگر می‌پردازیم. 

گاهی ممکن است که درخواست طلاق از طرف زن  باشد و گاهی برعکس، ممکن است مرد نخواهد به زندگی مشترکش ادامه دهد و گاهی هم این جدایی با توافق طرفین صورت خواهد گرفت که در هرکدام از این روش‌های جدایی زوجین از یکدیگر، شرایط خاصی از طرف قانون گذار لحاظ شده است. در هر صورت یک وکیل خانواده خوب می‌تواند به عنوان یک راهنمای خوب در مسیر جدایی زوجین از یکدیگر شناخته شود

انواع روش‌های طلاق :

طلاق از آن نظر که چه کسی قصد بر هم زدن عقد نکاح را دارد به 3 قسمت تقسیم می‌شود:

  1. درخواست طلاق از طرف زن
  2. درخواست طلاق از طرف مرد
  3. طلاق غیابی

درخواست طلاق از طرف زن :

با توجه به قاونون یک زن می‌تواند درخواست طلاق بدهد. در قانون ایران به جز شرایطی که مرد یا زن در انجام طلاق به توافق می‌رسند و به اصطلاح طلاق توافقی انجام می‌دهند، هریک از طرفین، زن یا شوهر نیز قادر به درخواست صدور حکم طلاق از طرف دادگاه هستند. درخواست طلاق از طرف زن برعکس مرد ، با محدودیت‌هایی رو به رو است و این بدان معنیست که اگر یک زن درخواست طلاق از شوهر خود را داشته باشد و با شخص شوهر خود برای طلاق به توافق نرسیده باشد، مسیر سختی و طول و درازی را در پیش دارد.در همین جاست که اهمیت مشاوره با یک وکیل خانواده خوب، پررنگ می‌شود. در چنین مواردی است که یک وکیل می‌تواند این مسیر را برای یک زن در موضوع تقدیم دادخواست طلاق از همسرش یاری کند. 

یکی از اصلیترین شرایط طلاق از طرف زن که با استناد به آن وکیل به راحتی می‌تواند برای زن درخواست طلاق دهد، عدم پرداخت نفقه از طرف شوهر است.

به هر دلیلی از جمله عدم توانایی مالی شوهر یا عدم تمایل در پرداخت نفقه توسط شوهر که اجبار او به پرداخت نفقه هم از دادگاه ممکن نباشد، در چنین شرایطی زن می تواند به دادگاه برای طلاق مراجعه کند و دادگاه با صدور حکم شوهر را اجبار به طلاق می‌کند.

دومین مورد مربوط به پدید آمدن وضعیت عسر و حرج در خانم است که قانون این اصطلاح را جهت فهم بیشتر تعریف کرده است. منظور قانون از عسر و حرج این است که ادامه زندگی مشترک برای زن موجب سختی شدید و غیر قابل تحمل باشد زن می‌تواند در چنین شرایطی تقاضای طلاق کند.

یک زن با راهنمایی های زیر می‌تواند درخواست طلاق دهد :

درخواست طلاق از طرف مرد :

طبق قانون و مذهب تشیع مرد می‌تواند در هر زمان بعد از پرداخت کلیه حق و حقوق قانونی خانم از دادگاه ، درخواست جدایی از همسر دائمی خود را بنماید. البته شرط قانون در این رابطه رعایت تشریفات برای صدور حکم دادگاه از جمله تقدیم دادخواست (دادخواست طلاق از طرف زوج ) به دادگاه ، برگزاری جلسه دادگاه و انجام داوری در دادگاه است و بعد از صدور حکم و قطعیت آن، آقا می‌تواند برای اجرای صیغه طلاق با در دست داشتن حکم دادگاه و به دفتر رسمی طلاق مراجعه نماید، نکته جالب آن است که : طبق ماده 1133 قانون مدنی مرد برای طلاق دادن همسر خود نیاز به آوردن علت و دلیل برای اینکار به دادگاه ندارد که این برخلاف طلاق از طرف خانم است که برای صدور حکم دادگاه خانم حتما باید دلیل محکمه پسند به دادگاه ارائه دهد.

درست است که انجام طلاق به درخواست زوج نیاز به دلیل ندارد اما آقا می‌بایست قبل از ثبت طلاق تمامی حقوق مالی خانم از جمله مهریه، نفقه ، اجرت المثل را پرداخت نماید که البته تمامی مبالغ این موارد در رای دادگاه درج می‌شود و مضافا در رای دادگاه وضعیت جهیزیه خانم و حضانت و ملاقات فرزندان مشترک برای زوجین تعیین می گردد  و صیغه طلاق در صورتی در دفتر رسمی طلاق جاری می‌شود و طلاق ثبت می‌گردد که یا حقوق مالی مندرج در رای دادگاه پرداخت شده باشد یا حکم قطعی اعسار زوج در مورد آنها صادر شده باشدو مبالغ قسط بندی شده باشد یا خانم با اجرای صیغه طلاق و ثبت طلاق قبل از دریافت حقوق مالی اش رضایت بدهد ، با فرض رضایت خانم بر ثبت طلاق قبل از دریافت حق و حقوق مالی اش ، بعد از طلاق می تواند از طریق قسمت اجرای احکام دادگاه مبالغ را از شوهر خود دریافت نماید

5

طلاق توافقی :

کلا با توجه به ذات هر عقد که با توافق طرفین و با رضایت طرفین در عقد امکان بر هم زدن و فسخ کردن هر عقدی وجود دارد، عقد نکاح هم از این موضوع مستثنی نیست و قانون حمایت خانواده نیز امکان پایان دادن به عقد نکاح دائم را با توافق طرفین پیش بینی کرده که به آن طلاق به صورت توافقی می‌گویند.

طلاق توافقی به این معنی است که طرفین یا وکلای آن ها در مورد اصل مسئله طلاق و نیز تمامی موارد مرتبط با آن از جمله حقوق مالی خانم ( زوجه ) و موضوعات غیر مالی مانند حضانت فرزندان و سایر مسائل به توافق برسند.

طلاق به شکل توافقی سریعترین نوع  طلاق است که البته شرط تحقق سهولت و سرعت کار استفاده از گروه وکلای متخصص حقوقی وکیل با ما در دعاوی خانواده و دعاوی طلاق می‌باشد که به عنوان یک وکیل خانواده خوب‌ می‌تواند شما را در این شکل از  طلاق یاری کند.

منبع : وکیل با ما

برچسب‌ها:

نظر شما