شناسهٔ خبر: 54155989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

تشدید حملات سایبری علیه روسیه با منشأ دولت‌های خارجی

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، تعداد حملات سایبری علیه این کشور توسط «ساختارهای دولتی خارجی» افزایش یافته است و مسکو باید با کاهش استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزار خارجی، دفاع سایبری خود را تقویت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی هشتاد و ششمین روز خود را پشت سر می‌گذارد که درگیری‌ها در ناحیه دونباس به شدت ادامه دارد.

مقامات اوکراین گفته‌اند مذاکرات «سخت و فشرده» برای تخلیه آخرین واحد‌های مقاومت در کارخانه فولاد آزوفستال در شهر ماریوپل در جریان است، این در شرایطی است که بنابر آمار منابع غربی ۱۷۰۰ سرباز اوکراینی که در این محل گرفتار شده بودند به مناطق تحت کنترل روسیه منتقل شده‌اند.

در جبهه سیاسی و پس از ارائه درخواست رسمی الحاق به پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) از سوی سوئد و فنلاند، مقامات ناتو اطمینان داده‌اند که بررسی روند عضویت آنان با سرعت در حال پیشرفت است، با این حال ترکیه و کرواسی با درخواست این دو کشور مخالفت کرده‌اند.

لهستان و پرتغال متعهد شدند که به پروسۀ ورود اوکراین به اتحادیه اروپا کمک کنند

لهستان و پرتغال در تلاشند تا راه‌هایی برای ورود اوکراین به اتحادیه اروپا بیابند؛ حتی اگر برخی از کشورهای این بلوک مانع از ورود سریع این کشور به اتحادیه شوند.

این خبر روز جمعه از سوی ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان پس از گفتگو با آنتونیو کوستا، همتای پرتغالی‌اش اعلام شد.

موراویه‌تسکی گفت: «همراه با پرتغال می‌خواهیم طرحی مناسب برای اوکراین ارائه کنیم تا نشان دهیم که جای اوکراین در اتحادیه اروپاست.»

آنتونیو کوستا نیز گفت که رهبران اتحادیه اروپا باید در مقابل مقررات انعطاف‌پذیر باشند و با تصمیماتشان به رویدادهای جاری پاسخ دهند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین

حمله بزرگ روسیه به شهر سورودونتسک

نیروهای روسیه روز جمعه حمله سنگینی را علیه شهر «سورودونتسک» واقع در شرق اوکراین در استان لوهانسک آغاز کردند. به نظر می‌رسد هدف از این حمله بزرگ، تصرف آخرین قلمرو تحت کنترل اوکراین در منطقه‌ای باشد که ادعا می‌شود عمدتا در کنترل جدایی‌طلبان است.

روسیه از اواسط ماه آوریل پس از ناکامی در تصرف کی‌یف، پایتخت اوکراین بارها برای تصرف این شهر تلاش کرده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای روسیه علیرغم از دست دادن زمین در جاهای دیگر در هفته‌های اخیر، در جبهه لوهانسک پیشروی کرده‌اند.

به گفتۀ  فرماندار لوهانسک، ارتش روسیه در جریان این عملیات بزرگ «تخریب گستردۀ» شهر سورودونتسک را آغاز کرده است. به همین دلیل گلوله باران شدید شهر و محله‌های مسکونی آن بی‌وقفه ادامه دارد.

حمله نظامی روسیه به اوکراین

ارتش روسیه از «آزادسازی کامل» مجتمع آزوفستال خبر داد

مجتمع صنعتی آزوفستال که از آن به عنوان آخرین سنگر نیروهای مقاومت اوکراینی در شهر ماریوپل یاد می‌شد به ادعای مسکو تحت کنترل کامل ارتش روسیه درآمده است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در یک نشست خبری مدعی شد که دو هزار و ۴۳۹ نیروی گردان آزوف و نظامیان اوکراینی سنگر گرفته در مجمتع فولاد آزوفستال از شانزدهم ماه مه تاکنون خود را تسلیم کرده‌اند.

وی افزود که «بیستم ماه مه آخرین گروه ۵۳۱ نفری از این نیروها تسلیم شدند.»

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که پیش‌تر گزارش‌هایی در خصوص درخواست کی‌یف از نیروهای اوکراینی برای پایان دادن به مقاومت در آزوفستال منتشر شده بود.

حمله نظامی روسیه به اوکراین

روسیه تحویل گاز به فنلاند را از روز شنبه متوقف می‌کند

فنلاند که از چند روز گذشته نگران هشدار روسیه برای قطع ارسال گاز به این کشور بود از روز شنبه شاهد عملی شدن این تصمیم خواهد بود.

گروه صنعتی گازوم که اداره بخش انرژی در فنلاند را در دست دارد به همراه شرکت گازپروم روسیه مشترکا تایید کردند که مسکو از ساعت هفت صبح روز شنبه تحویل گاز به هلسینکی را متوقف خواهد کرد.

امتناع فنلاند از پرداخت بدهی‌های مربوط به ماه آوریل و عدم پذیرش پرداخت روبلی بهای گاز که مسکو بر آن تاکید دارد دلیل عمده قطع صادرات روسیه به فنلاند عنوان شده است.

حمله نظامی روسیه به اوکراین

بررسی طرح استخدام شهروندان بالای ۴۰ سال در ارتش روسیه

پارلمان روسیه طرحی را در دست بررسی دارد که در صورت تصویب زمینه به خدمت گرفتن شهروندان بالای ۴۰ سال و اتباع خارجی در ارتش این کشور را فراهم خواهد کرد.

دومای روسیه با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که این طرح امکان استفاده از مهارت افراد مسن‌تر را برای ارتش فراهم می‌کند.

قانون کنونی تنها به شهروندان ۱۸ تا ۴۰ ساله و اتباع خارجی ۱۸ تا ۳۰ ساله اجازه می‌دهد تا اولین قرارداد خدمت در ارتش را امضاء کنند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین

پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو؛ اردوغان روز شنبه با استولتنبرگ گفتگو می‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه قرار است شنبه 31 اردیبهشت ماه در خصوص نامزدی سوئد و فنلاند برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفتگو کند.

اردوغان بارها تاکید کرده است که با عضویت دو کشور شمال اروپا در ناتو مخالف است و نخواهد گذاشت سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بپیوندند.

آنکارا در توجیه این مخالفت موضوعاتی چون حمایت و پناه دادن به «تروریست»‌های مخالف ترکیه در خاک سوئد و فنلاند و ممنوعیت‌های تسلیحاتی اعمال شده از سوی متحدان آنکارا در ناتو را به میان کشیده است.

رجب طیب اردوغان روز جمعه اعلام کرد که در همین خصوص با مارک روته، نخست وزیر هلند گفتگو کرده و شنبه نیز «مقامات بریتانیا و فنلاند درخواست گفتگو داده‌اند.»

رئیس جمهوری ترکیه باز هم بر موضع خود تاکید و گفت: «ترکیه به سوئد و فنلاند بله نمی‌گوید.»

حمله نظامی روسیه به اوکراین

طرح صلح پیشنهادی ایتالیا برای اوکراین به سازمان ملل ارائه شد

لوئیجی دی‌ مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کرد که کشورش طرح تشکیل یک «گروه تسهیل بین‌المللی» را برای دستیابی به یک آتش‌بسِ مرحله به مرحله در اوکراین به سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده است.

وی از ابتکار تشکیل یک گروه تسهیل‌کننده بین‌المللی متشکل از سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری در اروپا به عنوان طرح صلح پیشنهادی کشورش برای اوکراین نام برد و تاکید کرد که چهارشنبه در نیویورک در باره آن با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفتگو کرده است.

وزیر خارجه ایتالیا هدف اولیه این طرح را تلاش گام به گام برای تحقق صلح در اوکراین اعلام کرد و از آتش‌بس‌های محلی، تخلیه غیرنظامیان، امکان بازکردن دالان‌های امن بیشتر و توقف عمومی درگیری‌ها به عنوان مراحل مختلف آن نام برد.

حمله نظامی روسیه به اوکراین

پلیس ایتالیا: هکرهای طرفدار روسیه پشت حملات سایبری جدید هستند

پلیس ایتالیا می‌گوید هکرهای طرفدار روسیه صبح جمعه به وب‌سایت‌های چندین مؤسسه و وزارتخانه‌های دولتی ایتالیا حمله کردند.

این حمله عصر پنجشنبه آغاز شد و تا صبح روز جمعه تارنماهای وزارت خارجه و انجمن قضات ملی ایتالیا همچنان آفلاین بودند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین

حمله موشکی روسیه به یک مرکزی فرهنگی در شرق اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه مدعی شد که روسیه یک مرکز فرهنگی تازه بازسازی شده در لوزووا واقع در شرق کشورش را هدف حمله موشکی قرار داده است.

به گفته رئیس جمهوری اوکراین در این حمله که دست کم هفت نفر از جمله یک کودک زخمی شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی با انتشار پیامی تلگرامی که ویدیویی از لحظه اصابت موشک به خانه فرهنگ شهر لوزووا به آن ضمیمه شده بود تصریح کرد: «اشغالگران فرهنگ، آموزش و انسانیت را به عنوان دشمنان خود نشانه گرفته‌اند و از هیچ موشکی برای از میان بردن آنها دریغ نمی کنند.»

ولادیمیر پوتین: حملات سایبری علیه روسیه «با منشأ دولت‌های خارجی» شدت گرفته است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفته است که تعداد حملات سایبری علیه این کشور توسط «ساختارهای دولتی خارجی» افزایش یافته است و مسکو باید با کاهش استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزار خارجی، دفاع سایبری خود را تقویت کند.

پوتین گفته است: «تلاش‌های هدفمندی برای از کار انداختن زیرساخت‌های اطلاعاتی مهم روسیه در اینترنت انجام می‌شود.»

انتهای پیام

نظر شما