شناسهٔ خبر: 54169808 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضرورت توسعه صنایع مادر در استان فارس

رییس سازمان صمت فارس گفت: فعالیت صنایع مادر در فارس گامی بزرگ در مسیر خودکفایی، توسعه صادرات و تحول اقتصادی است.

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در بازدید از صنایع مستقر در شهرستان فیروزآباد با تأکید بر توسعه صنایع مادر در استان به عنوان یکی از مناطق بزرگ و دارای ظرفیت کشور، گفت:گسترش فعالیت واحد‌های تولیدی گامی بزرگ در مسیر خودکفایی، توسعه صادرات و تحول اقتصادی است و موجب ایجاد اشتغال در منطقه برای افراد محلی و بومی می‌شود.

حمیدرضا ایزدی گفت: کربنات سدیم کاوه به عنوان بزرگترین واحد تولید کربنات سدیم خاورمیانه و سیمان فیروزآباد از جمله صنایع مادر است که فعالیت آن‌ها گامی بزرگ در مسیر خودکفایی، توسعه صادرات و تحول اقتصادی است و موجب ایجاد اشتغال در منطقه برای افراد محلی و بومی و فراهم شدن زمینه توسعه اقتصادی استان شده است.

او گفت: کارخانجات سیمان ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان است و سیمان فارس نو با میزان ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن انواع سیمان جهت بازار‌های داخلی و خارجی اشتغال تعداد ۳۵۰ نفری را ایجاد کرده است.

این مقام مسئول، در خصوص واحد تولید کربنات سدیم گفت: این مجتمع با ظرفیت تولید سالیانه ۶۰۰ هزار تن کربنات سدیم از واحد‌های بزرگ صنعتی و معدنی است که با اجرای طرح توسعه و طرح دوم این شرکت به میزان ۳میلیون تُن افزایش می‌یابد.

ایزدی گفت: اشتغالزایی مستقیم این مجتمع صنعتی یک هزار و ۲۰۰ نفر است که با اجرای کامل طرح‌ها به تعداد ۳ هزار نفر اشتغال افزایش می‌یابد.

او گفت: کربنات سدیم فیروزآباد با هدف فرآوری مواد معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات محصولات معدنی به بازار‌های جهانی، تبدیل آن به فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بالاتر فعالیت می‌کند.

ایزدی گفت: بیش از ۸ معدن سنگ آهک و سنگ نمک در کنار این شرکت راه اندازی شده که مواد اولیه به کارخانه منتقل می‌شود و این باعث شده از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری شود و صنایع معدنی را در استان ایجاد کند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت فارس گفت: تولیدات این شرکت در صنایع پایین دستی مثل شیشه و بلور، بی‌کربنات سدیم، سیلیکات، تریپل فسفات، صنایع شوینده و پاک کننده، صنایع نساجی و دباغی، صنایع غذایی، صنایع کاغذ و صنایع شیمیایی تصفیه آب و پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود و در پایین دست این کارخانه شاهد ایجاد کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی کوچک و بزرگی خواهیم بود که از محصولات این واحد به عنوان مواد اولیه کارخانه خود استفاده خواهند کرد.

او، به صادرات محور بودن این مجتمع بزرگ اشاره کرد و گفت: افزون بر تأمین نیاز داخل تولیدات کربنات سدیم، کشور‌هایی همچون عراق، ترکیه، هند، کره جنوبی، اندونزی، بنگلادش، اوکراین، یونان، امارات و ارمنستان از مقاصد صادراتی محصولات این کارخانه هستند که ارزآوری قابل توجهی برای کشور به سبب صادرات محصولات دارند.

ایزدی گفت: در سال «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» ابلاغی مقام معظم رهبری بازدید از واحد‌های تولیدی توسط مقامات عالی استان در تعامل و همکاری دستگاه‌های مختلف جهت تأمین مطالبات این واحدهاست که با طراحی برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت نسبت به رفع مشکلات و کاهش دغدغه آن‌ها قدم‌های مؤثری برداشته می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: در بازدید‌های دوره‌ای با توجه به موضوع اشتغالزایی و حل مشکلات واحد‌های تولیدی حضور مدیران در واحد‌های صنعتی می‌تواند زمینه آشنایی آن‌ها با مشکلات را فراهم کرده و برای حل آن‌ها تصمیم لازم گرفته شود.

در این سفر که با حضور استاندار فارس و با هدف حل و رفع موانع شرکت‌های صنعتی میمند و فیروزآباد صورت گرفت مقرر شد؛ میزان آب مورد نیاز مجتمع صنعتی کربنات سدیم توسط شرکت آب منطقه‌ای فارس، همچنین برق مورد نیاز طرح‌های توسعه این شرکت و همچنین میزان نیاز و مشکلات تأمین برق سیمان فارس نو هم توسط شرکت برق منطقه‌ای استان مورد بررسی قرار بگیرد.

نظر شما